ps2013-012-03-003-009.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
9 . Návrh poslanců Matěje Fichtnera , Jana Bartoška , Stanislava Humla , Jana Volného , Jana Farského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 202 / 1990 Sb . , o loteriích a jiných podobných hrách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 169 / - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 169 / 1 . Za navrhovatele prosím , aby se ke stolku zpravodajů dostavil pan poslanec Matěj Fichtner a aby své místo u stolku zpravodajů zaujal také pan poslanec Ladislav Šincl . Žádám zároveň pana kolegu Fichtnera , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl . Pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Matěj Fichtner
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážený pane předsedající , dámy a pánové , jako jeden z 56 předkladatelů předkládám Poslanecké sněmovně k projednání návrh na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 202 / 1990 Sb . , o loteriích a jiných podobných hrách . Než začnu hovořit o samotném obsahu návrhu , dovolte mi nejprve vysvětlit důvody , které nás k jeho předložení vedly .
Hazard v České republice bývá oprávněně terčem kritiky ze strany veřejnosti , obcí i nejrůznějších občanských iniciativ . Drtivá většina kritiky se přitom snáší na oblast provozování hracích automatů . Pojďme si problémy jasně pojmenovat . Co lidem vadí ? Lidem vadí především živelný rozvoj heren , které hyzdí naše města . Lidem vadí , že se rodiny jejich příbuzných a přátel rozpadají v důsledku závislosti některého člena rodiny , obvykle otce nebo syna , na hracích automatech . Lidem vadí , že sociálně slabší občané naházejí velkou část svých sociálních dávek do hracích automatů .
Když se podíváme do okolních zemí evropských , zpravidla zjistíme , že hazard tam lidé nepovažují za nějaký extra významný problém . Města nejsou plná heren a závislost na automatech , jak se zdá , také není příliš rozšířená . Jak je to možné ? Podívejme se a srovnejme si legislativu u nás a v Evropě .
Můžeme začít například Francií . Ve Francii je povoleno provozování hracích automatů jenom v kasinech , čili takové ty běžné herny , které jsou u nás , tam zkrátka nejsou . Kasina přitom mohou být založena výhradně v turistických či lázeňských městech . Nutno však říci , že francouzský model je dosti restriktivní , takže možná když se podíváme do nějaké další země evropské , možná to bude jinak .
Podívejme se například do Polska . V Polsku je možné provozovat hrací automaty také pouze v kasinech s tím , že polský zákon o hazardních hrách omezuje počet kasin na jedno na každých 250 tisíc obyvatel daného města . Takže i v Polsku je regulace přísnější než u nás a prakticky se blíží úplnému zákazu . Nicméně opět , polský model je rovněž restriktivní , takže pojďme dál .
Pokračujme například do Rakouska . Hrací automat v Rakousku musí splňovat několik podmínek . Tak především je omezený jejich celkový počet , kdy není možné provozovat více než jeden hrací automat na každých 1 200 obyvatel spolkové země . Zákon navíc povoluje pouze tři licence na provoz herny v jedné spolkové zemi . Dále je nastaven zákonem výherní limit u automatu umístěného v herně na 10 000 eur včetně jackpotu . Minimální délka jedné hry jedna sekunda , to je čas , po který jedna hra probíhá , to znamená , kdy hráč hodí do automatu určitou částku , zmáčkne začátek hry , protočí se válce nebo hra podle toho , jak je přístroj koncipován , a dozví se výsledek . Toto celé , tomu se říká délka jedné hry a v Rakousku je tedy zákonem stanovena na jednu sekundu . Maximální sázka na jednu hru je v Rakousku deset eur . Tedy když si to shrneme , tak v Rakousku jsou parametry hracích automatů podobné jako u našich tzv . výherních hracích automatů , nicméně jejich celkový počet je dramaticky menší než v České republice , neboť je omezen zákonem .
Podívejme se na Slovensko .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane poslanče , na chvilku vás přeruším a požádám o klid . Pokud například předsedové klubů potřebují něco dojednat o průběhu schůze , což je samozřejmě jejich povinnost v průběhu schůze , tak bych je prosil , aby přesunuli své jednání mimo jednací sál a nechali vás v klidu dohovořit . Ostatní prosím o klid .
(Předsedové klubů stojí u poslance Faltýnka a výzvu nevnímají.)
Myslím to úplně vážně . (Předsedové reagují otázkou: Na nás?) Děkuji .
Prosím , pokračujte .
Poslanec Matěj Fichtner
Děkuji . Podívejme se na Slovensko . Slovenské hrací automaty dovolují maximální sázku deset centů a maximální výhru patnáct eur . V kasinech tento limit není stanoven . Minimální délka jedné hry jsou čtyři sekundy . Tedy i u našich slovenských přátel jsou parametry hracích automatů nastaveny přísněji než v České republice .
Na závěr se pojďme podívat do mého oblíbeného Německa , tam to jistě funguje skvěle . V Německu jsou limity pro parametry hracích přístrojů nastaveny tak , že sázka na jednu hru je maximálně dvacet centů a maximální výhra činí dvě eura . Za hodinu lze prohrát nejvýše 80 eur a vyhrát nejvýše 500 eur . Minimální délka jedné hry činí pět sekund . Tedy v podstatě se opravdu jedná o zábavní automat , který se ani zdaleka neblíží parametrům , které jsou v České republice .
A tím se dostáváme k tomu , jak je to vůbec u nás , tedy jak jsou u nás nastaveny zákonem parametry pro hrací přístroje . U nás jsou totiž provozní parametry nastaveny pouze u výherních hracích přístrojů , které tvoří jen pětinu trhu zhruba . Ve zbytku , to je u drtivé většiny hracích automatů , které spadají zpravidla do kategorie videoloterijních terminálů , nicméně funkci mají úplně stejnou a vypadají velice podobně , nejsou minimální parametry předepsané vůbec . Z České republiky se tak stalo evropské Las Vegas , které ovšem neposkytuje služby turistům , ale umožňuje provozovatelům automatů legálně využívat slabosti vlastních občanů k tomu , aby z nich vylákali peníze . Jak jinak si vysvětlit enormní nárůst počtu videoloterijních terminálů v posledních letech ? Jiné racionální vysvětlení není .
Regulace loterijního podnikání jako takového je v žalostném stavu . Herny na každém rohu , automaty bez minimálních parametrů , nepřehledný loterijní zákon z roku 1990 a přetížené Ministerstvo financí , které díky nekvalitní legislativě nestíhá rušit vydaná povolení , která se dostala do rozporu s obecně závaznými vyhláškami obcí . To je dnes realita provozování hracích automatů v České republice . Z mého pohledu téměř stejný průšvih jako fotovoltaika .
Předkládaná novela má ambice zásadním způsobem zlepšit současný stav . Kdybych vás s ním měl seznámit , v zásadě se skládá ze dvou částí . První část novely má za cíl srovnat regulaci hracích automatů v České republice s úrovní obvyklou ve zbytku Evropské unie . Toho je dosaženo tím , že se na všechny nově povolené videoloterijní terminály budou vztahovat limity , které jsou v současné době platné pro výherní hrací přistroje . Již tedy nebude možné prohrát statisíce za jeden večer , vkládat do automatu tisícikorunové částky nebo marně doufat v několikamilionovou výhru , která vás vytáhne z dluhů . Omezí se tím též možnost legalizace výnosů z trestné činnosti .
Druhá část novely se týká situace , kdy vydaná povolení k provozování hazardních her jsou v rozporu s obecně závaznými vyhláškami obcí . Tato povolení budou podle předlohy zanikat již přímo ze zákona uplynutím tří měsíců od okamžiku , kdy obec přijme obecně závaznou vyhlášku zakazující hazard v konkrétní lokalitě . Nebude již tedy nadále potřeba , aby Ministerstvo financí zahajovalo správní řízení , nýbrž vydaná povolení k provozování hracích automatů budou rušena přímo ze zákona . Tímto mechanismem se posílí postavení obcí a starostové , kteří se rozhodli ve svých obcích hazard zakázat , již nebudou muset čekat na Ministerstvo financí .
Tolik tedy k obsahu předkládané novely . Nutno dodat , že po jejím předložení nastala jako obvykle lobbistická smršť , při které se velcí provozovatelé hazardních her a nejrůznější lobbistické skupiny snaží zabránit přijetí tohoto návrhu a ochránit tak svůj byznys pro další léta . Dílčí výhrady k návrhu samozřejmě mohou existovat , nicméně textace novely je velice jednoduchá a veškeré připomínky lze vypořádat v rámci standardního legislativního procesu .
Vážené kolegyně , vážení kolegové , věřím , že tlakům lobbistické lobby většina z vás odvolá a umožní projednání a přijetí tohoto návrhu . Děkuji vám .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zástupci předkladatelů a žádám , aby sed slova zaujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Šincl . Pane zpravodaji , máte slovo .
Ještě vás požádám o maličké strpení . Byla mi doručena zrovna omluva od pana poslance Pflégra na jednání od 14.30 do 18 hodin .
Prosím , pane zpravodaji , omlouvám se , už máte slovo .
Poslanec Ladislav Šincl
Děkuji , pane předsedající . Vážení poslanci , vážené poslankyně , vážená vládo , dovolte mi krátký komentář ke sněmovnímu tisku 169 zákona o loteriích .
S ohledem na technický charakter navrhované změny , který je obsažen ve sněmovním tisku 169 , podléhá tento návrh zákona notifikační povinnosti podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98 / 34 / ES ze dne 22 . června 1998 , o postupu poskytování informací v oblasti technických norem a předpisů a pravidel pro služby informační společnosti , v platném znění . * * *
Download XML • Download text