ps2013-029-08-001-031.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin)
Tedy šest důvodů . Za prvé . Systém je zbytečný . Nikdo nepochybuje o tom , že výběr daní je jednou ze základních úloh státu a stát by měl hledat řešení , jak daně vybírat . Nakonec občané si platí ze svých daní stát i proto , aby daně správným způsobem vybíral . V tomto případě ale nejde o lepší výběr daní ze strany státu , ale jde o přenášení této povinnosti , této úlohy státu , na podnikatele , aby za svoje vlastní peníze sami sebe kontrolovali . To je naprosto špatná koncepce výběru daní , i kdyby výběr daní byl skutečně tou hlavní motivací , se kterou se registrační pokladny připravují , a o tom já tady velmi pochybuji .
Systém , a to už zde trošku zaznělo v té smršti poznámek , je disproporčně zacílen jenom na malou část daňových úniků . Když se podíváme na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu , můžete ty zprávy samozřejmě zpochybňovat , ale berme to jako nějaký soubor dat , který máme k dispozici , tak podle Nejvyššího kontrolního úřadu je pouze 7 % výpadku DPH zaviněno malými podnikateli a živnostníky . Pouhých 7 % ! A přesto Ministerstvo financí soustředí veškerou energii , veškeré finanční prostředky , celé své úsilí právě na tuto skupinu živnostníků a drobných podnikatelů . Proč asi ? Dneska je situace taková , že Finanční správa má všechny informace , které potřebuje k tomu , aby identifikovala , kdo případně daně neplatí , kdo krátí DPH , kdo se chová nějak nestandardně . Úředníci místních pracovišť finančních úřadů samozřejmě nežijí ve vzduchoprázdnu , mají dostatek zkušeností , dobře znají poplatníky ve svém okolí , provádějí kontroly a mohou tyto lidi identifikovat . Nepotřebují k tomu zavádění nějakých dalších složitých systémů .
A když se podíváme na hlavní argument , který tady opakovaně slyšíme a který je jediným , že to zavedli v Chorvatsku a že v Chorvatsku to funguje , podíváme se dobře data , která máme z Chorvatska , podíváme se na to , co říká sám chorvatský ministr financí , kterého tady pozval náš ministr financí , tak zjistíme , že právě v Chorvatsku žádné zlepšení výběru daní po zavedení elektronické evidence tržeb nenastalo . V roce 2013 , tedy po zavedení registračních pokladen v Chorvatsku , klesl výběr DPH o 1 % . Ano , můžeme říkat , že to bylo proto , že se zavedla druhá snížená sazba , ale v roce 2014 zase výběr DPH o 1 % vzrostl - ale ne díky registračním pokladnám , ale prostě díky tomu , že se snížená sazba z 10 % zase zvýšila na 13 % . Jediné , co se v Chorvatsku zvýšilo , a to jenom dočasně , byl výběr daně z příjmu fyzických osob asi o 8 % , ale to jistě se mnou všichni budete souhlasit , že to nepochybně nesouvisí se zavedením registračních pokladen . Výběr daní z příjmu právnických osob v Chorvatsku poklesl v roce 2013 o 17 % , v roce 2014 o 15 % .
Takže kde máme ten zlepšený výběr daní ? A sám chorvatský ministr financí , když byl na návštěvě v České republice , pokud jste ho dobře poslouchali , řekl , že k žádnému zvýšení výběru daní v důsledku zavedení registračních pokladen nedošlo . Takže jak jsem říkal , zaprvé systém je úplně zbytečný a nenaplní cíle , se kterými je údajně připravován .
Za druhé . Registrační pokladny , elektronická evidence tržeb , jsou složitou plošnou restrikcí , která bude šikanovat podnikatele a bude komplikovat život nám všem , tedy zákazníkům . Stát říká , že chce trestat nepoctivé , ale místo toho a priori postihuje všechny poctivé a slušné podnikatele a komplikuje jim život . A bude postihovat i nás všechny ostatní , protože nákupy s povinným vydáváním účtenek se nepochybně zkomplikují a mnohde i prodraží . Já tedy nevím , jestli bych složil zkoušku u kolegy profesora Zlatušky , a já sám bych ho zase nechtěl zkoušet , naštěstí na vysoké škole se navzájem nezkoušíme , ale jedno vím naprosto jistě . Já se pohybuji po České republice nejenom v Praze a v Brně , a prostě na řadě míst potíže s datovým připojením jsou . Jestli někdo říkáte , že tomu tak není , tak buďto jste nevytáhli paty z Prahy , anebo neříkáte pravdu , protože potíže s daty mají lidé na řadě míst České republiky . A kdybych i připustil , že nemají potíže s daty , tak já třeba poměrně často mám potíže s tím , abych si z tiskárny vytiskl nějaký dokument , protože zrovna něco v tu chvíli nefunguje . Třeba je to moje chyba , ale jestli je to moje chyba , tak předpokládám , že takových chyb se může dopustit spousta dalších lidí . Možná je to chyba nedokonalosti systému , možná to není tak jednoduché , možná to občas selže , ale jestliže to bude celé založeno na tom , že živnostník bude mít , jak říká pan ministr , takovou tu jednoduchou aplikaci , se kterou se připojí k tiskárně a hned všechno vytiskne , tak já z vlastní zkušenosti vím , že to tak určitě nebude a že mnohdy právě prodej zboží se touto v uvozovkách jednoduchou operací zkomplikuje . A můžeme se také ptát , kolikrát denně se stane třeba to , že v nějaké tiskárně zrovna dojde papír , když si dítě půjde před školou koupit rohlík nebo něco podobného do prodejny . Budou tam všichni čekat , bude se to všechno zdržovat . A proč ? Úplně zbytečně jenom proto , že tu zavádíme úplnou hloupost . Ale tou hloupostí zkomplikujeme řadě běžných občanů každodenní nakupování a zkomplikujeme jim život .
Nepovažuji ani za tak banální ty informace , i kdyby to byly jenom informace , které máme tady na té ceduli , která nám tady vytváří to divadelní prostředí v Poslanecké sněmovně , to jsou informace velice cenné , které jsou v tom souboru a v tom , že jsou online naprosto snadno zneužitelné a využitelné . A já tady nebudu podsouvat Andreji Babišovi , že je chce využít pro sebe a pro své firmy , ale ani to nevylučuji , ale já nechci , aby takovéto citlivé informace měl stát , měli je jeho úředníci , a pochybuji o tom , že mít takové informace má nějaký smysl . Má to samozřejmě smysl z hlediska podnikání , z hlediska konkurence , ale nemá to smysl pro stát .
Dámy a pánové , bohužel ale právě mít tyto informace je základní motivací nebo jednou ze základních motivací zavádění tohoto systému . Aspoň v Chorvatsku , protože chorvatský ministr financí , když byl na návštěvě v České republice , tak říkal , že se sice nepovedlo zvýšit výběr daní v Chorvatsku , ale že ten systém přinesl velmi cenné informace , a doslova řekl - cituji : " Vidíme , kolik má podnikatel na účtu , co si kupuje , a jestli na tom vydělal . " Takovýmto způsobem chorvatský ministr financí zhodnotil pozitiva zavedení registračních pokladen . Tak já v tomto tedy žádná pozitiva nevidím . Já v tom vidím nebezpečné shromažďování dat v rukou státu nebo popřípadě v rukou těch , kteří je chtějí zneužít .
Download XML • Download text