ps2013-007-02-002-002.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.20 hodin)
Zároveň ale bylo přijato usnesení , kde žádá vládu České republiky , aby do konce roku 2014 předložila návrh změn příslušných zákonů tak , aby byly odstraněny nejpalčivější problémy ve zdravotním pojištění cizinců . Na základě usnesení číslo 25 ze 6 . schůze konané 5 . března 2014 dále zmocňuje mě jako zpravodajku výboru , abych s tímto stanoviskem seznámila schůzi Poslanecké sněmovny .
Já bych potom ještě vystoupila v rozpravě , abych vysvětlila důvod toho , proč výbor pro zdravotnictví žádá vládu o to , aby předložila návrhy změn k nějaké další novele . Děkuji za pozornost .
Předseda PSP Jan Hamáček
Děkuji . Posledním zpravodajem , který vystoupí , je zpravodaj petičního výboru , pan poslanec František Laudát . (K mikrofonu přistupuje poslankyně Chalánková.) Zastoupí ho paní poslankyně Chalánková . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji , pane předsedo . Chtěla jsem omluvit pana poslance Laudáta , který uvázl v husté automobilové dopravě . Pověřil mě telefonicky tím , abych zde přednesla stanovisko petičního výboru .
Petiční výbor projednal tento zákon o pobytu cizinců a doporučuje Sněmovně schválit ho v původním znění .
Předseda PSP Jan Hamáček
Děkuji . Otevírám obecnou rozpravu . S faktickou poznámkou paní poslankyně Bebarová , potom paní poslankyně Marková .
Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová
Já chci jen konstatovat , že předřečnice není členkou petičního výboru . Přesto potvrzuji její slova za petiční výbor .
Předseda PSP Jan Hamáček
Ano , to nebyla dohoda v rámci výboru , ale asi v rámci klubu TOP 09 , nicméně ta informace tady zazněla a můžeme pokračovat .
Paní poslankyně Marková nyní tedy v obecné rozpravě jako první přihlášená . Prosím .
Poslankyně Soňa Marková
Děkuji za slovo . Ještě jednou hezký dobrý den . Já bych tady chtěla trošičku vysvětlit situaci , ke které došlo ve výboru pro zdravotnictví , kde jsme se zabývali problémem , o kterém se dlouhodobě diskutuje , a to je problém oblasti zdravotního pojištění cizinců ze zemí mimo Evropskou unii . Mluvíme tedy o migrantech z takzvaných třetích zemí , kteří tvoří asi 4 % populace v České republice . Z nich je asi polovina s trvalým pobytem a ostatní s dlouhodobým pobytem . Národnostně jde především o Ukrajince , Vietnamce , Rusy , Američany , Moldavany , Číňany a Mongolce . Podle odhadů je takových migrantů u nás asi 80 až 100 tisíc . V současné době se jejich počet snižuje v důsledku ekonomické krize a také proto , že po pěti až sedmi letech získávají trvalý pobyt , a tím i přístup do veřejného zdravotního pojištění .
Problém tedy spočívá v tom , že migranti mají zákonnou povinnost se pojistit , ale komerční pojišťovny mohou rizikové zájemce odmítnout a často i explicitně vymezují nepojistitelné migranty . Některé pojišťovny sice nabízejí takzvané komplexní pojištění , ale i to potom obsahuje řadu výluk z hrazení poskytnuté zdravotní péče . Stává se to především u vrozených vad a péče o předčasně narozené děti , u sexuálně přenosných nemocí , HIV a AIDS , u psychiatrických nemocí , epilepsie , diabetu nebo u chronických nemocí . Pojišťovny také mohou smlouvy snadno vypovědět .
Všichni migranti , cizinci dlouhodobě pobývající v České republice , musí tedy mít ze zákona zdravotní pojištění a podle zákona o pobytu cizinců je cizinec povinen prokázat cizinecké policii při pobytové kontrole , že má zajištěnou úhradu nákladů na zdravotní péči . Pokud to jsou cizinci občané Evropské unie včetně rodinných příslušníků , migranti s trvalým pobytem a migranti zaměstnanci , mají přístup do veřejného zdravotního pojištění . Migranti ze zemí mimo EU s dlouhodobým pobytem jsou odkázáni , jak už bylo řečeno , pouze na komerční zdravotní pojištění . To nabízí pojišťovna VZP , a . s . , pojišťovna Maxima , Slavia , UNIQA , Victoria Volksbanken , ERGO a AXA pojišťovna .
Podmínky jsou u těchto pojišťoven podobné , ale pro samotné klienty i zdravotnická zařízení představují problémy především faktické úhrady za poskytnutou péči . Především velké nemocnice v Praze , Brně a Plzni evidují milionové pohledávky za pojišťovnami a klienty neuhrazenou péčí .
Organizace zabývající se dlouhodobě touto problematikou poukazují na nespravedlnost a diskriminaci těchto cizinců a také na to , že na povinnosti pojišťovat se u komerčních pojišťoven tyto subjekty vydělávají , a přitom péči v plném rozsahu nehradí . Chtějí , aby byli migranti s dlouhodobým pobytem včleněni do systému veřejného zdravotního pojištění . Poukazují především na efekt zdravého migranta , podle kterého se pro migraci převážně rozhodují lidé mladí a zdraví , kteří by do systému více platili , než by z něj čerpali . Zdůrazňují také fakt , že se v zemích EU na rozdíl od České republiky řídí vůči cizincům s dlouhodobým pobytem stejnými principy jako u domácího obyvatelstva .
Existují však obavy , že by tito migranti čerpali značné prostředky z veřejného zdravotního pojištění , a to podporují i některé negativní příklady zneužívání našeho systému veřejného zdravotního pojištění i cizinců zaměstnanců , kdy vznikají v uvozovkách specializované firmy , s . r . o . a družstva . Ty následně zaměstnávají v uvozovkách cizince , kteří si obratem nárokují lékařské výkony a léčení v řádech statisíců až milionů korun . Pojišťovny dokumentují stovky cizinců , kteří čerpají nákladnou zdravotní péči ve statisících ve stejném roce , kdy do našeho systému veřejného zdravotního pojištění vstoupili . Je tedy nezbytné , aby byly vypracovány a předloženy seriózní finanční analýzy jednotlivých možných řešení tohoto problému .
Protože jsem zpravodajkou výboru pro zdravotnictví k tomuto tisku , k návrhu zákona o pobytu cizinců na území České republiky a zákona o zaměstnanosti , a jsem si vědoma toho , že tato novela je implementační a slouží k tomu , aby byl stanoven jednotný postup vyřizování žádostí o vydání povolení k pobytu a práci na území členského státu pro státní příslušníky třetích zemí , členské státy mají povinnost rovného zacházení v oblasti výkonu práce a sociálního zabezpečení , ale je třeba připomenout , že na oblast lékařské péče se tato novela o rovném zacházení nevztahuje . Lékařská péče je totiž z pojmu sociálního zabezpečení výslovně vyňata . To je zcela v kompetenci jednotlivých členských států .
Jelikož však cizinci třetích zemí mají v České republice prokazatelně řadu problémů , hovořila jsem o nich před chvílí , vyzval právě výbor pro zdravotnictví vládu , aby do konce roku 2014 - a já bych byla ráda , kdyby toto datum bylo jasné , srozumitelné a platilo , protože už se o tom hovoří hodně dlouho , několik let , a problém se stále odsouvá - předložila změny tak , aby byly nejpalčivější problémy ve zdravotním pojištění cizinců ze třetích zemí konečně vyřešeny . Předpokládáme , že se tak bude dít buď kultivací komerčního pojištění , nebo zařazením těchto migrantů do systému veřejného zdravotního pojištění , samozřejmě za určitých podmínek .
Download XML • Download text