ps2013-048-06-013-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji . Otevírám rozpravu , do které je jako první přihlášená paní poslankyně Semelová , potom paní poslankyně Putnová a paní poslankyně Fischerová . Ještě předtím , než dám slovo paní poslankyni Semelové , přečtu omluvu pana poslance Josef Šenfelda , který se omlouvá od 16.50 .
Prosím , paní poslankyně , máte slovo v otevřené obecné rozpravě .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně , kolegové , novela zavádí nové školské zařízení , vzdělávací zařízení v zahraničí , pro které má být upraveno jeho právní postavení včetně vztahů se zastupitelskými úřady . Vzdělávací zařízení v zahraničí může být jak českou , tak zahraniční právnickou osobou . Nepředpokládá se , že by se zřizovala u jiných než soukromých zřizovatelů . Nevidím tedy důvod , proč by měla být financována tato zahraniční zařízení ze státního rozpočtu . Obecně platí , že materiální zázemí zajišťuje zřizovatel a tato zásada by měla platit i pro vzdělávací zařízení v zahraničí . Financování vzdělávacích zařízení v zahraničí tak nepatří do školského zákona , jak už tady řekl i pan zpravodaj , ale do zákona o poskytování dotací soukromým školám .
Kromě toho i kdybych tyto argumenty pominula , je poněkud zvláštní , že navrhovatelé chtějí poskytovat finanční prostředky ve výši 50 % prokázaných účelně vynaložených výdajů v předchozím roce . Jenže pokud by měly být finanční prostředky poukazovány podle prokázaných loňských výdajů , musel by být nastaven nějaký mechanismus kontroly těchto výdajů . A ten nastaven vůbec není . Není ani definováno , co lze považovat za účelně vynaložené výdaje . Co se týče kontroly , nejde o jediný nedostatek v zákoně . Chybí zde i mechanismus kontroly dodržování povinností vzdělávacích zařízení v zahraničí . Není jasná vazba poskytnutí finančních prostředků na dodržení povinností stanovených těmto vzdělávacím zařízením .
Nyní k personálnímu zajištění chodu českých škol v zahraničí . Podle navrhovatelů není možné po nich chtít , po těchto školách , aby měli požadovanou pedagogickou kvalifikaci pracovníci . Podle návrhu stačí pouze jeden pedagogický pracovník , který je v rámci vzdělávacího programu české školy bez hranic označován jako garant a přebírá odpovědnost za úroveň výuky . Ovšem to je podle zákona o pedagogických pracovnících zcela nepřípustné . Požadavek , aby vzdělávání ve školských zařízeních zajišťovali pedagogičtí pracovníci , platí bez výjimky dokonce i pro školní družiny , tedy zařízení pro zájmová vzdělávání . Navrhovaná změna zákona o pedagogických pracovnících , článek dvě návrhu zákona , je zcela nepřijatelná , i pokud jde o to , že se ustupuje od podmínky splnění předpokladů potřebných obecně pro výkon činnosti pedagogického pracovníka , tedy jako je svéprávnost , odborná kvalifikace , bezúhonnost a zdravotní způsobilost .
Rozumím tomu , že pro české rodiny žijící v zahraničí , případně tamější obyvatele s českým původem , je důležité udržování českého jazyka , kontaktů a povědomí o České republice . Za správné považuji záměr rozvíjet kulturu , český jazyk a informace o naší zemi . Na druhou stranu však nelze souhlasit s navrhovaným způsobem financování , které jde dokonce za rámec podpory podmínek financování soukromých škol v České republice . Stejně tak nepřípustná je i zmíněná rozvolněnost požadavků na kvalifikaci osob zajišťujících vzdělání a fakt , že zde neexistuje žádná možnost kontroly vzdělávacího procesu ze strany České školní inspekce . Z tohoto důvodu nemůže Komunistická strana Čech a Moravy zákon v předložené podobě podpořit .
Děkuji za pozornost .
(Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Martě Semelové . Nyní paní poslankyně Anna Putnová už v rozpravě . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Anna Putnová
Děkuji . Chtěla bych přiblížit situaci českých škol bez hranic , tak jak jsme je měli možnost s některými z vás v reálu vidět . V roce 2011 jsem navštívila v Paříži tuto školu , která funguje ve velmi skromných podmínkách . Organizuje ji tam paní doktorka Lucie Boucher , která je zakladatelkou této sítě , a ona nám sdělovala problémy , se kterými se potýkají . Naprostá nepředvídatelnost financování . Nemají možnost dohodnout si nasmlouvat si učitele , protože nevědí , jaké finanční zdroje budou mít . Nemají možnost připravit si rozvojové plány . Žijí vlastně z darů , z té minimální podpory , kterou dostávají z České republiky , a je to vlastně zájmová činnost . Domnívat se , že se jedná pouze o děti českých rodičů , by byl omyl , protože největší procento dětí je ze smíšených rodin . A tehdy mě zcela dostalo její vyjádření , když řekla , že není úplně jednoduché v cizím prostředí udržet si češtinu , to češství podporovat a podporovat to v rodině , kde jste jediným česky mluvícím člověkem , a předat to další generaci . A ona tehdy doslova řekla : Není to jednoduché , když otec nerozumí u večeře česky . Bylo to velmi dojemné setkání . My jsme viděli , jaké pokroky ty děti dělají . Ukazovali nám jejich práce , jejich písemné práce na začátku školního roku , na konci .
Já znovu podotýkám , že se jedná o sobotní školy . Dovedete si představit režim té rodiny , která musí podrobit celý svůj program víkendový tomu , aby děti v sobotu mohly jít se učit česky ? A pokud máte děti nebo vnoučata , tak víte , že dnešní děti nedostanete někam , kam nechtějí chodit . A ty děti tam chodí rády .
Takže jsme slíbili , bylo nás tam tehdy několik , že se pokusíme vytvořit lepší podmínky pro fungování . I zašla jsem na Ministerstvo zahraničí , protože jsem vůbec neměla ambici tento nejednoduchý úkol zvládnout poslaneckou iniciativou , a požádala jsem o spolupráci . Tam mě odkázali na Ministerstvo školství . Na Ministerstvu školství řekli , abych s tím navštívila Ministerstvo zahraničí . Když jsem sdělila , že už mě odkázali na ně , tak mi řekli , že to nejde . No tak nezbývalo než se do toho pustit v rámci poslanecké iniciativy .
A já jsem si tehdy vzpomněla na pana profesora Delonga , který říkal : " Když něco nejde , dejte to mladým lidem , protože oni ještě nevědí , že to nejde , a oni to vyřeší . " Tak jsem se obrátila na mladé právníky z Masarykovy univerzity a oni připravili jistě ne dokonalý , ale životaschopný návrh . Body , tak jak je přednášíme , mají svoji logiku . A teď je otevřený školský zákon , takže je možné , že bychom projednávali to financování českých škol bez hranic v rámci změn financování regionálního školství . Myslím , že to dává smysl . Myslím , že stojí za to podpořit ty lidi , kteří se opravdu snaží nejenom o to , aby se vnoučata žijících prarodičů v České republice s nimi domluvila , ale kteří se snaží o to , aby česky uměla opravdu dobře , aby byla schopna tady studovat , případně jednou žít .
Není to tak dávno , co jsme se v USA setkali s paní Evou Zucker - myslím , že se jmenovala , pokud jsem jí zkomolila jméno , tak se jí na dálku omlouvám - která mluvila o tom , jak je důležité , aby měly možnost tyto děti skutečně přijít do českých škol , aby neměly zpoždění , aby nebyly hendikepovány . Navíc ten synergický efekt , který je daný tím , že děti se vrátí v pondělí po víkendu a mluví se svými spolužáky o tom , co zažily , o tom , jak si připomínaly česká města , českou historii , české zvyky , tak to jsou vlastně malí ambasadoři v cizině .
Takže znovu žádám , zvažte podporu a nechte nás pracovat na zlepšení a dotažení do konce tohoto návrhu . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Anně Putnové . Nyní paní poslankyně Jana Fischerová . Pardon , paní kolegyně , omlouvám se . Mám tady dvě faktické poznámky , které naběhly ve chvíli , kdy jsem vyslovoval vaše jméno , a to pana poslance Ivana Pilného a paní poslankyně Langšádlové , takže udělím dvě faktické poznámky .
Download XML • Download text