ps2013-036-05-002-097.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin)
Z toho škodlivě je pět až osm procent populace , tedy 450 až 700 tisíc lidí . Rizikové užívání konopných látek vykazují zhruba tři procenta české dospělé populace , tedy kolem 200 tisíc lidí . Z toho ve vysokém riziku je jedno procento , tedy asi 80 tisíc . Odhadovaný počet uživatelů metamfetaminů a opiátů , především injekčních uživatelů , je zhruba 45 tisíc , to je polovina procenta dospělé české populace .
Alarmující je situace v oblasti užívání návykových látek dětmi a mladistvými . A právě z tohoto důvodu především je důležité , abychom tento zákon podpořili . Až čtvrtina mladistvých kouří denně nebo se opíjí alkoholem . Tím se opakovaně zařazujeme na přední příčky v žebříčcích spotřeby návykových látek v Evropě i ve světě .
Vysoká míra rizikového užívání návykových látek má samozřejmě negativní zdravotní a sociální dopady . V České republice je kouření zodpovědné za pětinu všech úmrtí , což je přibližně 20 tisíc úmrtí ročně . Přičemž kouření zkracuje život průměrně o 15 let . Alkohol je u nás příčinou přibližně šesti procent úmrtí , což je zase asi šest a půl tisíce úmrtí ročně . Alkohol a tabák tak patří v Evropě mezi tři nejvýznamnější rizikové faktory , které přispívají ke ztraceným rokům života v důsledku nemocnosti a úmrtí . Tomu odpovídají společenské , ekonomické náklady v užívání návykových látek a patologického hráčství , které v České republice dosahují částek v řádu 100 miliard korun ročně .
Přes tato hrozivá čísla se této problematice věnuje malá pozornost a na prevenci a adiktologické služby se dávají nedostatečné finanční prostředky . Této naprosto tristní situaci odpovídá i situace kolem projednávání zákonů o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek a jakékoliv snahy regulovat dostupnost tabáku a alkoholu včetně rozšíření zákazu kouření a zákazu konzumace alkoholu na určitých místech nebo určitými osobami . Znamená to , že při projednávání tohoto zákona nesmíme zapomenout na důležitý fakt . Bez preventivních , poradenských a léčebných intervencí s dostatečným finančním a personálním krytím nelze očekávat kladný dopad regulačních a jiných opatření zaváděných tímto zákonem . Není tedy v pořádku , že byl vládou odmítnut původně navrhovaný Státní fond protidrogové politiky . Stát totiž nyní věnuje na řešení problémů spojených s návykovými látkami a patologickým hráčstvím pouze přibližně 230 milionů ročně , z krajů a obcí jdou další desítky milionů , ale necelých 50 milionů korun ročně jde na prevenci kouření , rizikovou konzumaci alkoholu nebo problémové hráčství jako takovou .
Velký problém spatřuji v tom , že Češi jsou k alkoholu a dalším návykovým látkám oproti jiným evropským zemím mnohem více tolerantní . K tomu zatím vždy krátkozrace vítězily tzv . hospodářské zájmy nad ochranou zdraví především dětí a mladistvých , tedy okamžité příjmy do státní pokladny nad mnohonásobně vyššími , dlouhodobými dopady do zdravotnictví a sociálního systému .
Nejvíce mýtů lze nalézt kolem zákazu kouření v restauracích . Česká republika je poslední zemí Evropské unie , kde neplatí prakticky žádné omezení kouření v restauračních a pohostinských zařízeních . V roce 2009 byla zrušena všechna bývalá omezení , neplatí omezení v době oběda ani povinnost oddělených prostor . Místo toho byly zavedeny nálepky , které mají informativní funkci . O tom , že tabákový kouř má negativní dopady na lidské zdraví , není pochyb , a to ať už se jedná o aktivní , nebo pasivní kouření .
Na druhou stranu dopady zákazu kouření v pohostinských zařízení na ekonomiku dotčeného sektoru zkoumalo v řadě zemí po celém světě nezávisle na sobě více než 165 studií . Ty souhrnně představila v roce 2009 Světová zdravotnická organizace . Jasně bylo dokázáno , že tento zákaz neměl žádný významný ekonomický vliv . Obavy o vylidnění a plošné krachy jsou podle mého názoru neopodstatněné , a i podle těchto studií . To ukazují zkušenosti ze zahraniční , viz například studie z Norska v letech 2003 až 2007 nebo z Velké Británie z roku 2014 .
Podle zjištění agentury IPSOS a Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy z roku 2012 lze na základě srovnání se zahraničními studiemi očekávat tří - až pětiprocentní nárůst návštěv v restauracích a podle kvalifikovaného odhadu by zákaz kouření mohl na tržbách přinést až šest miliard korun .
Nezanedbatelný je především pozitivní vliv na zlepšení zdraví zaměstnanců restaurací . Četné studie , asi 45 studií z 33 zemí , také nezpochybnitelně dokazují pozitivní dopad nekuřácké legislativy na zlepšení zdraví populace jako celku , především snížení míry úmrtnosti a hospitalizací v případech srdečních koronárních příhod a srdečních onemocnění o 15 % , mozkových cévních příhod o 16 % , při onemocnění dýchacího ústrojí o 24 % . Výzkum Univerzity Karlovy a agentury IPSOS také ukázal , že 78 % obyvatel České republiky si přeje zákaz kouření v restauracích a s opatřeními by souhlasilo i 41 % kuřáků . Podíl občanů , kteří by uvítali zmiňovanou regulaci , přitom roste . V roce 2005 to bylo 35 % , v roce 2011 už 70 % občanů .
Česká republika sice zakazuje prodej tabákových výrobků osobám mladším 18 let , ale zároveň dětem a mládeži je ponechán neomezený přístup do kuřáckých prostor . Zákaz vstupu dětí a mládeže do restaurací a barů by byl jistě absurdní , takže jediným možným krokem k ochraně jejich zdraví je zákaz kouření v těchto zařízeních . Právě zde totiž většina kouří a také začala kouřit již před 16 . rokem svého věku . Přitom čtvrtina pravidelných a polovina příležitostných kuřáků by podle vlastních slov vůbec nezačala kouřit , kdyby zákaz kouření platil .
Co říci závěrem . Jen slova pronesená odborníky na semináři pořádaném zdravotním výborem , který byl věnován problematice návykových látek . Cigareta je jediné spotřební zboží , které , užívá - li se správně , způsobuje smrt . Jedině , co doopravdy funguje , je v komplexu vysoká cena , nekuřácké prostory , jednotné balení cigaret , absolutní zákaz reklamy , dostupná léčba závislosti a důsledná prevence .
Vážené kolegyně , milí kolegové , najděme konečně odvahu upřednostnit zdraví před ziskem a přijměme tento návrh zákona . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text