Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
78. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1081/ - prvé čtení
Poslanec Miroslav OpálkaDěkujivám,panemístopředsedo.Váženápaníministryně,kolegovéakolegyně,takjsmecelkemasidvarokyčekaliabylizvědavinaavizovanouvelkounoveluzákonaosociálníchslužbáchanakonecjsmese31.března,tedyopravdunaposledníchvíli,dočkali.Obdrželijsmevládnínávrhnovely,ukteréhosezdráhámpoužítatributuvelká,atoikdyžnávrhzákonačítá39stran,resp.52stranisnovelamidoprovodnýchzákonů.Zdůvodovézprávykvládnímunávrhuzákonasedovídáme,žecílemzměnbymělobýtmj.zvýšenístabilitysystémusociálníchslužebaprohloubeníspolupráceveřejnésprávy.Souhrnněbymělyzměnyvzákonuvýraznězefektivnitazvýšitkvalituposkytovanýchslužeb,definováníslužebbymělobýtvícesrozumitelné,atojakproposkytovatele,takprouživatele.Mělobydojíttakékzpřehledněnízpůsobufinancováníaplánovánísystému,aktomusedostanu.Vesvémvystoupenínebuduupozorňovatnavšechnyproblémy,kterédleméhopřesvědčeníjetřebavtétooblastiřešit.Zákon,kterýpřijalParlamentČeskérepublikyvroce2005,podotýkám,ževPoslaneckésněmovněnapříčvšemi,čilipolitickýmspektrem,není,žel,nejšťastnějšímřešenímanipojeho29novelách,aprotobychpředpokládaluavizovanévelkénovelysystémovépřístupy.Zavedlijsmetotižsystémsociálníchslužebvtržnímprostředí,atopřevážnězaveřejnépeníze,apředpokládalijsme,žesiuživatelé,tedyzejménaadresátipříspěvkunapéči,budounakupovatnezbytnéslužby,kteréjimbylypřiznánypřisociálnímazdravotnímšetření.Nemaláčástvšaktytosociálnídávkydosystémunevracíavelkáčásttěchtolidínemámentálněnato,abysedokázalaracionálněvtomtospecifickytržnímprostředípohybovat.Ataksezáhynašlirůzníšibalovézrodinnéhoprostředíčizřadposkytovatelů,někdyiklientůsystému,kterýchstálepřibýváakteřídokážoutétosituaceumněvyužívat.Velcítradičníposkytovatelémajíjakžtakžsvoubudoucnostjistou.Malímusíosvémístonasluncineustálebojovatapřekrývatčastosvépůsobeníkomerčnímipůjčkamianovékapacityvznikajíprávěnaúkordělenírozpočtovéhokoláčeprotradičníposkytovatele,kterýsevýraznězrokunaroknemění.Nakoneczkušenosti,jakúspěšněpodnikatsveřejnýmiprostředky,známevrůznýchodvětvíchvČeskérepublice.Sociálníslužbyzaznamenalyvýraznýnárůstzaměstnancůastalysevedlebankovnictví,cestovníhoruchu,hazarduaúředníkůstátníaveřejnésprávynejvíceserozvíjejícímodvětvím.Odvětvímspodhodnocenýmimzdamiiplaty.Ikdyžnákladynasociálníslužbynečekaněporoce2006vzrostlyalogickyjeinárůstnovýchanovýchpotřeb,poptávkanenístáleaasinikdynebudeuspokojena.Dostalijsmesedodisproporcí,doproblémůsfinancovánímvřadělet,apřitomnemámerepublikustálerovnoměrnětěmitoslužbamipokrytou.Nejsempřesvědčen,žetytozméhopohleduzásadníproblémypředloženýnávrhřeší,alemožná,žechcipřílišmoc.Ataksevesvémvystoupení,vjehodalšíčástispokojímsmálemaupozornímvásalespoňkrátcenaněkterávybranáustanovenízákonaosociálníchslužbáchtýkajícísezejménaplánování,financování,atedyudržitelnostisystémusociálníchslužeb,kteráosobněpovažujizaproblematická,atojakuabsencířešeníplatnéhotextu,kdynedošloknovele,takvnejasnostiunovýchnávrhů,tedyvpřipravenénovele.Budutedykonkrétní.Hnedv§3zákonaosociálníchslužbách-vymezeníněkterýchpojmů-sevboduh)píšeostrategickémdokumentuobecněnazvanémjakostřednědobýplánrozvojesociálníchslužeb,běžnějepoužívántermínkomunitníplán,podleněhožsemáposkytovánísociálníchslužebvdanémúzemíplánovatjaknaúrovniobcí,takkrajů.Tentoplánmábýtdlesoučasnéhoplatnéhozněníschvalovánnadobutřílet.Vkontrastustímbylnapř.zastupitelstvemvmémvolebnímkrajijižschválenstřednědobýplánrozvojesociálníchslužebvMoravskoslezskémkrajinaléta2015až2020,tedynapětlet.Obdobnědocházíkezpracováníaschvalováníkomunitníchplánůobcí,např.vOpavětakénapětlet.Kladusitedyotázku,pročMinisterstvopráceasociálníchvěcí,resp.vládajakopředkladatelnepřistoupilapřinovelekprodlouženídobytakézetřínapětlet.Játotižchápuprodlouženíobdobínakrajskéaobecníúrovnijakopraktickéasmysluplnénejménězedvoudůvodů.Jednakpřesahpřesvolebníobdobí,kdysestřídajípolitickávedení,jenástrojemproupevněnístabilityaefektivityplánovánísystému,včetnělepšíměřitelnostidosaženýchcílůaopatření.Druhak,nezanedbatelnýmdůvodemjerovněžméněčastáadministrativníafinančnízátěžprovšechny,kteřísenahodnoceníaaktualizaciuvedenéhodokumentupodílejí.Méviděníjevsouladustextem,kterýdeklarujedůvodovázpráva.Postrádámtedysmyslponechanéhotříletéhoobdobívpředkládanémmateriálu.Vtétosouvislostisikladuotázku,jakýmzpůsobemjevtomtoohleduzajištěnjednotnývýkladajednotnýpostuppřizpracování,tedyrovnýpřístupastejnépodmínkynapříčcelourepublikou.Jsempřesvědčen,ženenícílemmít14rozdílnýchkrajskýchsociálníchpolitikazákonbymělprocesysjednocovat.Jakseukazuje,jinájepraxe,jinájeliterazákona.Stímsouvisí,jakjsemjižnaznačil,iplánovánípotřebsociálníchslužeb,stanoveníprioritajejichdlouhodobéhoaudržitelnéhofinancování.Krajejsoupovinny,obcestálepovinnostnemajíastálestejnějakodoposudpouzerůzněspolupracujísesvýmkrajem.Můžou,alenemusízpracovatstřednědobéplány,viz§94odst.d).Rovněžostatnídoplněnéodstavce§94,tj.odstavecf),kdyseobecsice"zejména",alejen"může"podíletnafinancovánísociálníchslužebzařazenýchdokrajskésítěsociálníchslužeb,adáleodstavecg),kdyobecjen"může",alenemusíurčitsisíťsociálníchslužebnaúzemíobce,pokládámzapřílišvolnouformulaci.Anivtétostálediskutovanéoblastinenínavrženasystémovánovela.Jaktedychcemezajistitefektivníaudržitelnounávaznostvsystémuobec-kraj-republika?