Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
54. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 304/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr Gazdík54.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.418/2011Sb.,otrestníodpovědnostiprávnickýchosobařízeníprotinim,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk304/-prvéčteníItentonávrhzpověřenívládyuvedeministryněspravedlnostiHelenaVálková.Prosím,paníministryně,máteslovo.Ministryně spravedlnosti ČR Helena VálkováVáženýpanemístopředsedo,milékolegyně,váženíkolegové,tentonávrhzákonajesamozřejměmnohemdiskutabilnějšínežpředchozínávrh,kdepouzeimplementujemeevropskousměrnici.Přivědomítohopředkládámnávrh,kterýneznamenákomplexnínoveluzákonaotrestníodpovědnostiprávnickýchosobčíslo418/2011,ale"pouze"návrh,kterýměnírežim,kterýmlzepostavitpředtrestnísoudprávnickouosobuvtomsmyslu,žezákonbymělstanovitvpřípaděvašehosouhlasuvýčetčinů,zakteréprávnickáosobanenítrestněodpovědná,nelzejitrestněstíhat,azavšechnyostatnítrestnéčinynaopakjilzetrestněpostihnout.Dosavadnírežimbylopačný.Dovoltemi,abychsezamyslelaitrochunadhistorií,protožetanámukáželépenežargumenty,kterébymohlyvypadatjakoúčelové,výsledekasoučasněnávrh,kterýzdepředkládám.Vprůběhupřijímánízákonaotrestníodpovědnostiprávnickýchosobbylapůvodnězvolenavariantaomezujícítrestnostprávnickýchosobpouzenatypřípady,unichžzavedenídeliktníodpovědnostivyžadovalymezinárodnízávazkyČeskérepublikynebotovyplývalopřímozunijníchpředpisů.TentovýčetsepostupněrozšiřovalodaňovétrestnéčinyapotomnapůděPoslaneckésněmovnyodalšítřivybranétrestnéčinyhospodářské.Stávajícívýčet,kterýobsahuje§7zákonaotrestníodpovědnostiprávnickýchosob,jenicméněproblematický,protoženeobsahujetytrestnéčiny,ukterýchlzepředpokládatprávětypickypácháníprávnickouosobou,napříkladtrestnýčinpoškozováníspotřebitele.Myjsmesetadyvprůběhunašehoposlaneckéhorokováníněkolikrátvrátilijakkfilozofiizákona,kterýnyníplatí,takjsmesezabývalitím,pročjetřebatentovýčetrozšířitprávěourčitékonkrétnítrestnéčiny.Jájsemvtétosouvislostivždyckyvystoupilaaříkalajsem:počkejme,ažpodámekomplexnějšínovelizaci,abychomseneustálenezabývaliútržkovitýmnovelizovánímpředpisu,vekterémsepotombudemožnéobtížněorientovat,covlastněaodkdyplatí,přinejmenšímprolaika,napříkladjednatelenějaképrávnickéspolečnosti.Absenceněkterýchtrestnýchčinůvestávajícímvýčtutedymůževéstvsoučasnédoběikproblémupřikvalifikacijednání.PrávěvreakcinatytoproblémyseMinisterstvospravedlnostistřetávalosopakovanýmipožadavkynarozšiřovánídosavadníhovýčtuobsaženéhov§7.Ministerstvonavrhujestávajícívýčettrestnýchčinů,kterýchsemůžeprávnickáosobadopustit,protonadálenerozšiřovat.Aprávězdejejádronávrhu,kterývámpředkládám.Změnímepřístupktétootázcevtomsmyslu,žebynapříštěprávnickéosobymělybýtzásadněodpovědnézaveškerétrestnéčinysvýjimkoutěch,ukterýchtobudezákonemvýslovněvyloučeno.Místopozitivníhovýčtutrestnýchčinů,zakterémůžebýtprávnickáosobatrestněstíhána,bymělzákonobsahovatnegativnívýčettrestnýchčinů,kterénebudemožnéprávnickéosoběpřičíst.Nenavrhujeseovšemradikálnízměnavtomsmyslu,abyprávnickáosobaodpovídalazatytéžtrestnéčinyjakoosobafyzická,neboťlogickyuněkterýchtrestnýchčinůjejichspácháníprávnickouosoboubuďnepřicházívůbecvúvahuaniveforměúčastenství,např.vraždanovorozenéhodítětematkou,klasickýpřípad,nebojsoutakúzcenavázánynapachatelejakofyzickouosobu,želzejenomobtížněkonstruovat,vekterýchpřípadechbyšloojednánívzájmunebovrámcičinnostiprávnickéosoby,ikdyžtozcelavyloučitnelze,nebojejímjménem,napříkladvojenskétrestnéčiny.Uněkterýchtrestnýchčinů,ukterýchsenavrhujetrestníodpovědnostvyloučit,sepaknejevítrestnípostihzhlediskauplatněníprincipuultimaratiovhodnýnebožádoucí.Plněpostačujícívtěchtopřípadechjepostihsamotnéfyzickéosoby.Navrhovanývýčettrestnýchčinů,zakterénebudemožnéprávnickouosobutrestněstíhat,jetakprojevurčitétrestnípolitiky.Nejdeovýčettrestnýchčinů,kterýchbyseprávnickáosobajakotakovánemohlavůbecnikdydopustit,čilivýčettěchtrestnýchčinů,zakterénebudemožnépostavitprávnickouosobupředtrestnísoud,zahrnujeitakovétrestnéčiny,kterýchbysemohlaprávnickáosobadopustit,aleztrestně-politickýchdůvodůsimyslíme,žebytonebylovhodné.Vprůběhutvorbytohotonávrhubylavytvořenapracovnískupinasloženázezástupcůprofesníchskupin,jakojeČeskáadvokátníkomora,Nejvyššístátnízastupitelství,Nejvyššísoud,Ministerstvovnitra.Tatoskupinatuzásadnízměnukoncepceodsouhlasila.Připomínám,ženěkterézápadoevropskézemětoutocestouprošlytaké,odnegativníhovýčtupopozitivní.Franciejetohodokladem.JednalijsmeiseSvazemprůmysluadopravy,kterýmělurčitépřipomínky.Předpokládám,žejsmevrámcisvýchmožnostísesnimivypořádalitak,žejsmejimvysvětlili,ženejdeozbytečnoukriminalizaciprávnickýchosob,žejdeoněcojiného.Oto,abychomneustálenemuselinovelizovat,abyšloopřehlednouajasnouprávníúpravu,atakéspoukazemnato,ževsoučasnédoběsenedařítrestněstíhatprávnickéosobypodletohovýčtu,kterýjižjeobsaženývpříslušnémzákoně,amůžetakdocházetiktomu,žesezákoncelkověvnímájakoneúčinný,formální,neplníanipreventivníroli.Pokudbudezájem,mohuještěstručněshrnoutněkteréargumenty,kterénásvedlykezměněpopsanéhopřístupu,alechtělabychnatomtomístěalespoňstručněcharakterizovattytrestnéčiny,kterébudouvyloučenyztrestníodpovědnostiprávnickéosoby.Prvnískupinupředstavujítytrestnéčiny,unichžnepřicházíspáchánítohotrestnéhočinuvůbecvúvahu,neboťsohledemnazněnískutkovýchpodstatjeprávnickáosobanemůžespáchat.Otomjsemjižhovořila.Jezřejmé,žesedanýchtrestnýchčinůmůžedopustitpouzeosobafyzická,častota,kterásplňujeurčitouzvláštnívlastnostčischopnost.Kromětohopřípadutrestnéhočinuvraždynovorozenéhodítětejetotrestnýčinzabití,trestnýčinopilství,trestnýčinopuštěnídítětenebosvěřenéosoby.Druhouskupinutvořítrestnéčiny,kdesevylučujetrestníodpovědnostprávnickýchosobztohodůvodu,žeznakyskutkovýchpodstattěchtotrestnýchčinůjsoutakúzcenavázánynapachatelefyzickouosobu,žebybyloopravdujenobtížnékonstruovat,vekterýchpřípadechbyšloojednánívzájmunebovrámcičinnostiprávnickéosobynebojejímjménem.