ps2013-017-05-004-027.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin)
To bylo moje téma do diskuse . Ale protože vím , že v daném okamžiku je tady chuť spíše diskutovat o věcech , které souvisí s tím pozměňujícím návrhem . . . Mimochodem , já jsem ho také mohl dát , já jsem ho nedal , protože nevím , v jaké poloze a s jakým pochopením by se ten pozměňující návrh tady setkal , a nechtěl jsem tím komplikovat pochopitelně celou rozpravu kolem jednacího řádu . Takže předpokládám , že někdy v budoucnu se i na tyhle věci Poslanecká sněmovna dostane . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Václavu Klučkovi . Slova se ujme pan poslanec Marek Benda a pak je řádně přihlášený pan poslanec Martin Komárek . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Marek Benda
Já nebudu zmiňovat , kdy jsem se přihlásil - myslím , že to bylo minulou středu - , jak dlouho trvalo , než jsem se dostal ke slovu , přestože zpravodaj , a nechtěl jsem tohoto zneužít . Jednu poznámku bych přesto k paní kolegyni Jermanové měl .
V době , kdy zasedala komise a probírali jsme návrhy , bylo jasně řečeno , jaké návrhy mají šanci být v této Sněmovně přijaty . A nejenom opozice , ale i část koalice deklarovala , že návrhy , které by směřovaly k omezení řečnické doby pro jednotlivé poslance , kromě toho návrhu , který je zahrnut již v usnesení ústavněprávního výboru , který se týká navrhování nových bodů programu , nebudou mít šanci uspět . Pak říkám , že ten , kdo zdržel toto jednání Sněmovny asi tak o šest hodin , byla paní kolegyně Jermanová . Ne nikdo jiný . Dala návrh , který si dala jenom proto , aby byla na prvních stránkách vlastních novin , a divila se , že to vyvolá tuto nekonečnou debatu , přesto , že informace o tom , že takový návrh ve Sněmovně neprojde , byla dávno předem známa . Tak já se ptám , kdo tady směřuje k neefektivitě tohoto domu a k neefektivitě jednání . Jestli je to opravdu ta strašlivá opozice , která říká : Dejte si pozor na omezování práva menšiny , protože bohužel , nebo bohudík , demokracie , prosím , není vláda většiny . Většina může vládnout i klacky . Moderní liberální demokracie je zejména o systému ochrany menšin , o tom , aby se mohly vyjádřit , aby jejich hlas byl slyšet . Takže jestli někdo může za těch šest nesmyslných hodin jednání , je to paní kolegyně Jermanová . Ne ti , kteří se proti tomu vymezili a omezili .
Druhá věc . Já jsem vlastně jako zpravodaj chtěl předložit této Sněmovně , co je obsahem toho ústavněprávního výboru , abychom opravdu věděli , o čem budeme hlasovat a v čem to může zjednodušit jednání Sněmovny . Ale skoro přemýšlím , jestli po této debatě to má cenu . Tak alespoň v těch hlavních parametrech , aby nám bylo zřejmé a jasné .
To , co je hlavním a důležitým parametrem tohoto zákona , který vychází i z těch požadavků , které vznikaly mimo Poslaneckou sněmovnu a které směřovaly ke ztransparentnění jednání , jsou jednak povinné zápisy z jednání výborů , povinnost vědět , kdo předložil konkrétní pozměňovací návrh , protože mnohdy toto bylo skryto , jako že odněkud přišel a nevědělo se , aby to o každém pozměňovacím návrhu bylo jasné . A pokud to jeden jediný poslanec požaduje , i jmenné hlasování o konkrétním pozměňovacím návrhu . Samozřejmě když těch hlasování máme na ústavněprávním výboru 300 a většina je jednomyslných , je zbytečné to zapisovat . Pokud je to návrh , který je z nějakého důvodu kontroverzní , je zájem , aby tento údaj byl k dispozici v zápisu z výboru , aby si ho každý z veřejnosti mohl přečíst . To je první podstatná změna .
Druhá podstatná změna se týká právě onoho druhého a třetího čtení , resp . vzniku garančního výboru . Není to poprvé , v tomto volebním období už jsme to zažili tady jednou velmi intenzivně , kdy se 21 poslanců , nebo kolik jich přesně bylo , spletlo a nevědělo , pro co hlasují - jak bylo patrné ze svědectví těchto ruchových mikrofonů , tak to zcela zjevně nevěděl ani předkladatel návrhu ministr financí , který také netušil , o čem se v tu chvíli hlasuje . Ale to je nešťastná situace , která by se neměla odehrávat v Poslanecké sněmovně . Proto jsme vložili to povinné projednání v garančním výboru , aby každý návrh zákona poté , co proběhne toto druhé čtení , kde se zase objeví 5 , 10 , 15 , někdy i 100 pozměňovacích návrhů , musel povinně směřovat zpátky do výboru a výbor by ke každému z těch návrhů zaujal stanovisko , které posléze bude ve Sněmovně zpravodaj výboru tlumočit . Dostaneme se do situace , že to není jenom zpravodaj a ti jednotliví garanti Sněmovny , kteří určují , jak ten zbytek chudák hlasuje , který v mnoha případech vůbec neví , proč tak hlasuje , jenom se kouká na svého vodiče , protože mu nic jiného ani nezbývá , dostaneme se do situace , kdy budeme znát stanovisko konkrétního orgánu Poslanecké sněmovny . A také se domníváme s ostatními , kteří ten návrh připravovali , že by to mohlo výrazně zjednodušit a zefektivnit projednávání ve třetím čtení , protože bude předtím poměrně patrné , co asi tak projde , kde byla většina v příslušném výboru , který , protože je poměrně složen , pravděpodobně bude kopírovat většinu v Poslanecké sněmovně , a pak bude zbytečné k některým těm návrhům vést další rozpravu . Když bude např . jasné , že projdou , tak je zbytečné Sněmovnu přesvědčovat .
Na to navazuje ještě jedna změna , kterou pokládáme ale také za důležitou k zefektivnění jednání Sněmovny , a to je možnost předkladatele vzít návrh zákona zpět až do začátku třetího čtení . Týká se to všech předkladatelů , zejména vláda je dominantním předkladatelem , ale jí se to asi stávat nebude , ta má většinu v Poslanecké sněmovně většinou zajištěnou . Ale také se jí může stát , že náhle uvidí , že v rámci projednání ve výboru by mohlo procházet něco , co zásadně nesouhlasí s jejími představami . Ale je to efektivní zejména pro ty ostatní předkladatele , ať už jsou to jednotliví poslanci , ať už jsou to kraje , nebo Senát jako celek . Protože nebyl to výjimečný příběh za poslední roky , ale stalo se , že někdo přinesl návrh - naposledy se to stalo , jestli se nepletu , teď v Senátu v zákonu o odpadech , který se pokoušel řešit nějakou věc a náhle ke svému velkému překvapení zjistil , že ze Sněmovny vyšlo něco úplně jiného , řešícího úplně jiný problém . Pak ten navrhovatel , když uvidí , že z jeho návrhu nezbývá nic a naopak Sněmovna mu tam prosazuje úplně jinou myšlenku , na začátku třetího čtení , a tam už bude mít informaci o tom , co pravděpodobně ve Sněmovně projde , má možnost říci ne , já ten návrh beru zpátky , já nechci , abyste mi z něj udělali něco úplně nového .
To jsou ty hlavní změny , které návrh zákona přináší , které by , domníváme se , měly zefektivnit i projednání ve Sněmovně . Bude třeba - a bylo to tady v rámci těch faktických poznámek také již řečeno - upravit asi harmonogram Sněmovny . Já myslím , že předseda Hamáček i organizační výbor s tím počítají . Ještě se přemýšlí o tom , jakým způsobem by harmonogram měl být upraven , abychom neměli tak dlouhé doby mezi schůzemi , aby ta druhá a třetí čtení mohla probíhat nějak efektivně .
Poslední poznámka , kterou mám spíše jako člověk , který už toho tady prožil - a někteří z vás se mi za to smějete - mnoho a dlouho . Existuje staré britské přísloví , které říká : Žádný člověk si nemůže být jist svým životem , majetkem ani svobodou , dokud parlament zasedá . Čím jsem tady déle , tím si myslím , že to přísloví je moudřejší a moudřejší . A opravdu není důležitá efektivita parlamentu v tom , kolik dokáže schválit zákonů . Dokonce čím méně by jich schvaloval , tím možná by občanům bylo lépe .
Děkuji za pozornost .
(Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Marku Bendovi . Nyní má slovo pan poslanec Martin Komárek , připraví se pan poslanec Karel Fiedler . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Kolega Fiedler se odhlásil , výborně .
Poslanec Martin Komárek
Děkuji . Já chci načíst taky drobné pozměňovací návrhy , které směřují k tomu , co ještě kolegyně Jermanová neudělala . Já vím , že nebude souhlas a je to v pořádku , ale myslím , že každý má právo -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane poslanče , my jsme v obecné rozpravě . Pokud chcete . . .
Poslanec Martin Komárek
Ano , já se k nim přihlásím potom v rozpravě podrobné . Já je teď zdůvodním -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
V pořádku . Já jenom . . .
Poslanec Martin Komárek
Přihlásím se k nim , jak je tady zvykem . Já myslím , že to je zvykem , který mi připadá -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
V pořádku . Omlouvám se , že jsem vás přerušil .
Download XML • Download text