ps2013-029-08-001-031.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin)
Přeložíme - li to tedy z politické řeči , pak nám vyplyne , že předkládaný vládní návrh zákona je v rozporu s principy práva Evropské unie . Přes výslovné upozornění Legislativní rady vlády na tuto skutečnost vláda nebrala na tyto připomínky a na tyto zásadní výhrady jakýkoliv zřetel . A to není všechno . Legislativní rada této vlády rovněž poukázala na diskriminační charakter výjimek z povinnosti evidence tržeb , mající negativní dopad na hospodářskou soutěž , přičemž některé výjimky lze považovat , opět cituji , jako podporu státu i zneužití dominantního postavení na trhu . Jedná se o další neomluvitelné legislativní selhání , kdy vláda vědomě prosazuje diskriminační normu omezující volnou hospodářskou soutěž . Lze se důvodně domnívat , že Evropská komise , případně Soudní dvůr Evropské unie takto benevolentní nebudou . Bohužel , Českou republiku může toto vládní pochybení přijít draho v podobě finančních sankcí právě z důvodu porušení práva Evropské unie .
Skutečnost , že vláda naprosto zřetelně odmítá doporučení a stanoviska své Legislativní rady , může založit velice nebezpečný precedens . Legislativní rada vlády je ryze odborným orgánem , který má za úkol především péči o legislativní kvalitu předkládaných vládních návrhů zákonů . Ignorování jejích doporučení nutně povede ještě k větší legislativní džungli , která je přitom už dnes oprávněným předmětem kritiky široké veřejnosti .
Předkládaný návrh zákona je však systémově špatný i bez ohledu na zásadní připomínky a nedostatky vytýkané Legislativní radou vlády . Zavádí zcela zbytečná byrokratická opatření , díky nimž ovšem bude mít Ministerstvo financí dokonalý přehled a monitoring o vnitrostátním pohybu zboží a služeb a ministr financí se při výkonu své funkce ministra dostane k informacím , které může využít ve prospěch svého podnikání .
Zákon dále ambiciózně předpokládá , že elektronický systém , který bude muset zvládat obrovské množství dat , bude bezproblémově fungovat již za několik měsíců . Tato představa je nejen v českých reáliích skutečně úsměvná , nehledě na enormní pořizovací a udržovací náklady , které však důvodová zpráva udává značně podhodnoceně .
Pouhou perličkou pak může být státem předpokládaný zájem bdělých občanů o to , zda jim vydaná účtenka bude řádně zaevidovaná , o čemž se budou moci jednoduše přesvědčit . Zavádí se zde jakýsi státem organizovaný systém udávání , který má ovšem v českých podmínkách bohužel již tradici , a lze tedy jen konstatovat , že v tomto ohledu se nejedná o nic nového pod sluncem .
Dovolím si tedy v závěru shrnutí svého vystoupení . Předkládaná norma je podle vyjádření Legislativní rady této vlády v rozporu se zásadami práva Evropské unie i zásadami práva České republiky . Zavádí regulérního Velkého bratra , přičemž naplnění účelu , tedy nárůst příjmů státního rozpočtu , je sporné a pochybné . Náklady na zavedení systému budou značně vysoké a očekávané příjmy oproti tomu značně nejisté . Principiálně právně ani legislativně tedy nelze s navrhovaným zákonem souhlasit , a já se připojuji k návrhům na jeho zamítnutí již v prvém čtení .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji , pane poslanče . Přeji vám pěkné odpoledne . Budeme pokračovat v řádné rozpravě . Dalším přihlášeným je pan poslanec Tomio Okamura . Máte slovo .
Poslanec Tomio Okamura
Vážené dámy a pánové , chybně provedené dobré úmysly vedou do pekla . Tak můžeme shrnout vládní nápad na výběr daní tím , že zavede v hospodách a obchodech on - line registrační pokladny . A za sebe i za naše hnutí Svoboda a přímá demokracie SPD na rovinu říkám , že živnostníky , drobné a střední podnikatele nezradíme .
Populismus této vlády totiž opravdu přesahuje všechny meze . Ono totiž výběr či nevýběr daní nespočívá v absenci on - line registračních pokladen , ale spočívá v tom , že občané nemají důvěru v tento stát , že jejich daně využívá účelně . Místo aby si tato vláda dala práci s tím , aby důvěru občanů zvýšila , tak v podstatě zavádí jenom nějakou restrikci . Kdyby to tato vláda myslela opravdu upřímně , tak by hlasovala pro můj návrh zákona v loňském roce , kdy jsem chtěl zavést povinnost takzvané péče řádného hospodáře i pro hejtmany a pro ministry , to znamená jasnou osobní hmotnou a trestní odpovědnost také pro ministry a pro hejtmany . Vláda ovšem hlasovala proti . To znamená na jednu stranu sama vláda , sami ministři a hejtmani této vlády , odmítají být kontrolováni , odmítají mít hmotnou a trestní odpovědnost , a na druhou stranu to samé chtějí uložit někomu jinému , nějaké restrikce , které nejsou vůbec systémovým návrhem . Takže v tom je ten populismus , že místo aby si vláda dala práci a skutečně systémově se snažila zvyšovat důvěru občanů ve stát , což je práce na roky , na léta , a chce to , aby vláda měla určitou vizi , která jí chybí , tak tady předvádí takové podivné návrhy .
Ano , hospodští bezesporu neodvádějí daně ze všech tržeb . Ale ptejme se proč . Většina z nich , hlavně v chudších oblastech České republiky , se snaží udržet co nejnižší ceny a platit daně v současné výši prostě nezvládne . Česká republika má totiž jedny z nejvyšších daní na světě , a přitom se tento fakt na životě občanů nijak neprojevuje . Například ve Švýcarsku či v Japonsku je DPH pouze 8 % a u nás 21 % . A vláda nám také jaksi zapomněla říci , že když Chorvati on - line registraci tržeb zavedli , tak živnostníkům současně snížili daně o desítky procent . A nejpozoruhodnější je , že se vláda inspiruje v ekonomicky krachujícím Chorvatsku , místo abychom se inspirovali daňovými systémy nejvyspělejších západních zemí , jako je třeba právě Švýcarsko . Vláda zapomněla také říci , že chorvatští hospodští mají díky masové turistice absolutně jiné tržby než například hospodský u nás v Bystřici pod Hostýnem nebo v Otrokovicích za Zlínsku . A samozřejmě mají v Chorvatsku také daleko vyšší ceny .
Zavádění on - line registrace je zbytečnost a navíc hloupost . Čtyři miliardy , které zinkasují výrobci pokladen a softwaru , zaplatíme ve skutečnosti my všichni ve vyšších cenách v restauracích a v podporách pro pracovníky zhruba třetiny podniků , jejichž podniky následně zkrachují .
Řešení je přitom prosté . Stačí třeba zavést paušální daň , kdy živnostník podle oboru jednou za rok zaplatí státem určenou pevnou částku , a pak ať si podniká jak chce . Takto to funguje v určitých oborech i ve vyspělých západních zemích . Ulevilo by se nejen živnostníkům , ale také stát by ušetřil miliardy za obrovský aparát , který dnes daně kontroluje a který ještě naroste po zavedení on - line registrací . Ostatně v tom je princip fungování této vlády . Místo aby hledala úspory ve svém vlastním aparátu , tak jenom přihazuje další a další břemena na občany této republiky . Jim samým se šetřit nechce , ale druhým to ztěžují . Jinými slovy , stát by nemusel vybírat tak velké daně , protože by měl i nižší výdaje . Tohle námi navrhované řešení má však jedno velké minus . Žádní lobbisté ani dodavatelé se při něm nenapakují . Získají pouze živnostníci a my , občané . A kdo by o to přece z vlády stál , že ?
Za naše hnutí Svoboda a přímá demokracie SPD vám svým jménem i jménem mého kolegy Radima Fialy slibuji , že my živnostníky , drobné a střední podnikatele nikdy nezradíme a tento vládní návrh zákona nepodpoříme , jelikož jsme oba dva také již dvacet let živnostníky a víme , jak je těžké se sám v těchto byrokratických podmínkách uživit a zároveň ručit celým svým majetkem , na rozdíl od této vlády , kde někteří dosud nikdy v soukromé sféře ani nepracovali .
Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text