ps2013-010-08-011-071.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
71 . Návrh poslanců Stanislava Polčáka , Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 82 / 1998 Sb . , o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č . 358 / 1992 Sb . , o notářích a jejich činnosti (notářský řád) , ve znění pozdějších zákonů / sněmovní tisk 23 / - třetí čtení
Návrh na zamítnutí , ani pozměňovací návrhy nebyly předneseny . Otevírám rozpravu a ptám se , jestli se do ní někdo hlásí . Hlásí se zástupce navrhovatelů pan kolega Polčák . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Stanislav Polčák
Děkuji , pane místopředsedo . Já se hlásím o slovo především proto , abych do jisté míry vyvrátil pochybnosti , které se projevily při schvalování tohoto návrhu zákon zejména v ústavněprávním výboru , který tedy bohužel nepřijal usnesení o podpoře tohoto návrhu , nepřijal tedy ani opačný návrh na zamítnutí tohoto tisku , zatímco třeba kontrolní výbor přijal návrh doporučující .
Chci říci , že tento zákon je podle mého názoru skutečně velmi důležitý . Řeší jednu zásadní okolnost , kterou každý možná z nás řeší ve svém životě , a to je otázka náhrady škody . Když vás někdo poškodí , je na vás samozřejmě , jestli budete škodu vymáhat po škůdci . Pokud zaměstnavatele poškodí jeho zaměstnanec , tak je na něm , zdali bude vymáhat po svém zaměstnanci tuto škodu , ale samozřejmě právní úprava mu to zmocnění dává . Bohužel v případě orgánů veřejné moci právní úprava , tak jak je pojímána dnes , a dokonce nejen jak je pojímána , ale i jak je aplikována , má zásadní nedostatek v tom , že se škoda , kterou způsobí při výkonu veřejné moci úředník nebo i výkonný politik , který je v rozhodující funkci , tak tato škoda se nevymáhá .
Myslím , že jste byli snad i vy konfrontováni s čísly . Já si dovolím alespoň některá říct . Za celou dobu fungování české justice se škoda , kterou způsobili soudci , a ta jde skutečně minimálně v průtazích do řádu stamilionů , vymáhala pouze po necelých deseti lidech , po deseti soudcích za dvacet let . Řekněte si sami , jestli je to dostatečný počet těch , které stát volá k odpovědnosti , když uhradí škodu k tíži daňových poplatníků . Na Ministerstvu průmyslu a obchodu - nevím , jak je to teď , ale v době ještě minulé - se vymáhaly škody po úřednících pouze ve čtyřech procentech . Devadesát šest procent se vůbec nevymáhalo .
A já chci říci , že ten zákon neřeší to , že chceme úředníka nebo kohokoliv , kdo rozhoduje , dávat do nějaké pozice , ve které by se měl cítit naprosto nekomfortně , to v žádném případě . Chceme pouze to , aby stát měl povinnost škodu vymáhat , ale v mantinelech , jak je stanoví zákon . To znamená , nemůže samozřejmě úředník , pokud škodu nezpůsobí úmyslně , tam je úprava jiná , ale pokud ji způsobí svým zaviněným jednáním , bude odpovídat stejně jako kterýkoliv jiný zaměstnanec do výše 4 , 5 násobku svého platu . Tím je to omezeno .
Chci tímto opravdu vyvrátit ty trochu nesmyslné tanečky , které se trochu s tímto zákonem pojí , že úředníci se budou bát rozhodovat . To je první argument , který velmi často zaznívá . Pokud se budou bát rozhodovat , tak se dopouštějí nesprávného úředního postupu , jsou nečinní , mají průtahy , a tím více budou platit . Takže nečinnost by se rozhodně úředníkům v tomto směru nevyplatila .
Download XML • Download text