ps2013-023-08-002-092.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Váchovi . S faktickými poznámkami se přihlásil pan poslanec Rais , Stanjura a Stupčuk . Takže začínáme faktickou poznámkou pana poslance Raise . Prosím .
Poslanec Karel Rais
Dobrý den . Já bych zareagoval na svého předřečníka . Mám naprosto opačný názor . Podporuji stanovisko ministerstva . A taky z praktického důvodu , kdybychom akceptovali tento názor , tak fakulty samozřejmě budou dělat veřejné soutěže a výsledek bude , že zodpovědnost zůstává na IČO , čili na rektorovi . Takže za ten lidově řečeno případný nepořádek , binec , nese zodpovědnost rektor . Tam je potřeba skutečně udělat jakousi systémovou změnu i v zákoně - tím myslím novelu vysokoškolského zákona , aby nebyla jenom zodpovědnost na rektorovi , nýbrž aby ta zodpovědnost šla dolů . Ale prostě fakulta nemá IČO , to je realita . Děkuji vám .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Raisovi . Nyní pan poslanec Stanjura s faktickou poznámkou . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Tak za prvé vidíme typický úřednický postup - stačí to v metodickém pokynu . No , nestačí . To nic neřeší . Metodický pokyn Ministerstva pro místní rozvoj pro ty rektory nemá žádný význam , protože ti , kteří ten metodický pokyn vydávají , nerozhodují . Rozhoduje ÚOHS , rozhodují finanční úřady , auditní jednotky , auditoři - a teď bych mohl jmenovat , kdo všechno to kontroluje .
Nicméně moje poznámka je obecnější . Nejhorší vždycky je , když nějaký návrh zákona díky nám politikům vzbuzuje obrovská očekávání a naděje . A mnozí z nás se tváří , že pokud budou hlasovat pro tuto novelu , tak se něco vyřeší . Reálně se nevyřeší nic . Jenom zlegalizujeme vícepráce na 50 % . Naprosto souhlasím s tím , že tím přikryjeme špatnou přípravu staveb . Sami si řekněte , kdybyste vy byli investoři a stavěli rodinný dům nebo garáž , to je úplně jedno , jestli byste byli ochotni akceptovat navýšení o 50 % . Nebyli byste ochotni . Kdo tvrdí že ano , tak podle mě není upřímný . A tváříme se , že tím , že změníme tuto číslovku , takhle jednoduše něco vyřešíme . Jenom potvrdíme , že nemusí být kvalitní příprava . Ten tlak - a myslím , že se shodujeme , že musíme tlačit na kvalitní přípravu - se oslabí , protože nebude důvod . Budou dál fungovat podstřelené ceny a ti , kteří ty ceny dají mimořádně nízké , budou věřit , ať oprávněně , nebo neoprávněně , že v průběhu stavby si to na těch vícepracích doženou . Tohle jsou jediné dva efekty .
A navíc ta novela má platit kolik - 15 měsíců , maximálně ? Všichni se tady zaklínáme - stabilita , stabilita , stabilita . Ale pak ta ministerstva začnou sekat jednu novelu za druhou . . . A kde je ta stabilita ? Než se adaptují zadavatelé na tuto novelu , bude tady nový zákon . A já se ptám , kolegyně , kolegové , jaký to má smysl .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
(Už vstupující do řeči.)
Pane předsedo , skončil vám čas k faktické poznámce . Prosím , další faktickou poznámku má pan poslanec Stupčuk . Prosím .
Poslanec Štěpán Stupčuk
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , já bych chtěl pouze dodat a navázat na vystoupení pana předsedy hospodářského výboru , že ty návrhy , které byly schvalované v hospodářském výboru , byly schvalované napříč politickými stranami , nikoliv tedy hlasy pouze koaličních zástupců . V případě oné výjimky z právních služeb pak tento pozměňovací návrh byl schválen takřka jednomyslně - myslím , že pouze jeden účastník se vyslovil proti .
V případě právních služeb se přece nejedná o nic jiného než o dovolenou transpozici evropské směrnice , tzn . že sama Evropská unie předpokládá takovouto možnost právní neregulace . Takže já bych v tom neviděl z tohoto pohledu žádný problém . A vůbec bych zde nemluvil o nějakém korupčním prostředí , když sama Evropská unie svou právní reglementací zde vytváří takovéto prostředí , takovouto možnost . Ony právní služby jsou specifické v tom , že otázka kvality právě není zohledněna v těch podmínkách mnohdy soutěžení a že se to kritérium redukuje pouze na vysoutěženou cenu . Ale je to podobně , jako když chcete jít k lékaři - máte - li možnost volby , chcete přece toho lékaře , který vás ošetří co nejlépe , tedy požadujete kvalitu . Obdobně je tomu i v případě právních služeb . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan poslanec Zlatuška s faktickou poznámkou a mám tady další faktické poznámky pana poslance Laudáta , Farského a Koubka . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Jiří Zlatuška
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , chtěl bych se připojit k tomu , co zde říkal kolega Rais , a namítnout k tomu , co zde říkal pan poslanec Stanjura .
Není pravda , že by metodický pokyn ministerstva nestačil . Metodický pokyn je nepochybně v souladu se zákonem . Koneckonců pan poslanec Vácha říkal , že ten pozměňovací návrh je kompatibilní s tím metodickým pokynem . A pokud je zde hypoteticky nějaký problém , tak tam , kde by se snad někteří šéfové vysokých škol chtěli schovat za nějakou ještě přísnější dikci zákona . Ale to pouze zmnožujeme ustanovení v zákoně , zmnožujeme práva , která dnes již v zákoně jsou . A zejména kolegové na pravici by měli souznít s tím , že je zbytečné doplňovat do zákona další ustanovení , která pouze umožňují to , co dnes je již možné .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan poslanec Laudát také k faktické poznámce , připraví se pan kolega Farský , poté pan poslanec Koubek a poté pan poslanec Blažek . Prosím , máte slovo , pane poslanče .
Poslanec František Laudát
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dámy a pánové , já bych snad navrhl , abychom šli radši hlasovat . Když to tady slyším (potlesk jednoho poslance) , tak zjevně většina těch protagonistů , která tady říká např . o tom limitu 50 % , nebo míň , zjevně u žádné velké nebo složité stavby nebyla . Protože takhle to přece není . Tam jde o to , že jestliže investor je zloděj , tak jestli si myslíte , že tvrdou legislativou z něj uděláte dobrého člověka , to tak není .
A co se týká těch 50 % . To jde tak , že jakákoli změna se načítá a nesmíte odečítat změny . Tak kdyby tam někdo přišel , že aspoň by se racionálně když postavím komín o půl metru dál , tak aby to nebylo tak , že se přičítají jenom navýšení té ceny , ale odečetl se i ten původní komín , tak to tam není .
Takže prosím , já jsem skutečně trošku zděšen tím , že tady teoretizujete . Nicméně položte si otázku . Dobře , tady všichni kradou , slýcháme to tady od pana Babiše . Proč stejné zákony má zbytek Evropy ? A oni na rozdíl od nás mají podstatně sofistikovanější projektanty . Jejich zodpovědnost za předané dílo . A pokud se domníváte , že vy vychováte projektanty , to je asi dlouhodobý proces . Načež my se teď už dostáváme díky nějakému ne zrovna příjemnému vývoji k tomu , že spíš budeme shánět , kdo vůbec něco ještě nakreslí .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . A nyní prosím s faktickou pana poslance Farského . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty .
Poslanec Jan Farský
Ještě jednou dobrý den . Já bych skutečně chtěl ještě jednou zopakovat , že podle mě ten zásadní problém v kvalitě veřejných zakázek není v zákonu o veřejných zakázkách . Ten je v tom , že není čas na přípravu zakázek , že jsou to často dotační peníze , kde na projekt máte hrozně málo času . Pak nevíte přesně , co vlastně chcete , a pak se to řeší tím , že budeme zvyšovat vícepráce .
To zásadní ale , co jsem chtěl říct , je k odkazování se na evropskou směrnici , na úpravu . Skutečně to v ní je . A těch 50 % už je v ní víc jak deset let . Ale protože nemáme takové mechanismy , které by tomu dokázaly zabránit , tak jsme to v České republice zatím neuplatnili . Když jsem na jaře v tomto interpeloval paní ministryni Jourovou , tak její odpověď byla , že ano , tímto způsobem zjednodušíme zákon o veřejných zakázkách , zjednodušíme zadávání veřejných zakázek , ale ve chvíli , kdy k tomu bude kontrolní mechanismus , ať už to bude zákonem o vnitřní kontrole , nebo zákonem o registru smluv . Ani zákon o vnitřní kontrole ani zákon o registru smluv tady není a schválen nebude s účinností tohoto zákona . Přesto ta vrata pro korupci už otevíráme .
Download XML • Download text