ps2013-044-09-003-040.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin)
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , já jsem vystupoval již v prvním čtení k tomuto návrhu zákona . A také jsem dával návrh na zamítnutí . Teď mě předešel pan poslanec Pilný , takže mohu pouze se připojit pak k tomuto návrhu na zamítnutí v podrobné rozpravě .
Tady se používají určitá data . Ono se vždycky většinou vzpomíná to , co se tomu řečníkovi hodí . A to , co se nehodí , tak se většinou neuvádí . Ta karenční doba byla vlastně definitivně zavedena , nebudu se vracet do historie s těmi ústavními soudy , byla definitivně zavedena od 1 . ledna 2009 . A v této souvislosti je třeba ještě zmínit , že od 1 . ledna 2009 došlo zároveň také ke snížení sazeb nemocenského pojištění . Je pravda , že zaměstnavatelé platili o jedno procento méně . Ale také se zrušila povinnost pro zaměstnance , ti platili 1 , 1 procenta , takže od 1 . ledna 2009 přímo zaměstnanci neplatí nemocenské . Od 1 . ledna 2009 neplatí nemocenské pojištění . Takže je potřeba to vnímat , řekněme , v komplexní podobě .
Myslím , že je běžnou zásadou v těch pojistných systémech , to se netýká jen nemocenského pojištění , aby si prostě drobné újmy nesl pojištěnec sám . A (nesrozumitelné) systémy pojišťuje pouze od škody nějakého většího nebo určitého rozsahu . Takto to bylo nastaveno .
Když jsem návrh zákona pročítal , tak je v odůvodnění neuvěřitelně stručný . Tam vlastně celkem nic není . Myslím , že to neodpovídá významu té změny , pokud by byla provedena . To , co se stalo v sociálním výboru , tam byl načten komplexní pozměňovací návrh , který vlastně je úplně shodný s tím původním návrhem , pouze původní návrh neřešil otázky navazujících zákonů , takže komplexní návrh jaksi řeší teď i novely příslušných zákonů , jinak je to úplně totožné .
Chtěl bych také upozornit na to , že v zásadě před rokem 2009 platilo , že za první tři dny nemoci příslušelo nemocenské ve výši 25 % vyměřovacího základu . V zásadě pokud by byl schválen tento návrh zákona v podobě , jak byl předložen , a žádné asi jiné pozměňovací návrhy se nechystají , tak by zaměstnavatelé i za ty první tři dny museli platit 60 % vyměřovacího základu po redukci . Takže to by bylo samozřejmě obrovské zatížení zaměstnavatelů .
Paní navrhovatelka zde mluvila o tom , kolik nedoléčených pacientů si musí brát dovolenou . Nechci polemizovat s těmi údaji , s těmi statistikami . Mohl bych nabídnout také další statistiky . Protože jenom v těch prvních pěti letech počet ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti v zásadě se snížil téměř o polovinu . To je také potřeba říci . Je také potřeba říci , že klesl i výrazně počet prostonaných kalendářních dnů . Teď tady nechci debatovat o tom , jestli se to zneužívalo , využívalo a podobně . V každém případě ten efekt , který byl spojen se zavedením karenční doby , je podle mého soudu nezpochybnitelný a jakákoli snaha o zrušení karenční lhůty je samozřejmě věc populární ve vztahu k zaměstnancům , ale výrazným způsobem by poškodila zaměstnance (zaměstnavatele?) . To myslím nikdo , nebo aspoň z těch pravicových politiků nikdo nechce , protože ti zaměstnavatelé vytvářejí samozřejmě ten produkt , který se pak rozděluje .
Nebudu opakovat to , co tady zaznělo z úst i pana předsedy Pilného . Důvodová zpráva vlastně vůbec neuvádí , jaký by to mělo dopad do státního rozpočtu a podobně . To myslím , že je také vada tohoto návrhu zákona . A nepodařilo se to změnit ani v průběhu jednání na výborech . Tam v zásadě hlasovali sociální demokraté se zástupci Komunistické strany Čech a Moravy , proto neprošlo to zamítnutí a proto byl návrh v té komplexní úpravě doporučen z výboru . Ale mám takový pocit , že kdyby tam bylo trochu jiné složení , protože na pravé straně chyběli poslanci , tak že by tomu bylo přesně naopak .
Za Občanskou demokratickou stranu , za pravicovou opozici , jsem jednoznačně proti tomu , aby se ta karenční lhůta rušila , a připojuji se k panu poslanci Pilnému v podrobné rozpravě k jeho návrhu na zamítnutí .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Vladislavu Vilímcovi . Nyní faktická poznámka pana poslance Miroslava Opálky . Zatím poslední v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , pane místopředsedo . Dvě poznámky k vystoupení pana kolegy Vilímce . Jestli je pravda , že komplexní pozměňovací návrh je stejný téměř jako ten předložený , tak když se podíváte na sněmovní tisk 393 / 0 , tak návrh zákona je na stránku jedna . Když se podíváte potom na usnesení výboru , to je tisk 393 / 2 , tak komplexní pozměňovací návrh má sedm stran . Takže jenom z toho obsahu už je jasné , že to nemůže být totožné .
Co se týká vlivu na státní rozpočet , samozřejmě tady vyplácí zaměstnavatel , takže ten vliv je pouze u státních zaměstnanců . U státních zaměstnanců víme , jak to chodí . U ozbrojených složek mají plnění celý měsíc plné . U úředníků je tady kolizní volno až pět dnů . U poslanců , senátorů atd . - kdo z vás si vyplnil nemocenský lístek ? Někteří tady chybí dlouhodobě , takže to je úplně jiná kasta , která nemusí mít nemocenské .
A co se týká příjmů státního rozpočtu , tak v roce 2014 téměř 4 miliardy přebytek , v roce 2013 téměř 5 miliard přebytek , v roce 2012 přes 5 , 5 miliardy přebytek . Takže se vrátíme jenom k systému , který byl , a možná tedy nějaká koruna . Ale za to zdraví lidí to určitě stojí . Děkuji .
(Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Opálkovi . Ptám se , jestli je ještě někdo do obecné rozpravy . Pokud tomu tak není , obecnou rozpravu končím . Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě . Paní kolegyně Marková ano . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Soňa Marková
Ještě jednou děkuji za slovo . Já jenom velmi krátce . Děkuji za diskusi , která tady byla . Byla samozřejmě v rámcích , které jsou očekávány . Je jasné , že tento návrh zákona je ve prospěch zaměstnanců . Tady docházelo k tomu , že jsme si pletli zaměstnance a zaměstnavatele . Je to ve prospěch zaměstnanců . Je jasné , že to jde na úkor zaměstnavatelů , s tím , že ale ty kompenzace už v minulosti byly . Ten zisk vytvářejí skutečně ti zaměstnanci pro toho zaměstnavatele , to je snad jasné . A ten zisk , když to řeknu velmi zjednodušeně , že bez těch zdravých zaměstnanců a zaměstnankyň by ten zisk asi nebyl úplně takový . To je také jasné .
A jenom panu kolegovi Pilnému prostřednictvím pana místopředsedy . Ta karenční lhůta a vůbec to zrušení karenční lhůty není žádný pouhý výmysl pouze Komunistické strany Čech a Moravy . Pokud vím , tak toto opatření bylo i v koaliční smlouvě a ve vládním programu , byť poněkud alibisticky podmíněno shodou v tripartitě , i když to bylo asi trošku záměrně , protože zaměstnavatelé jako celek rozhodně nebudou asi nikdy souhlasit s tím , aby bylo z jejich odebráno . Ale není to pouhý výmysl KSČM .
Takže je jasné , že budeme muset rozhodnout ve třetím čtení hlasováním . A já vás všechny poprosím o to , abyste našemu návrhu , vy , kteří myslíte na zaměstnance a zaměstnankyně , abyste pro tento zvedli ruku a nepodpořili zamítnutí .
Download XML • Download text