|

2013-049-04-061

61. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 810/ - prvé čtení

Date2016-09-09
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/061
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b13806101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky, faktickou poznámku pana poslance Zavadila - není přítomen, v tom případě ruším jeho přihlášku a vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Hovorka. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ludvík Hovorka Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, tento zákon vnímám obecně jako potřebný. Přesto si dovoluji se pozastavit nad jedním ustanovením tohoto zákona. Protože jedním z cílů je zavedení jednotného evropského kódu, který usnadní zajištění sledovatelnosti lidských tkání a buněk od dárce k příjemci a naopak, ale v § 20b hlava IV Kódování tkání a buněk se uvádí, že jednotný evropský kód podle odst. 1 se nepoužije, jde-li o a) darování reprodukčních buněk mezi mužem a ženou, kteří spolu tvoří neplodný pár a podstupují léčbu neplodnosti společně; b) tkáně a buňky, pokud zůstanou v rámci jednoho tkáňového zařízení a v jednom zdravotnickém zařízení; c) tkáně a buňky dovezené ze třetí země, pokud zůstanou od dovozu po použití u člověka v rámci jednoho tkáňového zařízení a v jednom zdravotnickém zařízení. Dovolím si jeden příklad, berte to jako hypotézu. Majitel zdravotnického zařízení ze třetí, např. nedemokratické země si zajistí akreditaci tkáňového zařízení ve svém zdravotnickém zařízení a může poskytovat dovezené orgány k transplantaci např. i z postřílených vězňů. Dohledat to nebude možné, protože mají výjimku z evidence a původ orgánů dokládat nemusí. Obecné podmínky pro dovoz dané § 11, kdy tkáňové zařízení uzavře s dodavatelem ze třetí země písemnou smlouvu, neřeší konkrétní případ. Jsou zaměřeny pouze na kvalitu dovozu a standardu odběru. Osobně největší problém spatřuji tom, že dlouhá léta je materiál lidského původu upraven poněkud chaoticky. Transplantace mají jeden zákon, tkáně a buňky jsou upraveny v jiném zákoně a případ sám pro sebe je krev a krevní deriváty a také gamety a embrya. Celá tato oblast a celé procesy, to je odběr od dárce, zpracování a vývoz nebo dovoz, použití a úhrada, by vyžadovala jednotné a přehledné legislativní řešení, ale bylo by s tím hodně práce a je třeba na to mít kvalitní právní aparát. Pokud jde o výjimku pro dovoz ze třetích zemí, tak v důvodové zprávě není nijak zdůvodněna, a právě proto se ptám. Přijde mi logické, že se evropský kód a administrativa s ním spojená neřeší, pokud jde např. o neplodný pár nebo pokud jde o přenos nebo odběr v rámci jednoho zařízení. Ale ta třetí výjimka pro dovoz ze třetích zemí by měla být blíže zdůvodněna, a to samozřejmě není. Samozřejmě že členské státy mohou tuto výjimku uplatnit, ale v tom národním předpisu by to mělo být řádně zdůvodněno. To, že směrnice dává státům toto právo výjimku zavést, neznamená, že by ji zavádět musely. Pokud ji tedy Ministerstvo zdravotnictví zavádí, mělo by uvést konkrétní zdůvodnění. A chci o to pana ministra požádat, abych v této věci měl naprosto jasno, proč se tato výjimka zavádí. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name