ps2013-029-06-010-013.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane poslanče , a prosím , abyste se pak ke svému návrhu přihlásil v podrobné rozpravě ještě jednou . Děkuji .
Táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy ? Pan poslanec Stanjura s řádnou přihláškou , nebo s přednostním právem , i když je sám zatím přihlášen . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Tentokrát přednostní právo nevyužiji a jsem přesně v pořadí . Nicméně bych požádat paní ministryni , jestli to číslo zná , ať nám to řekne , kolik je to procent . A pak ať mi odpoví na otázku , co se stane , když učitel nastoupí 1 . července 2016 , dostane podle novely zákona smlouvu na 12 měsíců , ta skončí 30 . 6 . 2017 a na prázdniny na úřadu práce . Podle této novely může s ním zřizovatel znovu uzavřít pracovní smlouvu od 1 . 9 . 2017 . Tak co vlastně řešíme ? Nic . Vy byste totiž museli nařídit , aby to mělo ten smysl , aby o prázdninách nikdo nebyl na úřadu práce , že pracovní smlouvy se mohou uzavřít pouze k 1 . 7 . Pak vám to vyjde . V okamžiku , kdy dáte jiný termín , resp . k 1 . září . Pokud připustíte jiný termín , např . od 1 . 7 . , tak ten problém jen odsunete o 12 měsíců , ale budeme se tvářit , že my , poslanci a poslankyně , jsme tento nešvar vyřešili zákonem . Já tomu vůbec nerozumím , protože praktický dopad to nebude mít žádný . Je to věc zřizovatelů , je to věc toho , abychom s těmi zřizovateli mluvili . Já si opravdu myslím , že starostové a hejtmani a krajská zastupitelstva v případě středních škol a městská a obecní zastupitelstva v případě základních škol to opravdu mohou mít ve vlastních rukách a nepotřebují k tomu nový paragraf a nepotřebujeme to znovu projednávat .
Vzpomeňme si na debatu o tomto zákoně právě na konci minulého roku a skoro vždycky slyšíme : Potřebujeme to rychle schválit a nebojte , teď to bude stabilní . No jak dlouho nám to vydrželo . Proč jsme to tedy neřešili , když je to letitý problém od 90 . let ? Proč jsme to neřešili v minulé novele , která tu byla před pár měsíci ? Tomu skutečně nerozumím .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a nyní prosím s faktickou pana poslance Kořenka . Prosím , máte slovo .
Poslanec Petr Kořenek
Já si dovolím kolegovi trochu oponovat , nebo z praxe vysvětlit . Teď se nebudu zastávat ředitelů obecně . Školní rok podle školského zákona trvá od 1 . září do 31 . srpna příslušného roku . Nedovedu si představit , že by ředitel přijímal , pokud dělá organizaci , od 1 . září , což tak činí , učitele ve starém školním roce . To jest k 1 . 7 . Je to nesmysl organizační , ekonomický , protože já pro něho nemám ty dva měsíce práci . Já tomu rozumím . Teoreticky ano . Samozřejmě , mohu ho přijmout , kdy chci , ale já přijímám podle organizace k prvnímu . Já to říkám tak , jak to v praxi funguje .
Co je problém , a to se trochu musím vrátit i k ředitelům , mnohdy to vznikalo i díky tomu , a většinou u vesnických škol , ta praxe začala u vesnických škol , když nebyly finanční prostředky , bylo málo žáků , tak svůj problém řešili tím , že přijali učitele do 30 . 6 . , pak mu proplatili část dovolené , tj . 20 dnů , a k 1 . září ho opět přijali . Z hlediska ekonomiky ušetřili pár tisíc , ale z hlediska nějaké prestiže učitelského povolání a i hlediska úspory podle mě to vůbec nic neznamená .
Takže myslím , že teď se řeší , a to je i předmětem té úpravy , z logicky věci , že v podstatě pokud učitele přijmu na školní rok , tak bude zaměstnaný celý školní rok . To je celé . To , že něco v tom systému je špatně , tak ano , to já samozřejmě uznávám , ale myslím si , že tato novela dá jasně najevo těm ředitelům , kteří tuto praxi využívají naprosto a zcela běžně , že prostě to není v pořádku . Kdybychom měli všechno tak , jak má být , a všichni dodržovali zákony , tak si myslím , že tento problém vůbec neřešíme . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Nyní prosím s faktickou pana poslance Stanjuru . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Já už jsem nechtěl , ale já položím dotaz a vládní poslanec se mnou polemizuje . Já nevím , jak se dá s dotazem polemizovat . Když položím dotaz , očekávám odpověď , pak mohu mít nějaký komentář . Vy polemizujete s otázkou , což je poměrně zvláštní metoda .
Ale to , co jste řekl , není prostě přesvědčivé . Tak od 1 . 7 . nový zaměstnanec nemá práci , ale ti staří , ti práci mají . To nemá žádnou logiku . Já vím , že mluvíte o praxi a ze zkušenosti , tomu já rozumím , ale neměli bychom to raději uzákonit ? Co když to někdo udělá jinak ? Představme si to . To se ten nešvar posune . No tak nebude mít každý rok dva měsíce ušetřené , neušetří za 24 měsíců , neušetří čtyři měsíce , ale po tomto výborném návrhu zákona ušetří aspoň ty dva měsíce .
Já jsem z vesnice . Chodil jsem na první stupeň na vesnici . Neříkejte , že na vesnických školách se začalo šetřit . V mém městě , my jsme měli malotřídní školu , jsme dotovali z městského rozpočtu , protože nesmyslné požadavky , které chodily , jestli tam mám být 15 , nebo 14 , nebo 13 dětí , a podle toho normativy prostě nemají žádnou logiku , pokud chceme na vesnici udržet tu školu , a to si myslím , že je v zájmu . Ale zastupitelstvo se dobrovolně rozhodlo a peníze tam dávalo .
Já možná na rozdíl od mnohých z vás mám mnohem větší důvěru v rozhodování samosprávy , že když ta obec školu chce , tak ji prostě zřizuje . Také jsme před pár lety , a byl to náš návrh , prosadili do rozpočtového určení daní , že jeden z parametrů , kterým se dělí sdílené daně , je také podle počtu žáků , tzn . když jsou dvě stejné obce a jedna má školu a druhá nemá , tak ta , která tu školu má , dostává víc peněz z těch sdílených daní . Odpadlo takové to potupné dohadování mezi starosty , co jsou neinvestiční výdaje na opravy škol a fakturace mezi obcemi za ty děti , které dojížděly do vedlejší vesnice . To všechno je pravda . A teď tady slyším , že ten nešvar , ta nemravná věc vznikla na vesnických školách .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , váš čas .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Už zas ?
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Ano . (Poslanec Stanjura: Děkuji.) Prosím . Já se zeptám paní ministryně : Vy se hlásíte , ale jestli s faktickou , tak máte dvě minuty . Tak prosím , s faktickou .
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová
Já si dovolím jen rychle zareagovat na proběhlou rozpravu . Co se týká počtu učitelů , kteří byli postiženi touto negativní praxi , tak neobsahuje to důvodová zpráva , já jsem se snažila ta čísla přesně zjistit ještě před předkladem dnešní den , to se mně nepodařilo . Nicméně školské odbory potvrzují , že tam , kde jsou uzavřeny kolektivní smlouvy , tento nešvar neexistuje . Nicméně identifikovaly , že zejména právě soukromé školy přistupují k této negativní praxi a nebo školy menší , kde kolektivní smlouvy nejsou uzavírány . Zprostředkovaně odvozujeme pouze z dat úřadu práce , to už tu bylo naznačeno paní poslankyní Semelovou . Nicméně také je pravdou , že i v tomto případě se jedná o jakýsi trend , kvalifikovaný odhad , nikoli přesná čísla , kolik pedagogů bylo touto praxí postiženo .
Nicméně já bych požádala poslance a poslankyně napříč politickým spektrem , aby tuto novelu podpořili z toho důvodu , že skutečně reaguje na specifičnost zajištění vzdělávacího procesu a jeho kvality z hlediska intervalu 12 měsíců . I to , co říká pan předseda Stanjura , tzn . změna negativní praxe , že by se smlouvy uzavíraly od jiného , by stejně po přijetí tohoto zákona znamenala zlepšení , protože samozřejmě ona navazuje řetězení , tzn . 12 , 12 , 12 , takže stále by se zlepšila ta situace z hlediska kontinuity toho pracovního poměru učitelů směrem ke zřizovateli . Ale jinak se samozřejmě nebráním tomu jako ministryně , abych již v této fázi vyzvala Svaz měst i Asociaci krajů , aby jako zřizovatelé tomuto nešvaru věnovaly pozornost a samozřejmě se snažily o to , aby k této negativní praxi nedocházelo . Bohužel došlo s ohledem na standardní lhůty v rámci projednávání v Poslanecké sněmovně k tomu , že bohužel už neovlivníme školní rok 2015 / 2016 .
Download XML • Download text