ps2013-036-08-007-047.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Hnykové a budeme pokračovat přihlášenou do rozpravy paní poslankyní Olgou Havlovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo a věřím , že kolegové budou v klidu .
Poslankyně Olga Havlová
Děkuji za slovo , pane předsedající . Dámy a pánové , jsem velice ráda , že se tu dnes dostáváme k projednávání zákona o ochraně státních hranic . Je to téma , kde vládu dlouhodobě kritizujeme . Vláda už měla dávno chránit české hranice . Není to jen náš názor , říká to i pan prezident , říkají to i bezpečnostní experti .
Žádný stát si nemůže dovolit nevědět , kdo překračuje jeho státní hranice . Dnes tady , bohužel , nemůže být předseda výboru pro obranu můj kolega David Kádner , který dnes odletěl do míst , kvůli kterým , bohužel , i u nás potřebujeme ochranu státních hranic . David mne poprosil , abych vám připomněla , že k tomuto tématu on na výboru pro obranu s Martinem Lankem pořádali již v září tohoto roku seminář , kde jsme za přítomnosti zástupců Ministerstva obrany , Ministerstva vnitra , Ministerstva financí i Armády České republiky jasně specifikovali , co je třeba udělat pro dlouhodobou ochranu hranice České republiky .
Bezpečnostní situace v Evropě se dramatickým způsobem mění a my na to musíme reagovat . Je to do značné míry o odvaze přiznat si , že si své bezpečí na světě musíme sami vybojovat . Na českých hranicích se provádějí pouze namátkové kontroly , které jsou ale nad dlouhodobou kapacitu policie . Všechny policejní síly jsou již dnes nasazovány za cenu mnoha přesčasů . Krajské speciální pořádkové jednotky byly nasazovány především na hlídání táborů pro imigranty . Nyní , v předvánoční době , je chvályhodné jejich nasazení na bezpečnostní opatření snižující riziko loupežných přepadení v bankách . Je notoricky známou skutečností , že právě v této předvánoční době prudce roste trestná činnost loupežných přepadení . Službou na hranicích jsou ale oslabena vnitrozemská oddělení , kde tak není dostatek lidí na přímý výkon služby . Na objasňování klasické trestné činnosti nejsou lidi . Co z toho vyplývá ? Pokud budeme dále dlouhodobě chránit policií hranice jen silami , které dnes policie má , klesne nám objasněnost trestných činů . Abych dokreslila situaci , např . celá jihočeská cizinecká policie má dnes ani ne sto lidí , což je absolutně nedostatečné . Jsou to ti , kteří mají na starosti celou agendu cizinců a imigrantů , ale hlavně jsou to ti , kteří mají na starosti v běžném režimu ochranu státních hranic .
Slíbila jsem , že vám dnes připomenu hlavně to , že ochranu hranic dlouhodobě nevyřeší ani nasazení armády . Ta může fungovat pouze jako dočasné řešení v horizontu zhruba půl roku . Proto musíme hledat opatření , která budou opravdu dlouhodobá . Z konzultací s bezpečnostními experty vyplývá , že pro ochranu státní hranice by při nasazení moderních technologií postačily 3 tisíce příslušníků v pohraničních oblastech . To by znamenalo přibližně 10 % navýšení stavu tabulkových míst a přibližně 10 % navýšení počtu rozpočtu policie . Bavíme se přibližně o 3 miliardách ročně na 3 tisíce nových příslušníků policie , kteří by mohli zabránit přílivu ilegálních imigrantů na naše území , když jsem přesvědčena , že náklady na ilegální imigranty do budoucna budou u nás vyšší , než kdybychom to investovali do policie , což se jeví z pohledu bezpečnost versus náklady jako mnohem výhodnější .
Rozpočet Ministerstva vnitra s žádnými systémovými opatřeními na českých hranicích nepočítá . Pan ministr Chovanec si sice vymohl navýšení rozpočtu , avšak na posílení ochrany hranic půjde jen zlomek . Rozhodně nelze říci , že by se Česká republika chystala financovat nějaká systematická opatření na ochranu hranic . Rozpočet Ministerstva vnitra samozřejmě neumožňuje tak zásadní vnitřní přesuny , abychom např . technickou ochranu hranic mohli financovat bez navýšení rozpočtu . Podle mě bychom neměli řešit následky , ale příčiny . Pokud bychom prostředky investovali do ochrany státních hranic a zabránili bychom tak tomu , aby k nám nelegální imigranti přicházeli , ušetřili bychom podobně velkou částku na řešení následků toho , že k nám nelegálně vstoupí . Bohužel , evropskou i českou politiku prostoupila extrémní politická korektnost , která se projevuje i v tom , že vláda nemá odvahu navrhovat zákony , které Českou republiku skutečně ochrání . Jsou to spíše pozlátka než řešení .
Než se dostanu k analýze vládního zákona o ochraně státních hranic , ráda bych vás seznámila s opatřeními , která přijímá vláda , která se k problému staví čelem a nebojí se předkládat radikální , ale účinná řešení . Jedná se o Maďarsko . Jaké kroky maďarská vláda tedy učinila v souvislosti s imigrační krizí ? Nejznámější opatření je stavba hraničního plotu . Maďarsko ukončilo stavbu hraničního plotu na maďarsko - srbské státní hranici 15 . září , kdy také vstoupila v účinnost novela maďarského trestního zákona , která kriminalizuje poškozování plotu a ilegální vstup na území Maďarska . Ustanovení § 5 zákona o státních hranicích umožňuje omezit za náhradu vlastnické právo vlastníků nemovitostí nacházejících se v oblasti 60 metrů od státních hranic . V případě , že omezení vlastnického práva podstatně brání řádnému užívání nemovitosti , může vlastník požádat o vyvlastnění majetku . Maďarsko začalo rovněž se stavbou hraničního plotu na maďarsko - chorvatské hranici už 17 . září .
Dále v návaznosti na uprchlickou krizi byly maďarským parlamentem přijaty velké změny azylového zákona . Tak např . se umožňuje ve zrychleném řízení odmítnout nelegálního imigranta např . v případech , kdy falšuje dokumenty , lže nebo např . zničil své cestovní doklady . Novela azylového zákona umožnila vyhlásit krizový stav způsobený masovou imigrací formou vládního nařízení , a to buď na celé území , nebo pouze na určitou část . Krizový stav způsobený migrací byl také hned maďarskou vládou vyhlášen .
Dále bych přijala novelu zákona o přijímání a pobytu státních příslušníků třetích zemí . S účinností od 1 . srpna 2015 je možné zadržet cizince bez platného cestovního dokladu místo původních 12 hodin až po dobu 24 hodin s možným 12 hodinovým prodloužením v případě podání žádosti .
Já osobně považuji za velmi důležitou novelu trestního zákona a trestního řádu , které zavedly trestné činy nelegálního překročení uzavřené státní hranice . Za trestný čin nelegálního překročení uzavřené státní hranice přes plot chránící tuto hranici hrozí pachateli trest odnětí svobody až na tři roky , v případě užití zbraní nebo jako spáchání trestného činu jako účastník ozbrojených masových nepokojů až na osm let a v případě , že by spácháním trestného činu nelegálního překročení uzavřené státní hranice došlo k usmrcení jiné osoby , až deset let .
Byl také přijat zákon o národní obraně , podle kterého mohou obranné síly použít zbraně při ochraně státních hranic v případě masové migrace . Zákon o národní obraně rovněž umožňuje použití pyrotechnických projektilů , slzného plynu a gumových projektilů .
Download XML • Download text