ps2013-031-06-005-045.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin)
Ústavní soud rovněž v minulosti judikoval , že zvolení daňového systému či zátěže nesmí zasáhnout do vlastnických práv tak , aby se majetkové poměry dotčeného subjektu zásadně změnily do té míry , že by došlo ke zmaření samé podstaty majetku , tj . ke zničení majetkové základny poplatníka . Tady si dovoluji odkázat na nález Ústavního soudu ze dne 13 . 8 . 2002 , spisová značka PL US 3 / 02 , a dále , že hranice veřejnoprávního povinného peněžitého plnění jednotlivcem vůči státu nesmí nabýt škrticího , rdousicího působení . Nález Ústavního soudu , to škrticí , rdousicí , nalezneme v nálezu Ústavního soudu ze dne 18 . 8 . 2004 , spisová značka PL , Ústavní soud , tedy US 7 / 03 .
Hospodářská komora je však toho názoru , že navržená výše daňového zatížení v kombinaci s dalšími požadavky , které nebyly při ekonomické analýze zohledněny , jak jsem o tom již několikrát hovořil , této intenzity již dosahuje . Prosím ještě jednou , je to velmi varovná připomínka . Pokud by ji tady říkal předseda opozičního klubu Kalousek , můžete mít pocit , že je vznášena účelově v rámci politického zápolení opozice - koalice . Já ji zdaleka neformuluji tak silně , protože o tom nejsem přesvědčen , právě proto , že nemám tu analýzu , jako Hospodářská komora . Ale Hospodářská komora jako instituce , kterou jistě nelze podezírat z nějakého jednostranného politického postoje , je tady přesvědčena , že dochází ke rdousicímu , škrticímu efektu . Myslím si , že buď tu připomínku musíme v diskusi nějakým způsobem akceptovat , anebo tento názor věrohodným způsobem vyvrátit . Ale těžko si můžeme dovolit rozhodnout a říct : Tak uvidíme . Uškrtí se , nebo se neuškrtí . To vůči podnikatelskému prostředí není ani fér ani produktivní a jistě by to nenaplnilo ani cíle , které v tomto případě vláda má .
Jsou také , a mluvil o tom jeden z mých předřečníků , jsou silné důvody pochybovat o analýze , na základě které předkladatel očekává dodatečný výnos daně ve výši 5 mld . korun . Pokud by zdrojem tohoto dodatečného výnosu měl být již dnes loterijními odvody zatížený tuzemský legální segment trhu , podobná predikce se jeví jako nepravděpodobná , dokonce nereálná , protože při této výši zdanění nelze uvažovat s tím , že nám vyjde obyčejná trojčlenka . Tam prostě k nějakým ztrátám dojde . S ohledem na výše uvedené tedy navrhuje Hospodářská komora v návrhu zákona stávající parametry sazeb u jednotlivých her a k jejich diferenciaci přistoupit až po důkladné analýze všech proměnných , pokud se ukáže , že je to k dosažení deklarovaných cílů nezbytné .
Dosažení cíle v podobě zvýšeného výběru z titulu provozování loterií a jiných podobných her může být efektivnějším způsobem dosaženo rozšířením daňové základny než variací daňových sazeb . Druhého cíle , spočívajícího v eliminaci sociálněpatologických jevů spojených s provozováním hazardních her , pak podle názoru Hospodářské komory musí být dosaženo jinými nástroji než změnou sazby daně . Ta podle našeho názoru nemá potenciál ovlivnit vznik problémového hráčství , jak ostatně vyplývá i z vládní studie , která se touto problematikou zabývá .
A nyní mi dovolte několik připomínek ke konkrétním ustanovením , kde jsme se opět snažili postupovat tak , abychom se přidali k některým připomínkovým místům , abychom neformulovali své připomínky sami , aby bylo zřejmé , že náš pohled má prostě širší míru objektivity . Dokonce jsme si v zájmu této strategie některé vlastní připomínky odpustili , protože je nepokládáme za tak zásadní jako ty , které jsem tady teď citoval a citovati budu .
Za zcela principiální považujeme upozornit na nekoncepčnost vynětí turnajů malého rozsahu a spotřebitelských loterií . Ty nejsou zákonem o hazardních hrách vůbec považovány za hazardní hry nejen z regulace zákona o hazardních hrách , ale také z předmětu daně , podle návrhu zákona o dani z hazardních her . Toto vynětí může představovat významnou mezeru v právní regulaci a prvek motivující adresáty právní normy k obcházení zákona . Jeho nekoncepčnost je dále podporována souvisejícími právními předpisy , které pro pořádání turnajů malého rozsahu a spotřebitelských loterií nestanoví prakticky žádná pravidla a omezení . Ve svém důsledku tak takto nastavené regulační a daňové podmínky motivují adresáty právní normy k pořádání hazardních her v nikým nekontrolovaných a státem nezdaněných formách . Obě tyto kategorie navíc nepředstavují marginální podnikatelské odvětví , u kterých by podobná exempce mohla být ospravedlněna . Už teď toho není málo . A lze předpokládat , a prosím , abychom o tom přemýšleli , že pokud to bude takto uzákoněno a bude schválena exempce , že pravděpodobně prudce klesne počet některých hazardních her dnes provozovaných , na které se regulace vztahovat bude , a prudce se zvýší turnaje malého rozsahu a spotřebitelské loterie , které regulovány nebudou , a jsou dokonce vyňaty z daní .
Já pravděpodobně budu - už necituji Hospodářskou komoru , takže pravděpodobně budu obviněn z fobie , ale spotřebitelské loterie používají určité typy byznysu a tato blízkost předkladatele ke spotřebitelským loteriím zdá se mi velmi nápadná . Proč zrovna spotřebitelské loterie mají být vyňaty z regulace a osvobozeny od daní ? A kladu každému z vás řečnický dotaz a od pana ministra budu pak prosit o odpověď , zda i tady jako v mnoha jiných případech nedochází k jednoznačnému konfliktu zájmů a k nepotismu , který uplatňuje předkladatel vůči byznysu sobě nebo sobě blízkému .
Download XML • Download text