|

ps2013-029-08-001-031.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 513/ - prvé čtení 32. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 514/ - prvé čtení Sloučená obecná rozprava

Date2015-07-10
Meetingps2013/029
Agenda Itemps2013/029/031
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/s029308.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   34 < Page 35 > 36

Ohledně těch daní ještě, prosím vás. Takže jsem vzpomínal DPH a samozřejmě, že Finanční správa si je vědoma, že z naší země každý rok odchází 250 nevím kolik miliard dividend. Ano, někdo tady investuje z daní a potom si vybírá dividendu. A samozřejmě Finanční správa kontroluje základ daně, kontroluje, jestli nejsou optimalizované základy daně. Speciální finanční úřad kontroluje transfery mezi firmami, kontroluje, jestli tam není optimalizace daní. Takže to všechno víme. Takže by bylo dobré, abyste to vnímali, a samozřejmě i prokazování původu majetku je taky opatření, od kterého neočekáváme nějaké zázračné výběry daní, ale je to jenom atmosféra společnosti. Že ti, kteří tady v minulosti nakradli majetek na úkor státu, tak Klondike skončil. To je všechno! Dneska Finanční správa se chce ptát, tu kompetenci - dneska ji nemá, i když všechny finanční správy v Evropě ji mají - se jenom zeptat: máš majetek, tak my se ptáme, jestli jsi ho zdanil. A pokud samozřejmě to prokáže, tak není problém. Takže my skutečně děláme všechna opatření najednou a není to jenom o evidenci tržeb, která samozřejmě se stala politikem, a samozřejmě je to patřičně prezentováno jako projekt proti živnostníkům, což je samozřejmě nesmysl. bych dále rád tady se vrátil k debatě ohledně toho, jak to dopadlo v tom Chorvatsku. Tak tady pan Kalousek mluvil o Eurostatu, ale pokud vím, tak Eurostat dostává data od Chorvatského statistického úřadu. A my máme ta data. Takže není to pravda, co tady bylo řečeno. Tady vydal Parlamentní institut, to snad nebude nikdo zpochybňovat, to je Parlament České republiky, Kancelář Poslanecké sněmovny, odpověď na dotaz Chorvatsko, evidence tržeb, daňové výnosy, DPH, daně z příjmu, počet živnostníků. Pokud vím, tak si to zadala některá opoziční strana, jak jsem byl informován. A tady to máte černé na bílém. (Ukazuje vytištěné údaje.) Tady z toho můžu číst, že není pravda, co jste tady prezentovali. Není to pravda, protože skutečně není pravda, že by zbankrotovaly v Chorvatsku tisíce živnostníků. Není to pravda. tady mám tabulku a tam je jednoznačně vidět podle jednotlivých - tady celkově počet podnikatelů v Chorvatsku jasně stoupá. A mírně klesl počet živnostníků, protože jim bylo trapné najednou vykazovat tržby o 100, 300, 500, 1 000 procent! Tak radši to ukončili a začali znova a asi tam byla nějaká taková tichá úmluva, že ten finanční úřad je nechal na pokoji. Takže ta data jsou jasná: počet podnikatelů v Chorvatsku stoupl po zavedení EET. A samozřejmě oni snížili DPH dramaticky. Z 23 % na 10. No a potom vybrali stejně. Takže to je jasné, že to efekt. Ale ten podstatný efekt je narovnání podmínek. Takže to jsou ty základní věci. A jsem o tom přesvědčen, že naši občané pochopili, o co jde. Je jednoznačné, že tento projekt podporuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků, takže podporuje to i Hospodářská komora, takže si myslím, že se budu snažit i opozici přesvědčit, že skutečně ten projekt je dobrý pro nás všechny. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová I děkuji a nyní prosím o závěrečné slovo pana zpravodaje. Pak tady mám dvě přednostní práva. Pana poslance Kalouska a pana poslance Stanjury. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Jaroslav Klaška Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, meritum projednávaných návrhů zákonů dostatečně objasnil pan ministr financí, takže se teď jenom omezím na takovou statistiku. Projednávali jsme tady dva sněmovní tisky - 513 a 514. Vystoupilo k tomu celkem 35 poslanců, z toho 15 řádně přihlášených, a dva členové vlády. Zaznamenal jsem dva procedurální návrhy, a to procedurální návrh na zamítnutí obou návrhů zákonů, sněmovní tisk 513 a 514 v prvním čtení, od pana poslance Kalouska a procedurální návrh na vrácení obou tisků k přepracování od pana kolegy Fiedlera. O tom bychom měli hlasovat. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano, vám děkuji a nyní prosím s přednostním právem pana poslance Kalouska. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji. Dámy a pánové, opravdu nechci dlouho zdržovat, protože všechno to, co tady řekl pan ministr, by se dalo bod po bodu vyvrátit. On zneužil situace, že závěrečné slovo, neřekl to v diskusi, ale to nemá smysl. Bylo by to jenom mlácení prázdné slámy. chci protestovat proti jedné jediné věci, kterou vy tady donekonečna opakujete, že to je zlepšení podnikatelského prostředí, protože to zavádí rovné podmínky pro všechny. Nemůže to být zlepšení podnikatelského prostředí a nemůže to být zavádění rovných podmínek pro všechny, když to zavádíte pouze pro 13 % konečných uživatelů, kteří provádějí hotovostní platby! Ti ostatní ne. Skutečně, to je argumentace, která trhá mozek z hlavy! Vy to pro jeden sektor zavádíte, pro jiné sektory to nezavádíte. U některých se zamyslíte, že to možná zavedete, jiným slibujete trvalou výjimku. Koneckonců, pokud vím, pan zpravodaj Klaška jeden z důvodů, proč byl ochoten podpořit tenhle nesmysl, je, že trvá na některých trvalých výjimkách pro tenhle zákon, no tak to nemůžou být stejné podmínky pro všechny! Když pro někoho platit budou a pro někoho nebudou. Tak prosím vás opusťte tenhle argument! Vy jste se rozhodli někoho trestat a někomu dát tu výhodu, že se to na něj nevztahuje. Takže to je jeden zásadní protest, který mám. Nejsou to rovné podmínky pro všechny. Je to zvýšení diskriminace, protože na někoho to uplatnit chcete, a tam si myslím, že to je zejména lidovecký tlak, že na někoho to uplatnit chcete a na někoho jiného to uplatnit nechcete. Takže to nejsou rovné podmínky pro všechny. To je zvýšení diskriminace a zvýšení nerovnosti podnikatelského prostředí. To je první věc, s kterou bychom se měli rozejít z tohoto prvního čtení. Že děláte tenhle zločin. A že vám odmítáme vzít argument, že zavádíte rovné podmínky pro všechny. Naopak, zhoršujete tu distorzi! Na někoho ten instrument aplikujete, na někoho jiného ne. To je jedna připomínka. Druhá připomínka. I ti živnostníci, a dobře víme, že existují, všichni nejsou andělé, i ti živnostníci, kteří krátí tržby, kteří sem tam udělají nějaký podvůdek, tak žádný z těch živnostníků není v čisté pozici vůči státnímu rozpočtu. Každý o něco víc zaplatí než dostane. To říkám proto, že tenhle nesmysl, tenhle diskriminační zločin sem přináší člověk, který je vůči státnímu rozpočtu v čisté pozici. Který do něj zaplatí mnohem méně, než z něj vysaje. Tady sedí pijavice, která z veřejných rozpočtů více dostává než do nich odvádí... (Nesouhlasné projevy ze sálu.) Promiňte, slyším ty protesty, jsem schopen to doložit a dopočítat. Na místě ministra financí sedí pijavice - Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane poslanče, se moc omlouvám, jestliže slyšíte nesouhlas, tak je to kvůli tomu, jaká slova volíte. Myslím si, že je to prostě jenom tenhle důvod, jinak samozřejmě... Poslanec Miroslav Kalousek Dobrá, pokud pijavice, paní předsedající, vám přijde pejorativní, omlouvám se, na místě ministra financí sedí klíště... (Reakce, smích v sále, bušení do lavic ANO.)

Download XMLDownload text