ps2013-029-08-001-031.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin)
Dále s tím budou nějaké související náklady ve výši 130 mil . korun , předpokládá se nárůst zaměstnanců o 400 osob a s tím jsou samozřejmě spojeny i náklady na mzdy těchto nových zaměstnanců , které se budou pohybovat někde kolem 150 mil . korun za rok . Takže když si to všechno sečteme , tak zjistíme , že na vstupu , při tom zavádění systému , zaplatíme všichni 370 mil . korun a pak budeme každý rok na jeho udržování platit 450 mil . korun . To jsou náklady , které bude mít stát , to jsou náklady , které budou mít daňoví poplatníci , to jsou náklady , které jsou úplně zbytečné .
Nezůstane ale jenom u nákladů státu , tedy daňových poplatníků , ale samozřejmě s tímto systémem budou mít výdaje i živnostníci a podnikatelé . A tady se můžeme také podívat na čísla , na odhady , které ukazují , kolik to bude stát . Tak pokladna drobného prodejce přijde minimálně na 5 700 korun , celkové náklady pro střední firmu se budou pohybovat někde kolem 450 tis . korun , pak zde budou nějaké provozní náklady minimálně ve výši 5 tis . na rok na pronájem softwaru , internetové připojení , barvy do tiskáren , další a další věci , a celkově počet terminálů , který má být v České republice v souvislosti s registračními pokladnami podle důvodové zprávy , má být 4 , 5 mil . kusů .
Je zajímavé , že Ministerstvo financí , a myslím , že by to měl být úkol Ministerstva financí , se v této souvislosti ani nepokusilo vyčíslit celkové náklady , které toto všechno bude stát podnikatele v České republice . Přitom celkové náklady jsou zajímavé a jsou důležité , protože z těch celkových nákladů bychom si také mohli odvodit to , jak se zavedení registračních pokladen promítne do ceny zboží a služeb a do toho , co budou nakonec platit koncoví zákazníci , protože ti nepochybně ponesou část nákladů , která se se zavedením registračních pokladen pojí .
A jestli mně někdo chce říkat , že 5 tis . korun , 10 tis . korun pro dobrého podnikatele nejsou žádné peníze , tak já mu říkám , že neví , o čem mluví . Ať se podívá na to , jací lidé provádějí řemesla , realizují živnosti , poskytují služby v našich obcích a malých městech , jak je to někdy složité , jak každá tisícikoruna je důležitá pro to , aby přežili . A tady jim stát , místo aby je nechal na pokoji , zavádí novou povinnost , která je nepochybně bude stát další a další finanční prostředky .
Já znám i živnostníky , byl jsem u nich v provozovnách , mluvil jsem s nimi , kteří si přednedávnem třeba koupili pokladnu za 20 tis . korun , která jim všechno eviduje , je napojená na sklad , výborně funguje , ale neumí to , co by měla umět z hlediska potřeb elektronické evidence tržeb , to znamená , že tito podnikatelé budou muset tuto pokladnu vyhodit a kupovat si nějakou jinou , která bude napojená na internet a bude mít ty parametry , které Ministerstvo financí bude požadovat . Ale pro tyto podnikatele vyhodit pokladnu za 20 tis . korun a kupovat si jinou je něco , s čím si vůbec nemusí poradit . A toto jsou věci , které Ministerstvo financí ať už záměrně , nebo z jiných důvodů pomíjí . Já myslím , že ani ta kompenzace 5 tis . korun pro fyzické osoby na nákup pokladny , která údajně je Ministerstvem financí plánována , tuto věc nevyřeší , protože za 5 tis . korun si ani tu nejlevnější pokladnu nekoupíte .
Ministr financí také říká , že pomůže těm , kterých se to bude týkat , nejprve tím , že jim sníží daň z přidané hodnoty , že se daň z přidané hodnoty v restauracích sníží z 21 % na 15 % . Problém ale samozřejmě je , že většina hospodských , většina těch , kteří provozují restaurační zařízení nebo malou hospodu , nejsou plátci daně z přidané hodnoty . Z toho je jasné , že snížení daně z přidané hodnoty na ně bude mít jenom velmi nepatrný vliv .
A zase - podívejme se do Chorvatska , podívejme se do té vzorové země pro pana ministra Babiše , jak to tam dopadá , jak tam ta situace vypadá . V Chorvatsku v důsledku zavedení registračních pokladen probíhá v jednotlivých živnostech zhruba 35 tisíc finančních kontrol ročně . Pokud bychom toto číslo aplikovali na Českou republiku , kde máme jiné počty živnostníků a drobných podnikatelů , tak bychom zjistili , že nás čeká - v Chorvatsku 35 tisíc kontrol ročně , u nás by to bylo 115 tisíc kontrol ročně . To samozřejmě bude stát něco i státní rozpočet . Není proto divu , že pan ministr financí počítá s tím , že bude muset přijmout 450 nových zaměstnanců Finanční a Celní správy , což když si k tomu připočteme , že Sobotkova vláda zvýšila od loňského roku počet zaměstnanců ve státní službě o 3 tisíce , tak to je skutečně další hrozivé číslo .
No a když mluvím o těch nákladech - tedy jsem pořád u toho třetího bodu těch našich námitek , vysoké náklady pro všechny , od státu přes podnikatele až po zákazníky - tak nemohu pominout ani jedno číslo , které je také docela zarážející . Chystá se totiž propagační kampaň , jakési PR pro registrační pokladny - první část té propagační kampaně už tady asi vidíme v praxi v Poslanecké sněmovně - a na tuto propagační kampaň má Ministerstvo financí vyčleněnu částku 130 mil . korun z peněz daňových poplatníků . Tak já jenom doufám , že tyto peníze , které já považuji za vyhozené oknem a za úplně zbytečné , nejsou určeny na inzerci v médiích , která vlastní shodou okolností ministr financí a která nepochybně inzerci potřebují , protože právě z inzerce při klesajícím počtu čtenářů žijí a přežívají .
Za čtvrté , ten čtvrtý argument . Systém pravděpodobně zaviní ukončení podnikání velkého počtu malých podnikatelů a živnostníků . Dámy a pánové , toto není žádná hrozba , žádné populistické strašení lidí , toto není žádná fikce . Toto tvrzení , že to bude znamenat ukončení činnosti pro řadu živnostníků a drobných podnikatelů , vychází právě z té jediné zkušenosti , kterou s registračními pokladnami všichni máme , a to je příklad Chorvatska . Právě v Chorvatsku , když se podíváme na Chorvatsko , tak před zavedením elektronické evidence tržeb bylo v Chorvatsku 72 tis . firem a 190 tis . živnostníků a po zavedení registračních pokladen z tohoto čísla ukončilo činnost 6 tis . firem a 33 tis . živnostníků . Když si to přepočítáme zase na Českou republiku , tak v České republice máme 159 tis . firem a máme tady 642 tis . živnostníků . V případě chorvatského scénáře by to znamenalo , že u nás skončí 13 tis . firem a 110 tis . živnostníků .
Tady na mě někdo pokřikuje " no a co , tak skončí " . Já si nemyslím , že to je tak jako jednoduché , protože naše ekonomika a zaměstnanost našich lidí nestojí na těch velkých firmách , jakou tady má váš pan předseda , paní poslankyně prostřednictvím paní předsedající , ale právě stojí na těch živnostnících a drobných a středních podnikatelích . Bez nich je naše prosperita úplně ztracená . Takže cokoli vaše hnutí dělá pro to , abychom je zlikvidovali , omezili a dali prostor jenom těm velkým , tak to dělá vlastně proti prosperitě a budoucnosti naší země .
Download XML • Download text