ps2013-008-06-016-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin)
A to je režim , který navrhuje i česká vláda . Není to tak , že to , co my navrhujeme , je výjimka . To , co my navrhujeme , je standardní přístup vůči zemím , které ještě neplatí eurem . To znamená je to něco , co se očekává , že takovýmto způsobem naše země bude postupovat , prostě proto , že ještě nejsme součástí eurozóny , a není tedy naprosto nezbytně nutné , abychom takto striktně koordinovali rozpočtovou politiku , jako kdybychom u nás eurem platili . To je geneze fiskálního paktu .
Naše země , když se podíváme na to , kde končí naše zboží , kde končí naše služby , co je základem úspěchu našeho exportu , co vlastně tady vytváří převážnou část zaměstnanosti v České republice , tak je nutné si uvědomit , že opravdu nejsme Velká Británie . Jsme země , která 80 % svého exportu směřuje do eurozóny , 60 % do Německa , 80 % do zemí , které platí eurem . Když se podíváte na investice , které jsou realizované v naší zemi , tak jsou to investice z Německa , jsou to investice z Rakouska , z Francie , kvazi z Holandska , ale to je zejména proto , že v Holandsku sídlí celá řada firem , jejichž kapitál ve skutečnosti pochází odjinud , ale jsou to tyto země . To znamená , naprostá většina našeho exportu směřuje do zemí eurozóny a naprostá většina přímých zahraničních investic , které mají podobu konkrétních výrobních závodů v naší zemi nebo konkrétních podniků , které poskytují služby , pochází z eurozóny . My jsme s eurozónou velmi silně hospodářsky propojeni . To je reálný svět , který je za okny této Poslanecké sněmovny . Firmy , které obchodují s eurozónou , zaměstnavatelé , jejichž kapitál přišel z eurozóny a kteří zaměstnávají lidi tady v České republice . Proto říkám , nedívejme se na Velkou Británii , na její postup , protože Velká Británie má úplně jinou hospodářskou a politickou pozici a má úplně jiné hospodářské a politické zájmy a národní zájmy , než jsou národní zájmy České republiky . A já tvrdím , že národní zájem České republiky je takový , který umožní dlouhodobou stabilitu , prosperitu a konkurenceschopnost České republiky . My geograficky , ekonomicky a politicky patříme do jádra Evropy . To není o tom , že bychom realizovali manévr , který je nepřirozený , že bychom realizovali manévr , který je hospodářsky riskantní . Tohle přece není o riziku . Tohle je o ekonomické , sociální a politické logice . Je to také o kulturní logice země , která vždycky patřila - až na období , která byla nepřirozená vychýlením - vždycky patřila do střední a západní Evropy , ekonomicky . Chci připomenout , že předtím , než přišla plánovaná ekonomika v roce 1948 , tak ta čísla našeho exportu byla velmi podobná . Drtivá většina exportu šla v roce 1947 - 1948 do zemí , které dneska platí eurem . Čili tady se toho tolik nezměnilo , jenom těch 40 let plánované ekonomiky se snažilo tu strukturu , export a další věci orientovat jiným , nepřirozeným směrem a ono se to také bohužel negativně hospodářsky projevilo .
Takže to , co my navrhujeme , a to , co vláda sleduje tím , že předkládá návrh na to , abychom přistoupili k fiskálnímu paktu , je věc , která má hospodářskou , politickou a kulturní logiku a je to snaha posílit prosperitu a konkurenceschopnost České republiky . A na to bychom v žádném případě neměli zapomínat .
Když se podíváme na naše sousedy - a já vím , že velmi často , a řada z nás to také používá v různých debatách , říkáme : nedělejme experimenty v naší zemi , podívejme se na státy , kde to funguje , podívejme se na naše sousedy , jak oni ty problémy řeší . Tak se prosím podívejme na naše sousedy . Německo , Rakousko eurem platí . Slovensko , které bylo součástí Československa , eurem platí . Polsko a Maďarsko jsou součástí fiskálního paktu v tom formátu , který naše vláda navrhuje . Čili to , co my navrhujeme , není něco , co by bylo výstřední v regionu , ve kterém se Česká republika nachází . Naopak , ta naše současná pozice , pokud bychom ji nezměnili , je výstřední , izolovaný přístup a izolovaný postup .
Když mluvíme o suverenitě - a já se pak dostanu k otázce snížení deficitu , která je ve skutečnosti kardinální kromě toho , kam ekonomicky logicky Česká republika patří - ano , fiskální pakt , pokud se k němu připojíme a pokud na sebe postupně vztáhneme dopady všech jeho článků , omezuje suverenitu v jedné důležité oblasti formálně a to je svoboda se zadlužovat . Ale já se ptám , jestli svoboda se zadlužovat je dneska skutečně neomezená , pokud by ji Česká republika chtěla realizovat absolutním způsobem . A já si myslím , že není . Prostě ano , pokud odmítneme fiskální pakt , pokud odmítneme posílení koordinace v této oblasti , nebudeme se muset zpovídat z toho , jak vysoké máme deficity , ale ty dluhy stejně budeme muset platit . A tady není pravda , že máme , když nepřistoupíme k fiskálnímu paktu nebo k euru , absolutní svobodu se zadlužovat . Prostě jsou tady finanční trhy , které v určité fázi řeknou : je konec , už vám žádné finanční prostředky nepůjčíme . Čili já se ptám , jakou suverenitu tady hájíme . O jakou suverenitu tady ve skutečnosti bojujeme ? O suverenitu se zadlužovat ? Ta je jenom iluzorní . Ve skutečnosti v dnešním světě žádný stát , možná s výjimkou Spojených států , takovou mírou suverenity nedisponuje , a už vůbec ne malá Česká republika v centru Evropy , jeden ze středních států Evropské unie . Čili suverenita se zadlužovat je iluzorní a bojovat o ni v souvislosti s fiskálním paktem je prostě jeden velký faktický omyl .
Už tady bylo řečeno - a na jednu stranu já si přirozeně vážím nabídky ze strany TOP 09 vést jednání o podmínkách , za kterých by tato politická strana mohla podpořit fiskální pakt . Vládě nic jiného nezbývá . Jak už zde bylo opakovaně řečeno , vládní strany nemají ústavní většinu , a po pravdě řečeno , vláda zcela úmyslně požaduje , aby pro schválení této mezinárodní smlouvy byla potřebná ústavní většina . Já bych pokládal za nedůstojné , aby vláda v zájmu toho , aby fiskální pakt snáze prošel , interpretovala podmínky pro jeho schválení tak , že stačí pouze 101 hlas , protože tohle je skutečně smlouva , která nás bude vážným způsobem zavazovat a měla by být podniknuta jako seriózní , suverénní a promyšlený krok . Ne jako církevní restituce o jeden hlas . Prostě takové hlasování by nemělo v Poslanecké sněmovně žádnou cenu . Proto se vláda přiklonila k výkladu , že toto je smlouva , která vyžaduje ústavní většinu , a takto otevřeně přicházíme na půdu Poslanecké sněmovny a takto otevřeně přicházíme na půdu Senátu a žádáme o ústavní většinu . Vládní strany ji samotné nemají , budeme tedy jednat s opozičními stranami . A já jsem slyšel , že KSČM chce jednat , a vážím si toho . Slyšel jsem , že TOP 09 chce jednat , a vážím si toho . Jsme připraveni o té věci diskutovat a nemyslím si , že by se projednávání fiskálního paktu mělo nějak urychlovat na půdě Poslanecké sněmovny . Prostě diskutujme , teď je otevřená příležitost . Je důležité , aby smlouva prošla do dalšího čtení , a mluvme prosím o tom , jakým způsobem dosáhnout takové míry shody , aby toto ústavní kvorum mohlo být na půdě Poslanecké sněmovny dosaženo .
Download XML • Download text