ps2013-036-05-002-097.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin)
Ale jestliže si chceme hrát na to , že nám jde o zdraví národa , a tudíž jsou ohroženi , kuřáky jsou ohroženi nekuřáci , tak mi prosím řekněte , jak se budeme starat o segment těch , kteří jsou nejvíce ohroženi , tedy děti rodičů kuřáků v rodinách . Když jdu do hospody , tak se rozhodnu . Buďto tam jdu , nebo tam nejdu . Jsem - li zodpovědný rodič , tak určitě netahám děti do barů , které jsou zakouřené . Do hospod , kde kouří jeden za druhým . Ale co tedy uděláme pro ochranu zdraví těchto dětí ? Proto si myslím , že tento návrh zákona , který přichází , je poměrně pokrytecký . Říkám , jsem celoživotní nekuřák . Vůbec nezpochybňuji studie lékařské , odborné . Ale to , co zde řekl pan kolega Vyzula o tom , že podnikatelé na to přicházejí , jaká je poptávka , a zavádějí nekuřácké restaurace prostě proto , že jim to přináší lepší benefit , lepší profit proto , že se trefují lépe do zákaznické poptávky , tak si myslím , že je bez zákona tato cesta daleko nejlepší .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji i za dodržení času . Pan kolega Kaňkovský . A ještě než přijde , tak přečtu dvě došlé omluvy , pana poslance Jiřího Junka od 17 hodin a pana poslance Vojtěcha Adama od 18 hodin .
Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Vít Kaňkovský
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážený pane ministře , milé kolegyně , milí kolegové . Dnes tady bylo už tolik řečeno na margo dnešních projednávaných zákonů , to znamená toho vládního , tzv . protikuřáckého zákona , a poslaneckého , že se budu snažit své vystoupení zkrátit , byť jsem lékař , jsem otec čtyř dětí , který si zažívá i ty situace z trošku jiného pohledu , než tady zmínila paní kolegyně Němcová prostřednictvím pana předsedajícího . Protože ono ne vždy si rodič s dětmi , které na výletě už říkají : tak kdy půjdeme na ten oběd ? A my jsme si to zažili nedávno tady v Praze , kdy jsme asi na osmý pokus našli restauraci , kde se skutečně dalo v době obědové najíst bez tabákového kouře . Takže ono v té praxi to zas tak jednoduché není . Ale já se budu snažit vyjmout už jenom poznámky , které tady nezazněly , případně ty , které tady možná zazněly , ale z trošičku jiného úhlu .
Mě mrzí to , že vládní návrh zákona , který tady dnes představil pan ministr , se v diskusi , která tady v tuto chvíli zaznívá , skutečně takřka výhradně omezuje jenom na ideologický , politický a možná někdy až osobní boj o to , jestli nějakým způsobem regulovat kouření , nebo neregulovat . A říkám ve veřejných prostorách . Pro mě je naprosto nepředstavitelné , že bychom regulovali kouření někde v domácnostech . To si skutečně myslím , že není možné a nedokážu si to ani představit . Ale i média samozřejmě vypichují tu jednu oblast , a to je to , zda nějakým způsobem regulovat , nebo neregulovat kouření ve veřejných prostorách a zejména v restauračních zařízeních . Tady já musím říct , že jak já sám jako lékař , jako člověk , tak klub KDU - ČSL podporujeme tuto regulaci , byť se někomu může zdát jako zásah do nějakých osobních svobod .
To , čím bych se chtěl trošičku podrobněji zabývat z hlediska vládního zákona , je oblast protidrogové prevence , adiktologických služeb a některých s tím souvisejících věcí . Zároveň chci také říci , že jsem velmi rád , že se nám nakonec podařilo dneska prosadit to , že projednáváme obě ty normy , jak tu vládní , tak tu poslaneckou , protože jak ukázala dnešní diskuse , to , abychom se dobrali ke konci legislativního procesu u vládního návrhu - obávám se , že nás čeká několik měsíců tvrdé práce . Takže bych byl rád , kdybychom dokázali alespoň něco pro naše občany udělat a přijmout v podstatně kratším časovém úseku alespoň tu poslaneckou verzi zákona .
Nyní ke konkrétním poznámkám . V ČR nemáme problém jenom s tím , že nám narůstá , nebo minimálně neklesá počet obyvatel , kteří kouří . Dneska se mluví někde o dvou a půl milionu lidí , kteří pravidelně kouří . Co je velmi zásadní , je , že nám narůstá počet dětí , které kouří , a máme velký problém u mladistvých . Co je ještě více alarmující , je situace u drogových závislostí , kde v tuto chvíli máme někde kolem 45 tisíc prokázaných drogově závislých a z nich velká většina patří mezi tzv . problémové drogově závislé . Co je ještě horší , že nám skutečně křivka narůstá u dětí a mladistvých . A musíme si přiznat , že statistiky , které máme k dispozici , jsou většinou pouhým odhadem té skutečnosti , tak jak je . Proto jsem přesvědčený , že jestli se něčím máme zabývat podstatně více do hloubky , tak je to právě protidrogová prevence .
A tady v této souvislosti mě mrzí , že z původního návrhu zákona , o kterém tady už mluvil kolega Leoš Heger i paní poslankyně Marková , nakonec vypadlo zřízení státního fondu integrované protidrogové prevence . Za klub KDU - ČSL chci říct , že nám nejde o to , jestli fond bude existovat jako takový . To nepovažuji za až tak zásadní . Dokonce si dokážu představit i určitá rizika , které se vznikem tohoto fondu mohou vzniknout . Ale za zásadní považuji to , abychom dokázali správně koordinovat protidrogovou prevenci a dokázali sehnat odpovídající množství finančních prostředků na tuto prevenci . A tady bych chtěl vyzvat jak pana ministra , tak vládu , aby se tímto problémem intenzivně zabývali , a předpokládám alespoň sám za sebe - budu velmi plédovat , abychom tuto diskusi vedli ve výboru pro zdravotnictví , protože tohle je praktická věc , na kterou upozorňují odborníci v oboru , zejména adiktologové . Upozorňují i na to , že ve vládním návrhu zákona dochází k rozvolnění koordinační činnosti . A víme z řady okresů , z řady krajů , že už dnes protidrogová prevence není na odpovídající úrovni .
Tady bych si možná neodpustil pár čísel . Podle posledního sčítání adiktologických služeb v roce 2012 nám chybí nízkoprahový program typu nízkoprahového centra ve 21 okresech , lékařská ambulance pro léčbu závislostí ve 37 okresech , substituční léčba v 25 okresech a speciální doléčovací program v 61 okresech . Detoxifikační lůžka pak v 55 okresech a ve dvou krajích . Tato čísla jenom dokládají to , že prevencí drogově závislých zejména u mladistvých je potřeba se velmi intenzivně zabývat . Podobná situace je se závislostí nebo s problematikou alkoholismu , kde také , a to už tady také zaznělo a není potřeba opakovat čísla , patříme na ta nelichotivá první místa v rámci EU . A tak jak mohu říci sám za sebe , vždycky mě mrzí , když vidím někoho dospělého , který je závislý na alkoholu , je to mnohdy hrozivý pohled , ale o to více mě mrzí , pokud vidím dítě nebo mladistvého , kteří už mají výrazný problém se spotřebou alkoholu .
Proto bych chtěl závěrem říct , že poslanecký klub KDU - ČSL vítá vládní návrh , ale vítá i ten poslanecký návrh zákona . Chci se přimluvit za to , abychom oba tyto návrhy propustili do druhého čtení a velmi intenzivně , a zvlášť o tom vládním návrhu , jednali v rámci výborů , kterým bude přidělen . Předpokládám , že garančním výborem se stane výbor pro zdravotnictví .
A pokud se týká zmiňovaných financí , tady bych se skutečně přimlouval za to , aby se tímto problémem zabývala vláda ve spolupráci s příslušnými orgány protidrogové prevence a hledaly jednak dostatečnou výši finančních prostředků a také jejich efektivní využití .
Závěrem mi dovolte vyjádřit přání , abychom v této pro mě velmi důležité problematice odhodili ideologie , odhodili i některé své osobní antipatie a dokázali naší veřejnosti , že nám na zdraví naší populace záleží . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text