ps2013-014-01-001-001.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin)
Já bych tady připomenul čtyři základní věci , které jsme požadovali a které nakonec byly , aspoň do jisté míry , v dosažené dohodě zohledněny .
Za prvé jsme požadovali zrušení institutu generálního ředitelství , tedy toho zbytečného superúřadu se superúředníkem , který by byl vybaven velmi neobvyklými personálními pravomocemi . Řešení , které jsme našli ve shodě s vládní koalicí , je řešení , se kterým jsme spokojeni . Jsme spokojeni s tím , že nevznikne další zbytečný úřad s nejasnou agendou . Návrh , aby koordinaci státní služby a její personální zabezpečení zajišťovalo Ministerstvo vnitra , byl naším návrhem a nemáme s ním žádný problém .
Druhá věc , kterou jsme požadovali , byla otevřenost státní služby na všech úrovních pro úředníky samosprávy i zástupce akademické a soukromé sféry , tedy aby nedošlo k izolaci úřednictva a k tomu , aby se byrokraté vybírali sami mezi sebou . S tím řešením , které přinesla vláda , jsme spokojeni jenom částečně . Je dobře , že nevznikne úplně uzavřený svět navzájem se hodnotících a dosazujících se úředníků . Je dobře , že vláda akceptovala naši připomínku a v zásadě zrovnoprávnila úřednickou zkoušku se zkouškou odborné způsobilosti úředníků samosprávných celků . My nicméně prosazujeme co největší otevřenost státní služby , aby úspěšní lidé ze soukromého sektoru , z akademické sféry , z obecních , městských a krajských úřadů mohli posílit státní správu a neustále ji zlepšovali . Akceptujeme definitivní , nebo navrženou podobu výběrových řízení u nejvyšších funkcí , jako je náměstek pro státní službu , státní tajemníci , náměstci pro řízení sekcí , ale u nižších vedoucích pozic , což jsou ředitelé odborů a vedoucí oddělení , navrhujeme , a bude to obsahem našeho samostatného pozměňovacího návrhu , ještě větší otevřenost výběrových řízení všem zájemcům ze soukromé sféry , z akademické sféry , kteří splní podmínky vzdělání , praxe a znalostí .
Třetí věc , kterou jsme požadovali , bylo zajištění personální kontinuity a stability . Vládní koalice akceptovala naši připomínku a prodloužila potřebnou délku pracovní zkušenosti těch , na které se má tento zákon vztahovat , ze tří na čtyři roky .
A pak je tu ten čtvrtý bod , jak se ukazuje , nejproblematičtějí , a to je návrh , aby existoval jenom jeden typ náměstka . S řešením , které navrhla vládní koalice , v žádném případě nejsme spokojeni , ale protože ve všech jiných případech jsme dosáhli prosazení našich požadavků , tak jsme připraveni respektovat tuto dohodu . My opravdu nepotřebujeme dva typy náměstků . Nepotřebujeme náměstky , jejichž jedinou náplní činnosti bude zastupovat ministra na jednání vlády nebo na oficiálních akcích . Odpočátku jsme chtěli jeden typ náměstka . Ale my jsme měli tu představu , která je logická , která by nejlépe fungovala , a to je ta , aby si ministr přivedl svoje náměstky , i kdyby to byli lidé , kteří působili jinde než ve veřejném sektoru , tak jak to bylo dosud , a tito náměstci by řídili svěřenou část ministerstva . Tento model je osvědčený , kombinuje v sobě docela dobře politické řízení ministerstva s odbornou kompetencí a nevidíme důvod , proč bychom měli tento model takto zásadním způsobem měnit . Nicméně konstatuji , že vládní koalice z mně nepochopitelných důvodů trvá na dvou typech náměstků , a konstatuji také , že i navzdory tomu , že se nám to nelíbí a nesouhlasíme s tím , jsme připraveni v zájmu přijetí tohoto zákona jako celku - a s ohledem na to , že naše všechny ostatní požadavky byly akceptovány - se přes to přenést a nakonec pro zákon hlasovat .
Konstatuji tedy , že vláda splnila tři z našich čtyř zásadních podmínek , dodržela dohodu a my nemáme problém zase ze své strany naše slovo také dodržet . To je důležité , abych toto konstatování řekl předtím , než budu hovořit dál , protože chci upozornit na to , a kolegové to vědí , že jsme předložili mimo rámec této dohody , jak jsme to ale ohlásili už při těch jednáních , několik pozměňovacích návrhů , které by měly vést k dalšímu zlepšení tohoto zákona a které podáváme samostatným pozměňovacím návrhem , který je sněmovním tiskem 1195 .
My , za prvé , chceme skutečně zajistit , aby lidé mimo státní správu měli možnost pracovat pro český stát , a proto navrhujeme , aby se už v prvním kole , a to je důležité , v prvním kole mohli do výběrového řízení hlásit lidé ze soukromé sféry nebo z veřejných institucí , samozřejmě s dodržením podmínky , že složí úřednickou zkoušku a mají odpovídající praxi . Dámy a pánové , až nad tímto naším návrhem budete přemýšlet , tak si třeba představte auditora v soukromé firmě , proč by po čtyřech letech praxe měl být horší než auditor , který působí ve státní instituci . Čili my navrhujeme , aby už v prvním kole se výběrová řízení u nižších vedoucích pozic - vedoucí oddělení , ředitel odboru - otevřela i pro lidi ze soukromé sféry .
Za druhé navrhujeme v tomto pozměňovacím návrhu , aby vzdělávání úředníků mohly zajišťovat vysoké školy . Samozřejmě ne automaticky , ale zase vysoké školy poté , co k tomu získají akreditaci od Ministerstva vnitra . Bude to nejlevnější , nejefektivnější , nejkvalitnější , protože vysoké školy mají dostatek zkušeností a mají i odpovídající personál .
Za třetí chceme proporčně snížit výši výplaty neúměrně vysokého odbytného při skončení pracovního poměru na dobu neurčitou , a to zhruba na polovinu doby , která je teď navrhována . Až budete zase nad tímto naším pozměňovacím návrhem přemýšlet , tak si představte člověka , který nastoupí do státní správy po absolvování vysoké školy v nějakých 25 letech , pracuje 9 let , ve 34 letech odchází ze státní správy a stát mu garantuje , že mu bude ještě rok něco platit , když nebude moct najít nějaké místo , a pak mu bude platit 12 násobek měsíčního platu . To nám skutečně připadá zbytečné a přehnané a byli bychom tady pro , abychom toto odbytné snížili . Například v tomto konkrétním případě tedy po 9 letech praxe na polovinu , tedy na šestinásobek .
Za čtvrté navrhujeme vypustit výjimku pro platné úřednické vzdělání na Státním institutu mezinárodních vztahů v Moskvě .
Za páté navrhujeme posunout data tzv . systemizace úřednických míst o jeden měsíc - místo na 30 . listopad na 31 . prosinec , aby bylo časově realistické vše stihnout do 1 . ledna .
A dále navrhujeme , za šesté , vypustit povinnou přítomnost odborů u úřednické zkoušky .
Dámy a pánové , přestože tyto naše pozměňovací návrhy nebyly součástí podmínky pro to , abychom souhlasili s tou celkovou dohodou , tak bych vás poprosil , abyste se s nimi znovu bedlivě , důkladně seznámili , protože zvláště třeba ten návrh na otevření státní služby pro lidi ze soukromé sféry a z akademického sektoru je něco , co by opravdu významným způsobem do budoucna zkvalitnilo státní správu , což je nepochybně dobrým krokem .
Dámy a pánové , já bych rád na závěr konstatoval , že občanští demokraté dodrží dané slovo a podpoří takovou verzi služebního zákona , která odpovídá dohodě mezi námi jako pravicovou opozicí a vládní koalicí . Zvážíte - li také ještě zapracování našich dalších návrhů , které předkládáme , bude to nepochybně další krok k tomu , abychom přijali přijatelný , nebo docela dobrý zákon o státní službě , která bude sloužit našim občanům .
Download XML • Download text