ps2013-014-01-001-001.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu kolegovi Klánovi . Dobré odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . Dovolte mi nejdříve několik organizačních věcí .
Pan kolega Pfléger má náhradní kartu číslo 1 . Zrušila svou omluvu z dnešního jednání paní kolegyně Halíková , která je na jednání . Naopak o svoji omluvu požádali pan poslanec Matěj Fichtner od 16.40 a paní ministryně Věra Jourová . Dále pan poslanec Pavel Šrámek požádal o omluvu od 16 hodin a od 17 hodin pan místopředseda Bartošek . To je z organizačních věcí všechno .
Nyní požádám pana kolegu Korteho , aby se ujal slova . Připraví se paní kolegyně Jana Hnyková . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Daniel Korte
Děkuji , pane předsedající , za slovo . Dámy a pánové , já oceňuji vysoce , že vládní koalice a pravicová opozice se byly s to dohodnout na kompromisní podobě služebního zákona . Je to zákon důležitý , který ovlivní podobu státní správy v budoucích letech . Samozřejmě jakožto kompromis to nemůže být podoba ideální . To nemůže být žádný kompromis . Ostatně je to výtvor lidské činnosti a člověk je nádoba nedokonalosti a nedokonalost nemůže stvořit dokonalost . Je - li to zákon alespoň dobrý , to ukáže praxe . Já myslím , že v budoucnosti se k němu budeme vracet a budeme ho postupnými krůčky vylepšovat , a není důvod , abychom k tomu vylepšování nepřistoupili ihned . V tomto směru jdou mé dva pozměňovací návrhy .
První pozměňovací návrh je vlastně návrh staronový . Uplatnil jsem ho již k minulé verzi tohoto zákona , která byla ve své podobě identická . Týká se omezení vysokoškolského vzdělání , které se neuznává pro potřeby státní služby v § 7 odst . 4 , kde jsem přidal také Vysokou školu Sboru národní bezpečnosti , resp . některé její fakulty . Svůj návrh jsem v minulém druhém čtení podrobně odůvodnil . Uvedl jsem jako ilustrativní příklad názvy jednotlivých diplomových prací . Dvě práce jsem podrobně rozebral . Myslím , že jsem dostatečně ukázal , že tyto školy poskytovaly vzdělání neslučitelné s potřebami demokratického státu . Já nebudu tyto argumenty in extenso opakovat , zájemci si je mohou dohledat ve stenozáznamu . Zdůrazním pouze to nejdůležitější .
Paragraf 7 odst . 4 za kvalifikační předpoklad vysokoškolského vzdělání pro potřeby tohoto zákona neuznává absolutorium vysokých škol politických a bezpečnostních bývalého Sovětského svazu s výjimkou MGIMO , o kteréžto výjimce mám své pochybnosti . Naproti tomu u škol socialistického Československa vylučuje pouze školy politické . Dámy a pánové , tato asymetrie je nelogická , neodůvodnitelná , protože je nesmyslná . Takovou školu zde totiž máme . Byla to Vysoká škola Sboru národní bezpečnosti , která byla zřízena zákonným opatřením Federálního shromáždění ČSSR v roce 1973 , čili na vzmachu normalizace . Měla původně tři fakulty , první - Fakultu Státní bezpečnosti , druhou - Fakultu Veřejné bezpečnosti , třetí - Fakultu ochrany státních hranic , později přibyla ještě čtvrtá v Bratislavě , Fakulta vyšetřování . Z toho zejména ona první a třetí fakulta , státněbezpečnostní a ochrany státních hranic - o těch zbylých dvou si také nedělám žádné iluze , ale jsem velkorysý a ponechávám je stranou - , evidentně jejich smyslem bylo pouze posílení represivního aparátu komunistického totalitního režimu . Co tam učili , to ukazovaly ony názvy diplomových prací . Je - li prosím zájem a bude - li deklarován , mohu ty práce zde číst , mám jich asi tucet , strávíme zde příjemné povznášející září .
Ale oni museli učit ještě něco jiného , například unášet lidi , zmlátit je a v bezvědomí pohodit do lesa , jak to udělali Ivanu Medkovi či disidentu Petrovi Pacákovi , pálit lidem prsty , jak to udělali hudebníkovi Vlastovi Třešňákovi , a pak ho donutili k emigraci . Mohl bych pokračovat dále . Někde se to ti lidé naučit museli . Já nevím , jestli je to učili na této škole , ale je zřejmé , že tyto školy neskýtaly vzdělání použitelné , uplatnitelné a žádoucí v demokratickém státě .
To ostatně potvrdil i Ústavní soud , když svým nálezem číslo 225 / 1995 Sb . pravil : " Zákonné opatření Federálního shromáždění číslo 107 / 1973 Sb . , o zřízení Vysoké školy SNB , se stalo výrazem jiných , resp . dalších hodnotových a obsahových nároků na pracovníky v resortu Ministerstva vnitra než těch , které mohly být realizovány řádným , globálním a univerzálním právnickým studiem . " Je to nález , který odůvodňuje , proč absolventi těchto škol , ačkoliv mají třeba titul JUDr . , nemohou být zapsáni na seznam advokátních koncipientů , nemohou se tedy stát advokáty . Nemohou pracovat v justici , ale je žádoucí připustit je do nejvyšších funkcí ve státní správě demokratického státu ? Dámy a pánové , omlouvám se , ale v tom nevidím žádnou logiku . Zde prosím nechráníme agenty , nechráníme nějaké spolupracovníky , kteří třeba mohli být obeťou . Zde chráníme aktivní příslušníky StB , kteří byli nástroji a vykonavateli represí .
Ten návrh sám o sobě , prosím , a na tom trvám , není diskriminační . Absolventi těchto škol mohou pracovat ve státní správě na nižších funkcích , kde je vyžadována středoškolská kvalifikace , a koneckonců měli čtvrt století na to , aby vystudovali nějakou normální školu . Pokud tak učinili , mohou se dostat i do funkcí vysokoškolských .
Tolik prosím k mému prvnímu návrhu .
Download XML • Download text