Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 363/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip3.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.40/1995Sb.,oregulacireklamyaozměněadoplněnízákonač.468/1991Sb.,oprovozovánírozhlasovéhoatelevizníhovysílání,vezněnípozdějšíchpředpisů,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.256/2001Sb.,opohřebnictvíaozměněněkterýchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk363/-druhéčteníDěkujipanuministruprůmysluaobchoduJanuMládkovi,žezaujalmístoupultu,aještěpožádámpanaposlanceMartinaKomárka,abyzaujalmístoustolkuzpravodajů.Paneministře,máteúvodníslovo.Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan MládekVáženýpanepředsedající,váženépaníposlankyněapániposlanci,dovoltemistručnýúvodknovelezákonaoregulacireklamy,kterousemátenynízabývat.Jednáseovládnínávrhzákona,jehožhlavnímcílemjeodstranitnedostatkyvtranspozicisměrniceonekalýchobchodníchpraktikáchvůčispotřebitelůmnavnitřnímtrhu,kterébylyČeskérepublicevytčenyEvropskoukomisí,atovevztahukzákonuoregulacireklamy.NávrhrovněžadaptujezákonoregulacireklamynanařízeníEvropskéhoparlamentuaRadyoposkytováníinformacíopotravináchspotřebitelům.TotonařízenísevztahujeikreklaměavsoučasnédobějejižpřímopoužitelnévevšechstátechEU,tedyivČeskérepublice.Mimotonávrhpřinesezefektivněnívýkonudozoruzákonaoregulacireklamytím,žepřenášídozorovépravomocikreklaměnapotravinyobsahujícívýživovénebozdravotnítvrzenízkrajskýchživnostenskýchúřadůnaStátnízemědělskouapotravinářskouinspekci.ObdobnějetomutakvpřípaděloteriínazákladědohodysMinisterstvemfinancí.NávrhbylprojednánvevolebnímvýboruPoslaneckésněmovny,kterýdoporučilsvýmusnesením78zedne27.března2015vyslovitsvládnímnávrhemsouhlasvezněnípřijatýchpozměňovacíchnávrhů.Stěmitopozměňovacíminávrhypřijatýmivolebnímvýboremsouhlasím,neboťpřispívajíkezkvalitněnínávrhu.DálejsemseseznámilspísemněuplatněnýmpozměňovacímnávrhempanaposlanceDanielaKorteho,kekterémupovažujizadůležitésevyjádřit.Pozměňovacínávrhpanaposlancesiceobsahujecelkem34bodů,všechnyvšaksouvisejístím,ževládnímnávrhemzákonaserušíustanovenízákonaoregulacireklamyobsahujícívýslovnýzákazreklamy,kterájezaloženanapodprahovémvnímání,avýslovnýzákazreklamyskryté.Nicméně-atozdůrazňuji-nejednáseozrušenízákazutakovýchreklam,nýbržpouzeozrušeníustanovenízákonaoregulacireklamy,neboťvnichobsaženývýslovnýzákazpřekračujemezestanovenésměrnicíonekalýchobchodníchpraktikáchatojepřitranspozicitétosměrnice,kterájevrežimuúplnéharmonizace,nepřípustné.AbylototakéČeskérepublicevytknutoEvropskoukomisístím,žetakovéreklamyjetřebahodnotitjakoreklamy,kteréjsounekalouobchodnípraktikou.Nekaléobchodnípraktikyvreklamějsouzákonemoregulacireklamyvýslovnězakázányajejichhodnoceníseprovádípodlečástidruhézákonaoochraněspotřebitele-§4anásledovné.Plněsouhlasímspanemposlancem,žeskrytáreklamaareklamazaloženázapodprahovémvnímáníjsouneféražezrušenízákazutakovýchreklambynebylozžádnéhodůvodunamístě.Vládnínávrhnovelyzákonaoregulacireklamyvšaknictakovéhonečiní,reagujepouzenavýtkuonepřípustnémpřekročenírámceúplnéharmonizacepřitranspoziciEvropskésměrniceavdůvodovézprávěvysvětluje,žepředmětnézávadnéreklamybudounadáleposuzoványjakonekaléobchodnípraktiky,cožjepostižitelnémaximálněmožnoupokutoupodlezákonaoregulacireklamydo5mil.korun.Zdůvodů,kteréjsemuvedl,tedynemohuspozměňovacíminávrhypanaposlanceKortehosouhlasit.Zároveňjsempřesvědčen,žejsemvyvrátildomněnku,žebysnadvdůsledkuvládníhonávrhubylavčeskémprávnímřádupodprahováneboskrytáreklamapovolena.