ps2013-014-01-001-001.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin)
Zamyslel jsem se , jaké je to právní jednání . Pokud jde o zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů č . 361 / 2013 Sb . , ten nezná nějaký institut třeba přerušení služebního poměru . Má institut záloh . V § 28 vypočítává různé typy záloh , v § 29 je jedna ze záloh , která by pro tento případ teoreticky přicházela v úvahu , jsou definovány podmínky . Paragraf 29 odst . 1 - do zálohy činné se zařadí příslušník , který je vyslán k výkonu služby a ) k jiné organizační složce státu , právnické nebo fyzické osobě atd . Konec citátu . Zdůrazňuji : který je vyslán . Znamená to , že nadřízený , to znamená služební funkcionář , tohoto příslušníka vyšle pracovat někam jinam mimo vlastní sbor , ale není to tak , že by příslušník mohl požádat , aby tam byl sám vyslán . Takže tento institut není uplatitelný a jiný možný způsob , jak může to právní jednání požadované vypadat , je , že příslušník požádá o ukončení služebního poměru , chce - li pracovat ve služebním poměru podle tohoto zákona .
U vojáků podle zákona č . 221 / 1999 Sb . , o vojácích z povolání , existuje sice institut přerušení služebního poměru . V § 11 je taxativně vymezen , za jakých podmínek , za jakých okolností atd . , například , je - li voják z povolání zvolen do funkce uvolněného zastupitele , ale žádný šuplíček , který by byl aplikovatelný pro naše potřeby , zde není . Tudíž , opět jediné možné právní jednání vojáka z povolání , chce - li pracovat ve státní službě , je ukončit služební poměr vojáka .
A zde jsme u jádra . Vznikly nám tu dvě skupiny státních služebníků , kteří budou třeba pracovat na jednom pracovišti , vykonávat v téže pozici tutéž práci , avšak většina bude honorována částkou x , zatímco menšina částkou 2 x . Že to nemůže prospět mezilidským vztahům , je naprosto zřejmé , protože se jedná o evidentní diskriminaci té většiny .
Mimochodem , není to situace nikterak nová . Například podle nařízení vlády č . 258 / 1999 Sb . , o orgánech státní správy , v nichž vojáci z povolání plní služební úkoly obranného charakteru , vojáci z povolání nesloužili pouze v armádě , ale byli i součástí civilních ústředních orgánů státní správy . Zcivilněni byli v roce 2003 , takže bývalí vojáci z povolání jsou dnes nejen zaměstnanci civilněsprávního úseku Ministerstva obrany , ale pracují třeba i v Národním bezpečnostním úřadu , ve Státní správě hmotných rezerv , ale i na Ministerstvu zdravotnictví . A všude pobírají dvojí plat , možná za tutéž práci , kterou předtím dělali za plat jeden v uniformě . Podle údajů za rok 2000 bylo u civilních orgánů státní správy zaměstnáno 120 vojáků . Já , upřímně řečeno , pochybuji , že by jich tam dnes bylo méně .
Aby prosím bylo jasno , já jsem toho názoru , že výsluhy jako princip jsou správné a užitečné a měly by být zachovány . Jejich smyslem je motivovat zkušenější příslušníky a vojáky , aby zůstávali ve službě déle , neboť ta výsluha se odvíjí od počtu odsloužených let a je tu jistá forma kompenzace za ztížené možnosti uplatnění v pozdějším věku . Zde se ovšem naskýtá otázka , zdali hranice nároků na výsluhu po 15 letech služby není položena příliš nízko , protože pak odcházejí tito lidé vlastně na vrcholu svých fyzických i psychických sil . A to je špatně . Ale to je spíš problematika , kterou by měly řešit jiné zákony , zejména služební zákony , z nichž jsem citoval . Avšak podle mého názoru by to mělo být nastaveno striktně alternativně . Buď práce v privátním sektoru , pak s výsluhami , anebo pokračování práce pro stát třeba i v jiné funkci , třeba i na jiném úřadu atd . , ale pak bez výsluh . Neboť používat obou výhod najednou , dámy a pánové , práce pro stát , zejména podle tohoto zákona , je výhodná , a používat obou výhod najednou je nespravedlivé , ba dokonce tvrdím , že je to amorální . Tuším , že se strhne nějaká bouře odporu , ale jenom upozorňuji , že stejnou úpravu , kterou navrhuji já ve svém pozměňovacím návrhu , tj . aby po dobu služebního poměru státního zaměstnance byla pozastavena výplata výsluhových příspěvků , má mimo jiné také například Spolková republika Německo .
Dámy a pánové , já doufám , že se nad mými návrhy zamyslíte . Doufám , že shledáte , že jsou logické , účelné a užitečné , a že je v posledku ve třetím čtení podpoříte . Oba dva mé návrhy jsou zaneseny v systému a já se v podrobné rozpravě k nim přihlásím . Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Danielu Kortemu . Nyní se připraví paní poslankyně Jana Hnyková , připraví se pan poslanec Marek Černoch . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jana Hnyková
Děkuji a přeji hezké odpoledne všem . Slibuji , že tak podrobně nebudu svůj pozměňovací návrh odůvodňovat , ale přesto si vám ho dovoluji předložit , protože je to staronový pozměňovací návrh , který nebyl zohledněn v komplexním pozměňovacím návrhu služebního zákona a hnutí Úsvit přímé demokracie chce zabránit , aby ze státních zaměstnanců , a musím znovu zopakovat z mého předchozího projevu , nevznikli novodobí nevolníci . A já chci říci , že nikdo z nás nevíme , zda někdy neskončíme právě ve veřejné správě a nemůže se na nás vztahovat také tento zákon a jistě by se nám to nelíbilo .
Státní zaměstnanci podle stávajícího znění mohou být přeloženi na dobu nezbytně nutnou na jiný výkon služby na dobu 180 dní v kalendářním roce a s jeho souhlasem lze tuto dobu prodloužit o dobu 180 dní . Takto dlouhá doba je pro nás naprosto nepřípustná . Navrhujeme zkrácení této lhůty na 60 dní v kalendářním roce a dalších 60 dní se souhlasem zaměstnance oproti stávajícím 180 dnů v kalendářním roce a tuto změnu navrhujeme provést v § 47 odst . 1 , kdy se číslovka 180 nahrazuje číslovkou 60 .
Navrhovaná změna by přesně zněla : " Státní zaměstnanec může být na dobu nezbytně nutnou , která musí být předem určena , nejdéle však na dobu 60 dnů v kalendářním roce , přeložen k výkonu služby v oboru služby , který vykonává , do jiného služebního úřadu nebo do jiného organizačního útvaru služebního úřadu , a to i bez svého souhlasu . Se souhlasem státního zaměstnance lze dobu jeho přeložení prodloužit , nejdéle však o dobu 60 dnů . "
Download XML • Download text