ps2013-029-08-001-031.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin)
Vládní návrh zákona zavádí povinnost podnikatelů přijímat tržby v hotovosti prostřednictvím zařízení odesílajícího zprávu o uskutečněné platbě finančnímu úřadu . Dle důvodové zprávy se zákon týká všech podnikajících fyzických i právnických osob a všech plateb , které podléhají dani z příjmu a jsou uskutečněny v hotovosti nebo obdobným způsobem , to znamená šekem , platební kartou , zápočtem a podobně . Aspoň takhle to vnímám z důvodové zprávy . Výjimkou jsou poštovní služby , energetické služby , bankovní služby , pracovněprávní nároky , veřejné toalety , vedlejší činnost veřejně prospěšných poplatníků , prodej prostřednictvím automatů a tržby podnikatele uskutečněné před udělením DIČ a v průběhu deseti dnů po tomto datu .
Byla tady velká diskuse o tom , co ta účtenka , kterou tady tak teatrálně přinesl ministr financí , má obsahovat , či nemá . Ona skutečně neobsahovala to , co je uvedeno v důvodové zprávě . Přečtu vám ještě jednou , co by tam mělo být : Zpráva o evidované tržbě obsahuje DIČ , označení provozovny , označení pokladního zařízení - to tam tuším chybělo - pořadové číslo účtenky , datum a čas , částku , bezpečnostní kód - ten tam tuším nebyl taky , podpisový kód tam zjevně chyběl taky , to tam pan ministr Babiš zapomněl napsat , asi by už na něho měla přijít pomalu finanční správa , nebo aspoň na toho živnostníka by přišla . Také by tam měl být údaj , zda je tržba evidována v běžném , či zjednodušeném režimu , případně další položky týkající se DPH nebo zprostředkujícího poplatníka . Obdobné údaje samozřejmě musí být na té účtence . A ty tam chyběly , pane ministře Babiši .
Není - li možné zprávu o uskutečněné platbě odeslat , musí být odeslána dodatečně do 48 hodin . Finanční úřad může a nemusí povolit zjednodušený režim evidování tržby tam , kde je účelné z hlediska hospodárnosti , při kterém se odesílá zpráva o uskutečnění tržby do 5 dnů , tedy není - li (s důrazem) povinnost odeslat ji online . Za neodeslání zprávy o uskutečnění tržby je zákonem stanovena pokuta do 500 tis . korun . Může být však také nařízeno uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti . Upozorňuji - za neodeslání zprávy !
Účinnost - a to je taky poměrně zajímavé , nebo možná se to časem změní , ale zase vycházím z důvodové zprávy - účinnost zákona je navrhovaná prvním dnem čtvrtého měsíce po vyhlášení , tedy nikoliv 1 . 1 . , jak by třeba tady paní kolegyně poslankyně (ukazuje do lavice ANO) ze zkušenosti s daňařinou řekla , že by jí to samozřejmě jako každému daňovému poradci vyhovovalo . Je to čtvrtý den , první den čtvrtého měsíce po vyhlášení , kdy nám bude zavedena elektronická evidence tržeb , to znamená třeba 4 . června 2030 , doufám nejdříve .
V důvodové zprávě , aspoň tedy v původní , která nám byla předložena , byla uvedena jiná informace , než která se prezentuje dnes , a to je , pro koho všeho by měla evidence tržeb platit . V důvodové zprávě , aspoň tak jsem z ní vycházel tehdy , po dobu prvních tří měsíců se účinnost zákona evidence tržeb vztahuje jen na ubytovací a stravovací služby , po dobu dalších tří měsíců i na velkoobchod a maloobchod , od sedmého měsíce účinností zákona na všechny obory podnikání .
To bylo i předmětem interpelace , zda to tedy skutečně platí pro všechny , či ne . Ministr financí tehdy na té interpelaci tu svou důvodovou zprávu popřel a řekl , že asi ten , kdo ji psal , asi nepsal úplně pravdu . Dovolím si zacitovat z jeho odpovědi na interpelaci . Cituji pana ministra financí Babiše , reakci na to , pro koho skutečně bude platit , či nebude elektronická evidence tržeb . Citace : " Děkuji , pane předsedající . Já vím . . . a tak dále . Nevím , jak vám mám vysvětlit , že kopírovací služby nejsou restaurace a hotel . Znovu opakuji : restaurace , hotely , maloobchod . Maloobchod - to je Tesco , Billa , Vietnamec . To není kopírovací služba . " Takže z toho já tedy usuzuji , že už tehdy , ač to v té důvodové zprávě bylo , že to bude platit pro všechny , se ministr Babiš rozhodl postihnout pouze ten sektor , který mu je konkurenčně nepříjemný , a to služby , hoteliéry , potraviny , a jak tady on sám říká , Tesco , Billa , Vietnamec .
Dál se vrátím k té důvodové zprávě . Vláda může stanovit nařízením , které tržby nepodléhají evidenci . Evidovány nemusí být tržby , pokud podíl povinně evidovaných tržeb tvoří méně než 20 % příjmů poplatníka a zároveň méně než 2 miliony korun .
Zajímavě se mění pohled na přínos elektronické evidence tržeb . V důvodové zprávě , kterou jsme dostali , očekávané zvýšení příjmů státního rozpočtu je podle důvodové zprávy ve výši 12 , 5 miliardy korun , z toho zvýšení výběru DPH 5 , 5 miliardy korun , daně z příjmů právnických osob 2 miliardy korun a daně z příjmů fyzických osob 5 miliard korun . Na to tuším v posledním prohlášení paní náměstkyně Hornochová řekla , že primární není navýšení daní , primární je narovnání podnikatelského prostředí , a že navýšení příjmů daní neočekává . Takže tady je opět rozpor na Ministerstvu financí a myslím , že by si pan ministr Babiš mohl sjednotit minimálně výstupy . Když už ne informace , které pouští do médií , tak minimálně výstupy pro Poslaneckou sněmovnu .
Jak už tady řekl pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 Kalousek , to skutečně jdeme s kanonem na vrabce . Tady jsou podstatně jiné mechanismy , které mohou napravit podnikatelské prostředí . Samozřejmě můžeme se bavit o nákladech , které státu přinese toto zavedení evidence elektronických tržeb . Provoz systému . Vysoké náklady na provoz systému . A výsledek ve výběru daní bude skutečně dle posledních informací z Ministerstva financí zanedbatelný , ne li dokonce negativní . Aplikace zákona povede ke zhoršení podnikatelského prostředí , snížení produktivity práce , zvýšení administrativní zátěže , povede k přesunu nemalé části ekonomické aktivity do šedé ekonomiky . A to jsou prosím zase analýzy odborných ústavů . To znamená nikoliv narovnání podnikatelského prostředí , ale naopak přesun do šedé ekonomiky . Bude více melouchářů evidovaných jako nezaměstnaní pobírající sociální dávky z úřadu práce , méně standardně podnikajících živnostníků díky ministru financí Babišovi . Vesnické hospody se změní na uzavřené kluby bez přístupu veřejnosti a tak dále . Myslím si , že ti , kteří chtějí podvádět , si tu cestu vždycky najdou . Ti slušní budou naopak tímto nařízením postiženi .
K naplnění účelu zákona by přitom stačila drobná změna živnostenského zákona , která by například stanovila povinnost vystavit účtenku . Kontrolu by pak bylo možné provádět prostřednictvím kontrolních nákupů a celý drahý systém elektronické evidence tržeb by v tom případě byl zbytečný .
Chci říct jednu věc , že neplatit daně je trestný čin už dnes . To není žádná novinka .
Znovu opakuji , my tímto nařízením jdeme kanonem na vrabce . Mohli bychom použít jednodušší nařízení , zjednodušit daňovou legislativu , a výsledek by byl naprosto stejný . Díky ministru financí Babišovi skončí celá řada živnostníků , přesunou se do šedé zóny a to bude výsledek práce hnutí ANO a ministra financí Babiše .
Děkuju .
(Během vystoupení řečníka vylepil poslanec Kalousek plakátek na řečnický pult.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuju panu poslanci Kučerovi . Ještě než dám slovo s přednostním právem panu poslanci Zbyňku Stanjurovi , požádal bych pana kolegu Kalouska , aby zase sňal ten plakátek , který tam vylepil . Já to myslím zcela vážně . Podívejte se , buď budeme dodržovat důstojnost tohoto jednání nějakým způsobem , nebo nebudeme . Myslím , že už toho dnes bylo poměrně dost . Byl bych rád , kdybychom dodrželi alespoň dohodu z minulého týdne . Myslím , že si to všichni vyfotili .
Download XML • Download text