ps2013-014-01-001-001.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin)
Proto mi dovolte , abych zmínila své pozměňovací návrhy .
První bod se týká subjektů , na které se zákon nevztahuje . Navrhujeme zařadit předsedu , respektive předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost . Týká se to § 2 .
Druhý bod mého pozměňovacího návrhu se týká § 149 , což je zvláštní ustanovení o osobním příplatku , kdy - budu citovat - v odst . 2 : Státním zaměstnancům lze osobní příplatek snížit nebo odejmout také z důvodu snížení objemu potřebných prostředků v důsledku zvýšení platových tarifů . Úhrn platového tarifu a osobního příplatku tím však nesmí poklesnout . - Navrhuji , aby tento odstavec byl ze zákona odňat , a to z tohoto důvodu : Osobní příplatek se přiznává zaměstnancům v případě , kdy podávají mimořádné výkony . Platové tarify , respektive jejich zvýšení se týká všech zaměstnanců . Představte si situaci , kdy po jednání s odbory se zvýší platové tarify , ale nebude dostatek finančních prostředků , a tak dojde ke snížení osobních příplatků . Budou tím postiženi ti nejpilnější a nejpracovitější zaměstnanci . Považujeme to za demotivující moment . I Nejvyšší soud konstatoval , že nelze odebrat nebo snížit osobní příplatek při nedostatku finančních prostředků .
Vím , že jsem na začátku zmínila , že pozměňovací návrhy , které dnes budeme načítat , nemusí být koalicí podpořeny . Přesto doufám , že důvody , které jsem uvedla , vás povedou k tomu , že můj pozměňovací návrh podpoříte . Říkala jsem , že jednání koalice s opozicí mělo svá jasná pravidla od počátku . Došlo k dohodě , a tím se otevřela cesta ke schválení služebního zákona a nová etapa ve fungování státní správy . Čas ukáže , zda se vydáme správným směrem .
Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové . Nyní se slova ujme pan poslanec Jaroslav Zavadil , zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy . V podrobné rozpravě mám ještě o další dva poslance více přihlášených . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jaroslav Zavadil
Vážený pane předsedající , vážená jedna ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych vás seznámil se sedmi pozměňovacími návrhy , se kterými předstupuji před vás a o kterých si myslím , že je potřeba je přijmout , abychom doplnili zákon o státní službě tak , aby tam nebyly některé chyby , které se tam jaksi vyskytly , a některé věci , na které jsme možná pozapomněli .
Za prvé bych chtěl říci , že prvním pozměňovacím návrhem je Národní bezpečnostní úřad . Tento zákon se nevztahuje na zaměstnance zařazené v bezpečnostním sboru , Generálním štábu armády ČR , Vojenské policii a Vojenském obranném zpravodajství . Já bych chtěl říci , že podle § 2 odst . 1 bodu 8 zákona číslo 2 / 1969 Sb . , o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy , je Národní bezpečnostní úřad dalším ústředním orgánem státní správy , kdy jeho člen není člen vlády České republiky , a v případě tohoto úřadu je to správní úřad , ústřední správní úřad . Podle článku 79 Ústavy České republiky odstavec 2 , který je ústavněprávním základem pro zákonnou úpravu státní služby , platí , že právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon , a z tohoto ustanovení jednoznačně vyplývá , že na všechny státní zaměstnance v ministerstvech a jiných státních úřadech připravovaný zákon o státní službě se musí vztahovat . V případě schválení tohoto pozměňovacího návrhu bude nutné změnit rovněž ustanovení § 136 zákona 412 / 2005 , o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti , v návrhu zákona o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o státní službě , což je tisk číslo 242 .
Další pozměňovací návrh se týká spíš legislativně technické záležitosti , a sice abychom v § 3 uvedli " správní úřad a další instituce " . Správním úřadem pro účely tohoto zákona je ministerstvo a jiný správní úřad , jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy . A další institucí tohoto zákona je instituce , o které to stanoví jiný zákon , vykonává - li činnosti podle § 5 . Čili si myslím , že tam je potřeba ty další instituce doplnit . Odůvodnění je jasné : změna nadpisu ustanovení § 3 a doplnění toho odstavce 2 do tohoto ustanovení se navrhuje proto , aby byl vytvořen soulad jiných zvláštních zákonů , na základě kterých má být rovněž uplatňován režim zákona o státní službě i v dalších institucích . I když v případě těchto dalších institucí o správní úřady ani o orgány státní správy nejde . S tímto postupem počítá návrh zákona o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o státní službě , což je tisk číslo 242 . Jde například o Státní fond dopravní infrastruktury , Státní zemědělský intervenční fond , agenturu pro podporu podnikání a investice CzechInvest a Technologickou agenturu České republiky .
Další pozměňovací návrh se týká zařazení státního zaměstnance do služby s ohledem na jeho příbuzenské a obdobné vztahy . Jedná se o vymezení osoby blízké . Na konci § 43 by bylo potřeba doplnit nový odst . 5 v tomto znění : (5) Pro účely tohoto zákona je osobou blízkou příbuzný v řadě přímé , sourozenec a manžel , partner . Jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké , jestliže by újmu , kterou utrpěla jedna z nich , druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní . - Jaképak je odůvodnění ? V § 43 odst . 1 návrhu zákona o státní službě , který upravuje zařazení státního zaměstnance ve státní službě s ohledem na jeho příbuzenské a obdobné vztahy , se používá pojem osoby blízké . Nový občanský zákoník nedefinuje , jakým způsobem , a neupravuje , co to vlastně pojem osoby blízké je . Proto je nutné pojem osoby blízké v zákoně o státní službě výslovně upravit , aby mohl být zákon aplikován .
Další pozměňovací návrh - část šestá návrhu zákona o státní službě , nadpis v závorce části šesté návrhu o státní službě . Tento nadpis z části šesté návrhu zákona o státní službě je potřeba uvést v tomto znění . Cituji : část VI . Náhrada škody , služební úraz , nemoc z povolání a bezdůvodné obohacení - podtrhuji a bezdůvodné obohacení . Zákon o státní službě musí vedle právní úpravy odpovědnosti služebního úřadu za služební úraz nebo nemoc z povolání obsahovat rovněž právní úpravu u bezdůvodného obohacení . Proto je potřebné upravit nadpis části šesté návrhu zákona o státní službě .
Download XML • Download text