2013-026-07-031
31. Návrh poslanců Soni Markové a Stanislava Mackovíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 126/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
31 . Návrh poslanců Soni Markové a Stanislava Mackovíka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 126 / - prvé čtení Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 11 . února 2015 na 25 . schůzi Poslanecké sněmovny , kde jsme jej přerušili v obecné rozpravě . Připomínám , že stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 126 / 1 . Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala zástupkyně navrhovatelů paní poslankyně Soňa Marková . (Není přítomna.) V tom případě požádám , aby za navrhovatele zasedl zde ke stolku pan poslanec Stanislav Mackovík a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Igor Nykl . Takže vás požádám , kolegové , abyste zaujali místo jak zpravodaje , tak předkladatele . (Stalo se.) A nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . Eviduji dvě přihlášky . Požádám tedy pana poslance Svobodu o jeho příspěvek k tomuto bodu .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji za slovo , pane předsedající . Hezký dobrý den vám všem . Vracíme se k návrhu zákona o veřejném zdravotním pojištění s určitým odstupem , čili jsme ve fázi , kdy tak dvě třetiny si nepamatují , co se tady říkalo minule , a ta zbývající třetina si tím není jista , co slyšela minule . Z toho důvodu myslím , že je potřeba některé věci skutečně znovu otevřít a zopakovat . Zákon o veřejném zdravotním pojištění , vlastně v této variantě zákon o regulačních poplatcích , prošel určitou novelizací , tady jsme o tom hlasovali , a dokončení tohoto zákona teoreticky má vláda připraveno na dobu nejbližší , poslední datum byl červen 2014 , takže to už je doba , která nějak uplynula . A já bych chtěl jenom připomenout jednu zásadní věc . My jsme tady zrušili regulační poplatky s tím , že to nejsou poplatky regulační , že neplní svůj smysl , a byla to prohlášení pana ministra o tom , že ty údaje zná a má , a my dneska víme , že to nebyla pravda . Po zrušení části regulačních poplatků se nemocnice 1 . lednem naplnily tak , že znovu není možné umístit všechny lidi , hlavně v léčebnách dlouhodobě nemocných , protože z nich nikdo neodchází , protože kam by chodili ? Rodiny je nechtějí a nic je to nestojí . Okamžikem novelizace , nebo zrušení regulačních poplatků , které nejsou regulační , máme znovu naplněné ordinace a ty ordinace fungují zase zcela jiným mechanismem . On ten regulační poplatek u specialistů vlastně dělal to , že pojišťovna například jednou ročně platila komplexní preventivní vyšetření . To samozřejmě smysl má v celé řadě oborů , ta preventivní vyšetření skutečně jsou schopna dosáhnout toho preventivního efektu , kterým je jediná věc - snížení úmrtnosti na diagnózu , která se preventivně vyšetřuje . A pochopitelně ti pacienti , když měli takovéto vyšetření hrazené , si samozřejmě hlídali to , aby tam nešli častěji , aby nemuseli platit ten poplatek , a na druhou stranu všichni lékaři se zajímali o to , aby si své pacienty uhlídali , aby je na to preventivní vyšetření dostali . Ten dopad toho byl skutečně obrovský . V řadě ordinací ta preventivní vyšetření začala představovat skutečně zásadní součást praxe těch ambulantních specialistů . Tak zásadní , že to představovalo tři čtvrtiny veškeré jejich činnosti . A dneska jsme znovu v situaci obrácené , že tři čtvrtiny jejich činnosti jsou vyšetření vlastně na přání pacientů , kdy zdůvodnění toho vyšetření vlastně není žádné , v mnoha případech si pacient nebo pacientka přichází popovídat . Já to chápu , jsme země , kde si není s kým popovídat , nemáme tu mnoho věřících , kteří by si povídali se svým farářem , nemáme tu žádné instituce , které by se o to staraly , tak to dělají lékaři , ale dělají to bohužel z prostředků , které jsou určeny k léčbě pacientů . Já bych se tomu nebránil , s pacienty je potřeba hovořit . Ale těch prostředků ve zdravotnictví je tak zoufale málo , že každý jejich úbytek prostě znamená naprosto fatální negativní dopad do kvality poskytované péče . Byli jsme ujišťováni o tom , že výpadek těch prostředků , které nebyly regulační , bude nahrazen . V tuto chvíli víme naprosto bezpečně , že nahrazen není , že zhruba asi tak polovina chybějících prostředků , které jsou dané těmi regulacemi , bude vyplacena v nějaké podobě . Musely se na to uvolnit prostředky z jiných kapitol zdravotnických . A ta druhá polovina nahrazena nebude . To je samozřejmě , když víme , že se pohybujeme v řádu výpadku někde okolo 4 miliard , když to sečteme všechno dohromady , tak to je výpadek , který je velmi zásadní a velmi zásadním způsobem , tak jak jsem již říkal , ovlivňuje celý další vývoj toho léčebného procesu u nás . Já nevím , jak máte možnost vidět zdravotnická zařízení , jak často do nich chodíte , ale pravda je , že léčebny , které jsou vlastně z toho hlediska zdravotně sociálního velmi speciální , ať jsou to léčebny dlouhodobě nemocných , ať jsou to psychiatrické léčebny , hlavně psychiatrie pro děti , jsou zařízení , která dneska vůbec nemají z čeho hradit svůj provoz . Sebrali jsme jim prostředky na stravu , oni je musí tedy nahradit z něčeho jiného , ale oni vlastně žádnou zásadní platbu , kterou by mohli vydělat , nemají . To jsou zařízení , která nemají v seznamu zdravotních výkonů žádné výkony , za které by mohla dostávat nějaké prostředky . Ona mají nějakou paušální platbu na hlavu a ta paušální platba prostě nekryje ani režijní náklady té nemocnice . Co to znamená ? Ty nemocnice , které začaly konečně fungovat trošičku lépe za těch 30 - 50 - 80 nebo dokonce 100 korun , se zase vrátily k tomu svému původnímu stavu . To znamená , ošetřovatelská péče musí jít rapidně dolů , protože musí snižovat stavy ošetřovatelek . Samozřejmě že dopad na celou péči je naprosto zásadní , protože u těchto třeba nemocných , psychiatricky nemocných dětí otázka té péče je vlastně to jediné , co mění jejich výhled do dalšího života . Totéž se týká těch starých lidí , a všechny nás to bude jednou čekat , a já , protože to tam dobře znám , bych vám to velmi nepřál , abyste museli v takto financovaných nemocnicích stonat . Jistě je to nezajímavé povídání , ale to povídání má svůj význam . Ono to totiž znamená , že na základě populistického gesta , protože to je čistý populismus , nikdo , kdo s ním nepracuje , neví , jak negativní to má dopad , na základě tohoto populistického gesta jsme se pomstili svým občanům , a bohužel jsme se pomstili těm , kteří jsou nejslabší , kteří mají nejmenší možnost se bránit . Teď tady máme zákon , který se snaží zrušit úplně všecko a zase to dát všecko bohatě a široce zadarmo všem . A ono nic není zadarmo , všecko něco stojí . A bohužel to , co je zadarmo , nestojí za moc . Děkuji . (Potlesk z lavic ODS.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name