ps2013-031-02-015-055.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin)
Chtěl bych se také ohradit vůči tomu , že v budoucím návrhu bude rada na vůli ministra průmyslu a obchodu . Nechci tady o tom dlouze mluvit , ale existuje Český telekomunikační úřad , který funguje na podobném principu , a nebyly zaznamenány žádné větší problémy s jeho nezávislostí .
Zároveň bych chtěl využít tohoto vstupu , abych navrhl zkrácení projednávání ve výborech na 30 dní , aby tento návrh jasně zazněl .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji , pane ministře . Pokračujeme v rozpravě . Nyní pan poslanec Karel Fiedler , po něm pan poslanec Marek Černoch . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Karel Fiedler
Dobré odpoledne , nebo spíš už dobrý podvečer . Děkuji za slovo , pane předsedající , dobrý večer dámy a pánové .
Než začnu svůj projev , tak mě tak napadlo - povšimněte si té vzorně prázdné lavice za mnou , kde kromě přítomného pana ministra a zapisovatele není nikdo z vlády , ostatně i v lavicích vládní koalice to není žádná sláva .
Novelizací zákona č . 458 / 2000 Sb . , což je energetický zákon , kterou jsme tady skoro rok kritizovali a která má účinnost od 1 . ledna 2016 , by mohlo dojít k narušení nezávislosti Energetického regulačního úřadu , který je národním regulátorem v oblasti energetiky v České republice . To , před čím jsme varovali , je tady a nyní narychlo řešíme první a velkou zásadní chybu . Už jen změna systému výběru finančních prostředků na činnosti regulátora , kdy nyní bude tento poplatek stanoven na základě podzákonného právního předpisu , nařízení vlády , může znamenat , že ERÚ bude de facto v otázce financování rukojmím této vlády . Ten bude možné velmi snadno měnit s ohledem na zjednodušenou legislativní procedurou jeho přijímání . V souvislosti s tím vyvstávají obavy , zda bude mít regulátor zajištěny dostatečné finanční prostředky na svoji činnost tak , jak předvídají směrnice třetího liberalizačního balíčku .
Novela zákona rovněž předpokládá , že by ERÚ měl být od 1 . srpna 2017 řízen kolektivním orgánem , Radou ERÚ . V rámci této závažné změny však došlo v legislativním procesu ke změnám i v jiných právních předpisech , a to nikoliv od 1 . srpna 2017 , ale již od ledna 2016 , což tady před chvílí zaznělo i z úst pana ministra . To má zásadní dopad na fungování regulátora v období mezi zavedením účinnosti nového zákona a jmenováním Rady ERÚ . Sám předkladatel zákona , Ministerstvo průmyslu a obchodu , při projednávání v Senátu před hospodářským výborem dne 12 . května 2015 přiznal , že došlo k opomenutí sladěných činností ve všech změnách spojených s novelou zákona č . 458 . Proto jsme my jako strana Úsvit - Národní koalice připravili náš návrh novely ihned po podepsání zákona prezidentem , na který se zpožděním posléze reagovala i tato vláda svou novelou . Bude pro mne velmi zajímavé sledovat , jak moc ji vláda nakonec bude chtít doopravdy prosadit v souvislosti s tím , co jsme již viděli s projednáváním tohoto zákona .
Z faktu , že vedení ERÚ má být podřízeno státní službě , vyplývá řada konsekvencí , které mohou být v rozporu s požadavky na nezávislost národního regulátora vyplývajícího z třetího liberalizačního balíčku . Konkrétně předseda ERÚ bude podřízen jinému služebnímu orgánu , a to tzv . náměstkovi pro státní službu , což je do jisté míry samostatný orgán , avšak funkčně zařazený na Ministerstvu vnitru , a tedy podřízený ministru vnitra . Předseda tak bude podřízen jinému orgánu moci výkonné , který bude mít nejen pravomoc hodnotit činnost předsedy na základě obligatorního každoročního služebního hodnocení , ale bude moci takto ovlivnit jeho přímé setrvání ve funkci . Předseda ERÚ bude rovněž kárně odpovědný kárné komise zřízené u Ministerstva vnitra , přičemž za kárné opatření je možné uložit skončení služebního poměru předsedy . Je potřeba vnímat , že za kárné provinění může být považováno jakékoli zaviněné porušení služební kázně , tedy může jím být i například domnělé porušení povinnosti zachovávat pravidla slušnosti nebo povinnosti dodržovat pravidla etiky státního zaměstnance dle služebního předpisu . Uvedené tak otevírá prostor , aby skrze jiný orgán moci výkonné , v tomto případě Ministerstvo vnitra , byla ovlivňována činnost národního regulátora . V současné době přitom byla úprava možností odvolání předsedy , resp . zániku jeho mandátu , dostatečná tak , aby byla zárukou nezávislého výkonu této funkce .
Dle energetického zákona funkce předsedy zaniká uplynutím funkčního období , vzdáním se funkce , úmrtím nebo prohlášením za mrtvého , v den , kdy se předseda ujal funkce nebo zahájil výkon činnosti , která je neslučitelná s funkcí předsedy , dnem nabytí právní moci rozsudku soudu o omezení způsobilosti k právním úkonům , nebo rozsudku soudu , kterým byl odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo nedbalostní trestný čin , jehož skutková podstata souvisí s výkonem veřejné funkce nebo odvoláním z funkce . Zároveň platí , že prezident republiky předsedu odvolá pouze v případě , nevykonává - li funkci po dobu delší než 6 měsíců nebo narušil - li závažným způsobem nezávislost nebo nestrannost ERÚ .
Lze tedy spatřovat omezení nezávislosti v případě , kdy dojde k posunu právní úpravy tak , že bude funkce nadřízeného služebního orgánu ve vztahu k předsedovi ERÚ svěřena jinému orgánu moci výkonné . Nezávislost ERÚ tak bude značně narušena . U jiných národních regulátorů , např . telekomunikace , hospodářská soutěž , ochrana osobních údajů , obdobná situace nehrozí . Pro jejich vedení budou nadále výjimky ze zákona o státní službě platit .
Způsob , který byl nově zvolen pro instalaci nového řídicího orgánu , není v souladu s požadavkem nezávislosti regulátora daným směrnicemi Evropské unie . Tyto směrnice požadují , aby regulační orgán byl nezávislý na vládě a jiných veřejnoprávních výkonných orgánech , což je článek 35 odst . 4 směrnice 2009 / 72 / ES a článek 39 odst . 4 směrnice 2009 / 73 / ES . Nově zvolený způsob již zmiňované směrnice č . 2009 / 72 a 73 , který byl implementován do právního řádu novelou energetického zákona v roce 2011 a stanovil jako jeden z klíčových požadavků posílení nedostatečné nezávislosti regulačních orgánů na vládě , nedostatečné volnosti v rozhodování , jež bránilo v účinné regulaci . Návrh se tak dostává do rozporu s tímto požadavkem nezávislosti daným jednak uvedenými směrnicemi , ale rovněž popírá samotné ustanovení § 17 odst . 3 energetického zákona , který je implementačním ustanovením .
Download XML • Download text