|

ps2013-017-05-008-003.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 153/4/ - vrácený Senátem

Date2014-09-23
Meetingps2013/017
Agenda Itemps2013/017/003
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/s017210.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Předseda PSP Jan Hamáček A nyní pan ministr životního prostředí s přednostním právem. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Dobrý večer. Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, především bych chtěl říci, že naprosto rozumím důvodům, které vedly Senát k tomuto návrhu. Oceňuji to, co tady bylo řečeno panem senátorem, s tím, že jsme se bavili velmi na rovinu k tomu, jak ten návrh vlastně vznikl. nesouhlasím s panem kolegou Stanjurou, vaším prostřednictvím, pane předsedo, že to byl přílepek. On to de iure přílepek není, nebo nebyl. Ale nechci teď slovíčkařit. To podstatné je to, a ono to tady několikrát zaznělo, takže to nechci opakovat, že ten senátní návrh v tom absolutním zákazu výkupu odpadů od fyzických osob opravdu jinde v Evropě není. se teď nechci přít. jsem si nechal udělat svodku od svých odpadářských kolegů, oni se ptali všude evropských zemích, a nikde není zakázán výkup za hotové. Jiná věc je, že nikde bohužel, a to je vysvědčení České republiky, se z toho nestal takový kriminální byznys jako tady. Ani v Polsku, ani v Maďarsku, ani v jiných zemích, prostě v tom jsme velmi specifičtí. Tady je z toho segment, kde se tím nelegálně živí tisíce lidí, ale také legálně tisíce lidí. A to, co na tom vadí, a to tady zaznělo několikrát, je prostě to, že my jdeme s minometem na kočku. Kočku zabijeme, spolehlivě, ale pravděpodobně v okolí pomře také několik lidí, možná několik desítek lidí. To, co dnes navrhuje Ministerstvo životního prostředí, je to, že my máme teď momentálně meziresortní vyhlášku, a je otázka, proč ji neudělal někdo z mých předchůdců. Mimochodem, ODS, která tady mluvila ústy pana předsedy Stanjury, měla několik let ministra životního prostředí. A se ptám, proč nikdo z nich nepřišel s tím, co dneska chceme udělat. Že chceme nejpozději od 1. ledna příštího roku zakázat výkup kovů v hotovosti. neříkám, že je to samospasitelné. Určitě mi řeknete, kolegové ze Senátu, že se to obejít. Ano, . Úplně stejně, jako se obejít jejich návrh. Protože my Češi jsme mistři světa v inovativnosti, jak obejít zákon. Všechno se obejít. jenom říkám, že senátní návrh považuji za ten další, možná poslední krok, možná opravdu za tou hranou. Jsem připraven se bavit o jakémkoliv návrhu mezi tím, ale nabízím toto. Od 1. ledna nejpozději příštího roku přijdeme s platností vyhlášky, která zakáže výkup kovů v hotovosti. Bezpochyby to spoustě lidí zkomplikujeme a otrávíme je. Do toho určitě přinesou efekt i zpřísněné regulace z hlediska kontroly sběren, mimo jiné i to, co je v původním senátním návrhu, tedy regulace z pohledu krajských úřadů. My se, jak říkal pan poslanec Bendl, tomu budeme velmi intenzivně věnovat v rámci komplexní novely, resp. nového zákona o odpadech, který čeká na svůj vznik mnoho let, od mých mnoha předchůdců. Věříme, že tato kombinace přinese nějaký efekt. Pokud nepřinese, tak tady slibuji, že v rámci přípravy toho věcného záměru, který by měl v průběhu podzimu jít do meziresortu a potom následně do paragrafového znění, který projde obrovskou diskusí celé společnosti bezpochyby, nejen odpadářské, připravíme další kroky, které budou ještě razantnější. Ale věřím, že tato kombinace kroků, tedy omezení, respektive zákaz výkupu za hotové plus větší regulace sběren, přinese určitě nějaký efekt. jenom, a to tady určitě zaznělo, nechci rezignovat zatím na to, abychom řekli, že tento stát není schopen odlišit zmetky od slušných lidí, a hodí všechny do jednoho pytle a potrestá i ty slušné. Byť naprosto chápu, co nás k tomu vede, a je to bohužel smutná výpověď možná o tom, v jakém státě žijeme. My tady nejen kritizujeme, ale myslím, že my dnes nabízíme nějaké řešení, to řešení by mělo být poměrně rychlé. Znovu opakuji, v rámci diskuse o komplexní novele jsme určitě připraveni se znovu vrátit ke všem debatám, např. i v rámci větší pravomoci obcí. Ale jak jsem pochopil, tak ten problém byl spíš v tom, že to narazilo na protiústavnost, to, že budou obce moci omezit na svém území např. počet sběren. Protože mně by se velmi líbila varianta, že to bude koncesovaná živnost, a upřímně řečeno, jsme asi jediný stát v Evropě nebo i na světě, kde je největší počet sběren, výkupen surovin, na počet obyvatel. Takovou statistiku jsem si nedělal, ale jsem si skoro jistý, že bychom v tom byli minimálně v top 3, možná i na světě, možná i v Latinské Americe by nám mohli konkurovat. To jsou věci, které my dnes aktuálně připravujeme, nesedíme jenom se založenýma rukama. naprosto chápu to, co k tomu vedlo senátory, navíc v jedné osobě starosty, kteří jsou zároveň starosty. Chápu, že ta věc je neúnosná. Ani pro není samozřejmě udržitelné, abychom se smířili s tím, že nám tady nejen utíkají miliony, určitě stovky milionů, jsou ohroženy životy a zdraví lidí, protože to přesáhlo dávno tu hranici. Jenom říkám, pojďme zkusit ještě ten předposlední krok a k tomu poslednímu třeba sáhneme po nějaké další debatě, která ale určitě nebude v letech, bude v měsících, a to mohu slíbit. Dovolte, vrátím se ještě krátce k tomu, k čemu jsem byl vyzván panem předsedou Stanjurou. To, co nás vedlo v rámci debaty v rámci výboru pro životní prostředí k tomu, abychom využili ten senátní návrh, tak to bohužel, pane předsedo, k tomu nás, vaším prostřednictvím, pane předsedající, nás vedlo k tomu, že dlouhodobě odkládaný nový návrh o odpadech nás dostal do situace, že jsme byli v několika infringementech Evropské komise, jak z pohledu například nutného zavedení povinného výkupu kovů od 1. 1., tak z pohledu neplnění evropských směrnic z hlediska biologicky rozložitelných komunálních odpadů a také třeba v tom, že nebyla Evropská komise, Evropská unie nám ochotna uvolňovat další peníze do některých odpadových projektů, protože jsme prostě neměli koncepci a nebyli jsme schopni snížit skládkování, které máme jako jedno z nejvyšších v Evropě. v tuto pokročilou večerní hodinu nechci opakovat znovu ty argumenty, které jsem tady jednou říkal. Ale to byl ten důvod, který nás k tomu vedl. Ne to, že Brabec podléhal nějakým tlakům zeleným, nebo spalovacím, nebo jakýmkoli jiným. To mi věřte. K tomu je x důkazů. Ta komplexní novela zákona o odpadech vám jasně ukáže, jakou cestou Ministerstvo životního prostředí půjde. Proto bych vás chtěl poprosit podpořme, byť chápu to, co tady padlo, podpořme, s jistým kompromisem původní sněmovní návrh. A slibuji, a slibuji to senátorům tady z tohoto místa, že uděláme všechno pro to, abychom naplnili cíl, ke kterému směřují i oni. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji panu ministrovi. Pokud nejsou žádné přihlášky s přednostním právem, dostáváme se k řádně přihlášeným, tím prvním je pan poslanec Ladislav Šincl, připraví se pan poslanec Korte. Poslanec Ladislav Šincl Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení páni dva ministři, dovolte, abych i se zapojil do diskuse k novele zákona o odpadech a krátce podpořil senátní verzi zákona, která vychází především z opakovaných žádostí obcí a snahy snížit stále stoupající počet krádeží především v souvislosti s kovy.

Download XMLDownload text