Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Řadazvásprošlakomunálnípolitikou.Představtesi,žejsteprimátorneboprimátorkaavašeměstovlastnídivadlo.Řediteldivadlajezodpovědnýzachoddivadla,alenebudemocirozhodnoutotom,jacíhercibudouvdivadlepůsobit.Anejento.Vyjakoprimátorbudeteurčovat,jakýžánrajakéhrysebudouhrát.Aabytohonebylomálo,výtěžekzprodejevstupnéhonebudeinvestovánzpětdodivadla,alenapříkladdodopravníhopodniku.Jakasitakovédivadlobudefungovat?Přesnětatonezáviděníhodnásituacesenafakultyvnovelevysokoškolskéhozákonachystá.Pokudváspřipředcházejícíchslovechnapadlo,žeprimátorpřecenemůžerozhodovatsám,žeexistujetakénějakáradaazastupitelstvo,takuvažujetesprávně.Žádnépodobnédemokratickéstrukturyalenavysokýchškoláchnenajdete.Ne,nezapomněljsemnaakademickýsenát,aletenpraktickyoničemnerozhodujeanavícnenínezávislý.Jepřecetvořenzaměstnanciastudenty.Oběskupinyjsouvelmi,velmizávislénamanažerskýchstrukturáchškoly.Senátsiceschvalujerozpočetjakorámcovýdokument,alejednotlivékapitolyužjsouzcelavrukourektora.Nenítomujakoveměstě,kdeovšechoperacíchrozhodujeradanebouvyššíchhodnotnezávislézastupitelstvo.Možnávámto,cojsempopisoval,nepřipadátakdůležité.Možnásimyslíte,žeaninejdeonijakvelképrostředky.Vždyťakademicisinaškoláchjennadněčímbádajíneboučíastejněpořádbrečí,žemajímálopeněz.Ano,prostředkůnejdecelkovědoškolstvímnoho,alemožnáváspřekvapí,žerozpočetuniverzityvkrajskémměstěbýváobvyklevětšínežrozpočettohotokrajskéhoměsta,tedyřekněmeněkdekolempůldruhéaždvoumiliardkorun.RozpočetKarlovyuniverzitypaknapříkladčiní9mld.korun.Pokudjstebylinazačátkukmýmslovůmnedůvěřiví,možnáužzačínátechápat,pročrektořitakbojujíoabsolutnímoc,kteroubyjimužnynímohlivšichniprimátořijenzávidět.Znovuopakuji,žádnárada,žádnézastupitelstvo.Ovšemrozhodujepouzejedinýčlověk.Zatímrovnováhuudržujeexistenceurčiténezávislostifakult.Obvyklejichbývádodeseti.Jednotlivéfakultymusíobstátuvnitřsvéuniverzityatakévkonkurencipodobnýchfakultjinýchuniverzit.Toužjeslušnýregulačnímechanismus.Cobysemohlostátpopřijetípůvodněnavrženénovely,vekteréfakultyvšechnaprávamohouztratit,sijistědovedetepředstavit.Žádámvásprotoopodporuméhopozměňovacíhonávrhu,kterýfakultámprávovrací.Váženékolegyně,váženíkolegové,vesvémvystoupeníjsemsepokusilnastínitnejpalčivějšíproblémypředkládanénovelyvysokoškolskéhozákonaavněkterýchpasážíchjsemmuselbýtkritický.Chcialezdůraznit,žesivážímpřístupupaníministryně,kteránoveluzdědila.Jsemrád,žepřijednánísníadalšímipracovníkyministerstvasepůvodnídělenínakoaličníaopozičnípozměňovacínávrhyzměnilovkonstruktivnídebatu,vekterénešloanitakopolitikujakospíšonázoryazkušenostitěch,kteřímajímnohaletoupraxisvedenímuniverzitafakult.Vznikltakpozměňovacínávrhministerstva,kterýpůvodnínoveluurčitěvylepšíaobsahujeřadumýchnávrhůinávrhůkolegůposlanců.Nemělbychproblémpodpořitnovelu,kterázavádíinstitucionálníakreditaci,byťzatímskrývámnohospíštechnickýchproblémů,kteréjsemsepokusilvysvětlit,anavrhnoutněkterázlepšení.Nemohuvšaksouhlasit,abydošloklikvidacizákladníchčlánkůnašehovysokéhoškolství,tedyjednotlivýchfakult.Razantněsestavímzato,abychomfakultámjejichprávaponechalivplnémanijaknezměněnémrozsahu.Pevněvěřím,žeivyrozumnězvážítevšechnaproaproti.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paneposlanče.DalšípřihlášenýdorozpravyjepanposlanecKarelRais.Máteslovo.Poslanec Karel RaisDěkuji.Váženýpanepředsedající,váženíministři-momentálnětadynejsou-váženékolegyněakolegové,obdobímeziprvnímadruhýmčtenímbylovyužitoknalezeníkonsenzumezi-Místopředseda PSP Jan BartošekJáseomlouvám,paneposlanče.Vzhledemknepřítomnostianijednohoministramusímtentobodpřerušitdokudalespoňjedenčlenvládysenedostaví.(Chvíli čeká.)Vzhledemktomu,žepřišlapaníministryněapanministrDienstbier,můžemepokračovatvjednání.Prosím.Poslanec Karel RaisTaktakéněcopříjemného.Obdobímeziprvnímadruhýmčtenímbylovyužitoknalezeníkonsenzumezijednotlivýmizástupcipolitickýchstranakvytvořeníkomplexníhopozměňovacíhonávrhuzákona,takjaktadypředřečníkřekl.Játopovažujizavelicepřínosné.Kdyžsepodívámenaprocesúpravtohozákona,taksimyslím,ževtomtojepaníministryněpříkladná,protožeskutečněvytvořilaprostorproširokoudiskusivšechstakeholderů.Vkontextutoho,cozapármožnáminutnebohodinbudemeprojednávat,kdyprávěnaopakzasetamjenedostatekdiskuse,taksimyslím,žetohlejespíšepříkladnávěc,protožemimojinétoušetřívzácnýčaszdepřítomnýmposlancům.Nevšesevyřešilo,řešísetotaképomocípozměňovacíchnávrhů.Jepotřebavidětnebosiuvědomit,žepokusyozměnusystémuceléhoterciárníhovzdělánízapočalyvletech2004a2006.Tobylasnahaudělatzměnuterciárníhovzděláníatosenakoneczúžiloaždonovely,kteroumámepředsebou,kdejeřadavěcí,kteréúplněchybí,jakbylozmiňovánofinancováníuniverzit,nebochybíčástečněposíleníroleuniverzit,otevřenostuniverzitvespolečnostiapodobně.Předkládanánovela,kterádnesdoputovaladodruhéhočtení,jeněkolikaletýmvýsledkemřadyobtížněvyjednanýchkompromisůmeziněkterýmizájmovýmiskupinamivysokoškolskéhovzdělávacíhosystému,atozejménakonferencírektorů,radouvysokýchškol,zaměstnavateliabsolventůaMinisterstvemškolství.Zajedenzvelkýchazákladníchnedostatkůtétonovely,okterémtadyzatímnebylohovořeno,považujifakt,žeMinisterstvoškolstvípředkládáještěprostřednictvímbývaléhoministraChládkadoparlamentumateriál,sjímžneníspojenažádnáanalýzastávajícíhostavu.Posledníkomplexníanalyticképrácebylyprovedenyvletech2004až2006připříležitostispoluprácevmezinárodnímprojektusexpertyOECD,kteřísenásledněpodílelinatvorběBíléknihyterciárníhovzdělávání.Odtédobybylaprovedenasamozřejměřadadílčíchanalytickýchprací,alekomplexníanalytickérozbory,kterébybylyvykonánynezávislýmimezinárodnímiexpertyakterébybylypodepřenyostrategickérozvojovésměryMinisterstvaškolství,seneuskutečnily.Přestonovelapřinášíurčitápozitiva.Osobněpovažuji(za pozitivní?)narozdílodpředřečníkačástečnéposílenípravomocírektoravevztahukfakultám.Rektormusínavrhnout,kterépravomocichcesvěřitfakultám,samozřejměposouhlasudalšíchorgánůvysokéškoly,toznamená§24,znamenátoomezeníprávfakult,jakjsmetadyslyšeli,acentralizaciřízenívysokéškolydorukourektoraatosenelíbímanagementufakult,alejetotakéotom,kdonesezodpovědnostpředorgányčinnýmivtrestnímřízení.Jetorektor,nenítoděkan.Možnostvyužitízahraničníchprofesorůprogaranciakreditovanýchstudijníchprogramůnačeskýchuniverzitách-dalšípozitivum.Možnostjmenovatmimořádnéhoprofesorazřadodborníkůzpraxe,anižbyprocházeltradičnímijmenovacímiproceduramiprojmenovánídocentem,popřípaděprofesorem.Přísnějšídohlednapůsobenípobočekzahraničníchvysokýchškol-topřinášízpřehledněnívysokoškolskéhotrhu,možnosteliminacenežádoucíchaktérů.Studentibudoumocibezpoplatkůstudovatdruhýadalšístudijníprogram,pokudpředcházejícístudijníprogramúspěšnědokončí.Tosouvisísexistencimezioborůatakéstím,ževdnešnídoběnemusístačitjedentypvzdělánínacelýživot.