ps2013-039-09-009-017.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
17 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - druhé čtení
Projednávání tohoto tisku bylo přerušeno včera ve středu 10 . února , a to v obecné rozpravě . U stolku zpravodajů již zaujala své místo paní ministryně Valachová a zpravodajka výboru paní poslankyně Bohdalová . Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě . Prosím k mikrofonu přihlášenou paní poslankyni Semelovou . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , kolegové , směr , kterým se ubírá vládní návrh novely školského zákona , by mohl být správný a mohl by vést ke zkvalitnění vzdělání . Nárok na místo v mateřské škole a povinné předškolní vzdělávání v posledním roce před vstupem na základní školu , jednotné přijímací zkoušky na střední školy , záměr podpořit technické vzdělávání mj . úpravou modelu a hodnocení maturitních zkoušek , zřízení Národní rady pro vzdělávání jako poradního orgánu ministra školství - s těmito změnami se dá souhlasit . Kdyby ovšem byly všechny dotažené a nezůstaly na půl cesty .
Konkrétně . Povinné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy . Ano , souhlas . Předškolní vzdělávání má velký význam pro osobnostní a sociální vývoj , pro vyrovnání nerovnoměrností , usnadnění vstupu do základní školy , ke snížení odkladů , jejichž počet dosahuje zhruba 20 % populačního ročníku . Zvyšuje tedy vzdělávací šance a přispívá k rovnosti šancí ve vzdělávání . Význam vlivu předškolního vzdělávání na úspěšnost žáků v dalším vzdělávání potvrzují i výsledky analýz v rámci mezinárodního šetření PISA , z nichž vyplynulo doporučení víc podporovat kvalitní předškolní vzdělávání , přičemž za nejvýznamnější opatření je považováno zavedení posledního ročníku mateřské školy jako ročníku povinného . Také ve většině evropských zemí je uzákoněn nárok na umístění dítěte , v devíti státech Evropské unie je účast v předškolním vzdělávání povinná . V dalších začíná povinná školní docházka ve věku čtyř nebo pěti let věku . V téměř všech zemích Evropské unie probíhá povinná docházka v předškolním vzdělávání ve školských zařízeních , jen v menšině zemí je možná i ve skupinách vedených rodiči nebo vyškolenými osobami .
Je pravda , že v České republice už dnes navštěvuje víc jak 90 % pětiletých dětí mateřskou školu . Ale zbývá 10 % , které zůstávají mimo . Některým se věnují rodiče , a jistě s plnou péčí , někteří tuto péči nemají . A právě ti potřebují kvalitní předškolní vzdělávání nejvíc . A mělo by být ne od pěti , ale už od tří let . Jedná se často o děti ze sociálně znevýhodněných rodin z vyloučených lokalit , které jsou kvůli tomu ve své vzdělávací dráze oproti svým vrstevníkům hendikepovány . Mimo jiné 70 % romských dětí mateřskou školu podle zveřejněných údajů nenavštěvuje . Právě jim by docházka do mateřské školy výrazně pomohla . Plní totiž nejen funkci vzdělávací , ale také výchovnou a sociální a stále častěji supluje rodinu . Nerozumím proto tomu , proč je se zaváděním povinného předškolního vzdělávání v posledním roce před základní školou zároveň navržena možnost individuálního vzdělávání . Tyto děti tak dál zůstanou doma . Stačí , když se dostaví k zápisu , tam jen oznámí , že bude dítě vzděláváno doma , a vše je vyřízeno . Výsledek - vlk se nažral a koza zůstala celá .
Download XML • Download text