ps2013-031-06-005-045.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin)
Změkčím naše stanovisko proti stanovisku Hospodářské komory . Hospodářská komora říká , že to zásadním způsobem odmítá , neboť , jak už jsem si dovolil připomenout , byla to Nečasova vláda , byl to ministr financí Kalousek , která jako první prosadila zdanění loterií . Do té doby ten právní stav vypadal úplně jinak a daně se neplatily . A ten stav trvá dva roky . Dva roky je nesmírně málo na to , aby bylo možné odhadnout v nějaké delší řadě plynulý výběr a dopady změn . Hospodářská komora proto říká : my s tím nesouhlasíme , byli bychom rádi , kdyby se ještě nějaký čas počkalo , aby bylo zřejmé , jak probíhá skutečný výběr daní z tohoto odvětví .
My nemáme tak striktní stanovisko . My říkáme ano , je to možné , částečné navýšení daňové zátěže si také přejeme , ale vadí nám , že to není podloženo analýzou . Vadí nám , že to vypadá - prosím , abychom když tak byli přesvědčeni o opaku - , že je to stanoveno v podstatě pohledem z okna . Že pokud to bude schváleno tímto způsobem a s touto kvalitou rozhodování a na základě takovýchto podkladů nebo absence takovýchto podkladů , může opravdu dojít k mimořádným ztrátám nejen v podnikatelském prostředí , ale i k mimořádným ztrátám pro veřejné rozpočty . Proto si dovolujeme požádat o doplnění analýzy a dotažení připomínkového řízení . S ohledem na neúplnost provedených dopadových analýz a s ohledem na zájem , který snad máme všichni , na stabilitě podnikatelského prostředí bychom měli něco takového minimálně provést .
Hospodářská komora si dále dovoluje vyjádřit pochybnost nad systémem , podle kterého by měla být daň z provozování hazardních her diferencovaná na základě kritérií spočívajících v ziskovosti či společenské škodlivosti jednotlivých typů hazardních her . Z předložené důvodové zprávy především není zřejmé , jak by podle předkladatele měla diferenciace sazeb přispět k potírání sociálněpatologických jevů spojováním s provozováním hazardních her . Podle názoru Hospodářské komory lze tohoto cíle dosáhnout spíše vhodnou volbou preventivních opatření a budováním systému sebeomezení a případné intervence než nástroji daňovými .
Tady bych rád podotkl , že náš názor je o něco měkčí . Nebráníme se úvaze o diferencovaném zdanění her podle společenské škodlivosti , nicméně opět nám chybí dopadová analýza . Vidíme v tom mnohem více emocí než racionálních úvah .
Rád bych podotkl , a to je pravda , teď tady cituji jen daňovou teorii , že teorie daňového práva vždy označuje rozdílnost sazeb podle kritéria společenské škodlivosti za nesystémové . Přirovnám to k něčemu podobnému , o čem uvažují skandinávské země a o čem , když čteme , tak nám to nepřipadá systémové a pevně doufám , že to ČR nikdy nezavede - různé zdanění potravin podle stupně škodlivosti . Jiná daň by byla uvalena na zdravou zeleninu , jiná daň by byla uvalena na Babišovy buřty . Přestože je to zajímavá myšlenka , nepokládám to z hlediska teorie daňového práva za systémové a ani produktivní . A zamýšlím se nad tím , zda stejnou paralelu potom nebude mít zdanění podle společenské škodlivosti u loterií a hazardních her . Hospodářská komora to zcela odmítá , my to zcela neodmítáme , jen jsme zdrženliví a rádi bychom to chtěli podložit jednoznačnou analýzou , ze které vyplyne jak skutečně vyšší výběr daní , tak také společenský prospěch .
Je tedy na zvážení , zda jako efektivnější a jednodušší model nezachovat stávající režim , neboť i lineární sazba daně ve svém důsledku zajišťuje to , aby provozovatel ziskovějších druhů loterií a jiných podobných her přispěl do veřejných rozpočtů vyšší částkou a snášel větší ekonomické břemeno než provozovatel her méně ziskových . Tento princip je ostatně bez ohledu na ziskovost jednotlivých odvětví ekonomicky uplatňován u daně z příjmů právnických osob . Pokud má být dosaženo cíle stanoveného v programovém prohlášení vlády , tedy zvýšení výnosů z loterií a jiných podobných her směřujících do veřejných rozpočtů , pak je otázkou , zda s ohledem na výše uvedené by nebyl racionálnější postup , při kterém dojde k rozšíření daňové základny o subjekty nabízející tyto hry na území ČR bez patřičného povolení . Již tento postup při zachování stávajícího systému jedné proporcionální sazby povede nepochybně k naplnění závazku vyplývajícího z programového prohlášení vlády bez zavádění složitého arbitrálně stanoveného modelu diferencovaných sazeb , který se ve svém důsledku může ukázat jako zcela nespravedlivý . . .
Kolegové . . . Kolegové zleva , moc se omlouvám . Je možno trochu tišeji . . ? Děkuji .
Hospodářská komora si naopak dovoluje předkladatele upozornit na skutečnost , že navrhované více než dvojnásobné zvýšení daňové zátěže povede podle analýz Hospodářské komory velmi pravděpodobně spíše ke snížení - ve srovnání s dnešním stavem - inkasa povinných plateb plynoucích do veřejných rozpočtů z titulu provozování loterií a jiných podobných her , to jest stávající výše daňového zatížení odpovídá spíše sestupné části pomyslné Lafferovy křivky .
Download XML • Download text