Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
239. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - třetí čtení
Pokudjdeoněkterépozměňovacínávrhy,kteréužtadyzazněly,takpokudjdeotzv.sabatikl,tedytvůrčívolnonapůlroku,játomurozumímuvysokéhoškolství.Tamtomásvojilogiku,ikdyžitamjsoupodmínky,kterésemusísplnit.Apokudsenesplní,takjedanýčlověksankcionovánnapř.tím,ževracípenízeatd.Nicméněvregionálnímškolství,naškoláchzákladních,naškoláchstředníchjátovidímjakovelkýproblém,pokudjdeoorganizaciapokudjdevůbecoto,kdobudeučit.Jábychurčitěbylavšemidesetipro,abysepomohloučitelům,abysepodpořiliučitelé.Aleprávěvtomtopřípaděsimyslím,žetozhoršípoziciučitelůostatních,kteřísebudoumusetpodělitotupráci.Budetomítdopadnažáky.Avezmětesi,ženazákladníchškoláchžácipotřebujímíturčitoustabilitu,určitýklid,aneabysejimnapůlrokuvyměnilučitel,kterýjetambudeučit.Zvlášťkdyžvtěchtřídáchteďjsouzařazenyděti,kterémajírůznéspecificképroblémy,specificképoruchyučení,chováníatd.atd.Jsouzařazenivněkterýchtřídáchiautisté.Tadyprostěpotřebujíopravdustáléhoučitele,kterýsejimbudevěnovat.Zároveňvidímjakoproblémvtomtopřípaděto,ženemůžemesehnatnaškolyvsoučasnésituaciučiteletechnických,přírodovědnýchpředmětů,cizíchjazyků,ITatd.atd.,aužvidím,jaksenámtambudouhrnoutkantořinapůlroku.Jáprostěnemůžusouhlasitstím,cozbytečnězatěžujeučitele,cojeodvádíodjejichpráce,kteroumajívprvéřaděvykonávat,atojevýchovněvzdělávacíproces.Tojejejichprvořadýmúkolem.Myslímsi,žeto,žebudouvelmizatíženiadministrativou,to,žetambudetenformalismus,arůznédalšíprojekty,kterésektomupřidávají,inkluzianinebuduzmiňovat,tovšechnomádopadnaně,mádopadnažáky-amámteďnamyslivtomnegativnímsmyslu.Nazávěrbychtedychtělaříci,žejávidímjakonutné,abysevnašemškolstvísituacestabilizovala,abysenelítalostáleodpangejtukpangejtu,jakseříká,abysesnížilaadministrativa,zvýšilyplaty.Atadysouhlasímspaníministryní,kteráprosazujezvýšeníplatůo10%upedagogickýchpracovníků.Jakonutnévidímzvýšeníplatůunepedagogickýchpracovníků.Tovšechnopůsobíspolečněstím,jakéjsouutvářenypodmínkyktomu,abyjednakučitelénanašichškoláchzůstávali,azůstávalirádi,atakéabypřicházelinovíučitelé.Tovšechnobudesamozřejmězáležetinarozpočtukapitolyškolství,natom,codostanezestátníhorozpočtu.Takžesesamotnounoveloumymámeproblémyztěchdůvodů,kteréjsemtadyzmiňovala.Nicménějsouněkterépozměňovacínávrhy,kterésimyslíme,žepřispějíklepšímuakterépodpoříme.Děkuji.(Potlesk poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.PoslednízatímpřihlášenoujepaníposlankyněIvanaDobešová.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Ivana DobešováDobrýden.Váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychsetakévetřetímčtenívyjádřilaknávrhuzákonač.563opedagogickýchpracovnících.Myslím,žejsempoměrněpodrobněhovořilajižvedruhémčtení,kdyjsempopisovala,jakájerealitavterénuajakýjenávrhsoučasnéhozákona.JábychsevsoučasnédoběpouzepozastavilausvéhopozměňovacíhonávrhuuvedenéhopodpísmenemI1,kterýsesnažípozměnitpozměňovacínávrhpaníposlankyněBohdalovépodpísmenemA19.To,coměvedloksepsáníjinéhopozměňovacíhonávrhu,jekonstatovánívzávěručástiA19,žeministerstvozajišťujeprofesnírozvojučitelůuskutečňovanýdalšímvzdělávánímprostřednictvímprávnickéosobyjímzřizovanézaúčelemzajišťováníprofesníhorozvojepedagogickýchpracovníků.Myjsmespaníministryníotomvčerahovořili.Paníministryněsemisnažilavysvětlitsvédůvody,pročtentopozměňovacínávrhnepodporuje.Jáseobávám,žeměačástodbornéveřejnostinepřesvědčila,protožesimyslím,žemůžebýtvbudoucnostitentopozměňovacínávrhzavádějícímapočátkemtoho,abyzdeopravduexistovalaproprofesnírozvoj-atímnemyslímjenommetodickékomise,alecelkovévzdělávánípedagogickýchpracovníků-pouzejednaorganizacezřizovanáMinisterstvemškolství.VtédiskusisečastouvádělNIDVjakoorganizace,kterásivsoučasnédobětutoambicidělá,protožejezřizovanáMinisterstvemškolstvízatímtoúčelem,alekterábohuželdodnešníhodnetutoambicinenaplňovalařádně.Aprotonaúrovnikrajskýchorganizacívznikalyjinévzdělávacíorganizace,zřizovanékraji,kterétutoslužbuškolámposkytovaly.Jánemohuhodnotit,jakpůsobíkrajskáorganizacetohototypuprodalšívzdělávánípedagogickýchpracovníkůvjinýchkrajíchnežveStředočeském.AleveStředočeskémkrajitatoorganizacefungujevelmidobře.Mávelminízkéceny,zakterésvéslužbyposkytuje,amyslímsi,žeiučiteléjsousfungovánímtétoorganizacespokojeni.Jánechcipředvídat,cobudoucnostpřinese.Chcijenomupozornitnatotonebezpečí,jakbysevbudoucnutentoparagrafmohlvykládat.Amusímtedyzasebeříct,žeměpaníministryněsvýmvýklademnepřesvědčila.Protoprosím,váženékolegyněaváženíkolegové,pokuduznáte,žemůjpozměňovacínávrhjesmysluplný,podpořtejejajávámzatodopředuděkuji.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.Tobylzatímposlednípřihlášenýdorozpravy.Jestližesenikdodalšínehlásí,končímrozpravu.Ptámsenazávěrečnéslovopaníministryně,příp.panízpravodajky.Nenízájem.Přikročímetedykhlasováníopozměňovacíchnávrzích.Přivolámnašekolegyzpředsálí.Prosímnynízpravodajkugarančníhovýboru,abynásseznámilasprocedurouhlasování,přednášelajednotlivépozměňovacínávrhyasdělilaknimstanoviskogarančníhovýboru.Prosím,panízpravodajko.Poslankyně Vlasta BohdalováVáženápaníministryně,váženýpanepředsedající,dámyapánové,dovoltemi,abychvásnyníseznámilasnávrhemproceduryhlasováníosněmovnímtisku959,jetozákonč.563/2004.Vedruhémčtenínávrhuzákonadne23.února2017nebylpodánnávrhnazamítnutítohotozákona.Pozměňovacínávrhyktisku959podruhémčteníjsouuvedenyvtisku959/4.Otěchtonávrzíchjednalahlasovalgarančnívýbornasvé38.schůzidne22.březnatohotorokuapřijalusneseníč.214,kteréjeuvedenovesněmovnímtisku959/5.GarančnívýbordoporučilPoslaneckésněmovněnásledujícíproceduruhlasování.Ověcnémobsahujednotlivýchpozměňovacíchnávrhůvásbuduinformovatpřivlastnímhlasováníojednotlivýchpozměňovacíchnávrzích.Tedyjednotlivépozměňovacínávrhybudemehlasovattakto-seznámímvássprocedurou:Jakoprvníbybylohlasováníolegislativnětechnickéúpravě.VboduH3zaslova"bodu42"doplňujemeslova"v§29g".DálebudemehlasovatbodyA1,A2,A4ažA6,A9ažA15,A20ažA26,A28ažA38,A40aA41.TřetíhlasováníbybylohlasováníopozměňovacímnávrhuI11(v návrhu uvedeno I1).