ps2013-029-03-002-018.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji Martinu Novotnému . Nyní zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Jiří Petrů . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Jiří Petrů
Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své schůzi 10 . června 2014 přijal usnesení , které máte ve sněmovním tisku číslo 42 / 8 . Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po vyjádření zástupce předkladatelů Mgr . Jana Farského a po zpravodajské zprávě mé a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk číslo 42 zamítnout . Dále mě pak samozřejmě pověřil , abych vás s tímto seznámil .
Dovolil bych si ještě také trošku nastínit část toho , proč došlo k tomu zamítnutí . Bylo tam samozřejmě mnoho výhrad , ale základní výhrady vycházejí hodně také z podkladu , který je v elektronické evidenci uveden 0042 / P ke kompatibilitě návrhu zákona o Registru smluv s právem Evropské unie .
(V sále se zvedá hladina hluku.)
Rád bych vás informoval , že směrnice 2004 / 17 / ES obsahuje ve svém článku 13 a také ve směrnici 2004 / 18 / ES článku 6 ustanovení , které stanoví , že veřejný zadavatel nezveřejňuje informace , jež mu byly sděleny hospodářskými subjekty a byly jimi označeny za důvěrné . Takové informace zahrnují zejména technická nebo obchodní tajemství a důvěrná hlediska nabídek .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Já vás přeruším , pane poslanče , a požádám vás o klid . Rozumím tomu , že diskutujete i jiné věci . Prosím , diskutujte je mimo jednací sál .
Poslanec Jiří Petrů
Děkuji . Z výše uvedeného je tedy patrné , že právní předpisy Evropské unie poskytují důvěrným informacím větší míru ochrany než návrh zákona o Registru smluv , který v této věci odkazuje na zákon o svobodném přístupu k informacím . Tento zákon sice zaručuje ochranu obchodního tajemství , jež povinnosti zveřejnění nepodléhá , avšak nikoli již informacím , které byly hospodářskými subjekty označeny za důvěrné a které zpravidla , nikoli však pouze a výlučně , zahrnují obchodní tajemství . Vzhledem k výše uvedenému by bylo žádoucí návrh zákona o Registru smluv upravit tak , aby odpovídal zmíněné právní úpravě Evropské unie .
Druhá část výhrad tohoto podkladu hovoří o tom , že jako problematické je třeba také v § 7 návrhu zákona vyhodnotit automatické zrušení smlouvy v případě jejího nezveřejnění ani ve lhůtě tří měsíců ode dne , kdy byla uzavřena , lze vyhodnotit jako příliš rigidní a formalistický následek tohoto opomenutí . Takový přístup je v rozporu i se základními principy občanského zákoníku , který vychází z presumpce , že právní jednání , byť trpí nějakou vadou , je třeba vždy vykládat spíš jako platné než neplatné . Je - li neplatnost přeci jen dána , musíme dát přednost neplatnosti relevantní před absolutní . Relevantní neplatnosti se pak oprávněný subjekt musí včas dovolat , jinak bude jeho jednání považováno za platné . Bude - li smlouva bez dalšího zrušení pouze na základě nesplnění povinnosti k jejímu zveřejnění na straně nežádoucí situace spočívající ve zrušení právního jednání na soukromoprávní úrovni , jež si ani jedna smluvní strana nepřála a jež bude mít nepříznivý právní následek spočívající v nutnosti vypořádat bezdůvodné obohacení vzešlé z této zrušené smlouvy . Je tedy vhodné doporučit řešení otázky nedodržení povinnosti ke zveřejnění smlouvy spíše stanovením vhodných , dostatečně přísných sankcí na úrovni správního práva . Závěr z tohoto podkladu je potom takový , že navrhovaná právní úprava je proto částečně pouze slučitelná s právem Evropské unie . Myslím , že je to nad rámec požadavků Evropské unie .
Děkuju .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji . To byla poslední zpravodajská zpráva . Otevírám rozpravu , do které mám dvě přihlášky s přednostním právem - pana poslance Vondráčka a pana ministra Chovance . Registruji faktickou poznámku , a tam se reaguje na průběh rozpravy , takže jedině po prvním vystoupení s přednostním právem pana poslance Vondráčka . Eviduji , že pan kolega Urban se hlásí k této věci faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Radek Vondráček
Děkuji , pane předsedající , za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , registr smluv . . . Já si to musím trošku vychutnat , protože jsme čekali dlouho , než to tady budu moct říct . Ve vlastním zájmu budu stručný , protože času tolik není . Naštěstí můžu plynule navázat na své kolegy , kteří tu genezi říkali , jak to bylo .
Krátce bych se vrátil k tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu , který byl předložen pod mým jménem do systému . Cesta k němu byla , tak jak říkal kolega Farský . Původní návrh vzbudil bouřlivé reakce , širokou diskusi . Myslím si , že do značné míry to bylo nepochopením a špatnou komunikací a chybnými zprávami a úvahami nad tímto zákonem .
Jediný ústavněprávní výbor dokázal při svém jednání tu věc uchopit . Přijal podněty například Sdružení měst a obcí a tento tisk doporučil do dalšího legislativního procesu . Na základě těchto výsledků diskuse v ústavněprávním výboru následně začala fungovat pracovní skupina koaličních poslanců , která si dala za cíl vyslyšet veškeré podněty a připomínky , které zazněly jak na ústavněprávním výboru , tak v diskusi , která následovala po tomto jednání . Jak už tady bylo řečeno , byly vyslyšeny připomínky malých obcí a tak dále . Byly vyslyšeny podněty veřejnosti , které přišly až následně . Ono si to samozřejmě vyžádalo nějaký čas . A je otázka , jestli jsme zvolili správný postup , že jsme skutečně vyslechli všechny a tu diskusi pojali tak široce . Myslím si , že to byla správná cesta , protože to téma není jednoduché . Bylo nadstandardně umožněno iniciativě Rekonstrukce státu , aby se účastnila koaliční rady , aby se její zástupci osobně účastnili prací na textu zákona spolu s legislativci Ministerstva vnitra , což si myslím , že se v minulosti ještě snad nestalo . Takže bylo jim vyjito vstříc , jak nejlépe to šlo . Dokonce byla na Ministerstvu vnitra zpracována dopadová studie , kdy byla oslovena připomínková místa , měla možnost se vyjádřit , měla možnost vznést své obavy z ekonomických dopadů této právní úpravy . A na základě této dopadové studie bylo dále pracováno s textem zákona . Mimo jiné je výsledkem této práce , že tam byl zaveden limit 50 tisíc korun na smlouvu a byly vypuštěny objednávky a faktury , protože se tím dramaticky zjednodušila a snížila administrativní zátěž spojená s tímto zákonem .
Jsem rád , že jsem si vyslechl ze strany předkladatele pana poslance Farského , že duch zákona byl zachován přes všechny tyto úpravy , protože o to jsme se především snažili .
Jak jsem řekl , byl zde dán odklad malým obcím na dva roky , aby měly možnost se připravit do praxe , případně se dovybavit zařízením . Následně tady byla připravena možnost zkušebního provozu , když to tak nazvu , protože zákon bude účinný , bude platný , nicméně samotná sankce absolutní neplatnosti smlouvy , která nebude uveřejněna , je odložena o jeden další rok . Můžeme diskutovat o délce toho zkušebního provozu . Principem je , aby se každý naučil do registru smlouvu vložit , aby praxe měla možnost najít třeba nějaké sporné momenty , aby se vyzkoušel systém jako takový samotný , aby se případně vyzkoušelo i to , když někdo bude chtít takzvaně začernit nebo znečitelnit text , jestli tak činí správně , či nikoli . Prostě bude se vést veřejná debata , jestli ten registr funguje správně .
Download XML • Download text