2013-005-01-001
1. Návrh poslanců Věry Jourové, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 26/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
S faktickou poznámkou pan poslanec Heger .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji , paní místopředsedkyně . Já jsem si dovolil vystoupit jako reakci na pana poslance Tejce , protože možná nebudu ve zdravotním výboru při dojednávání detailů k tomuto zákonu . Mně se nelíbila poznámka o tom , že poslanci nemají tak rozsáhlou možnost odůvodňovat své pozměňovací návrhy , jako ji mají poslanci a ministerští úředníci , kteří momentálně fungují v koalici , zatímco opozice nemá k dispozici aparát . Já si myslím , že právě měnění věcí ať v politice , či v manažerování jenom na základě dojmologií , a nikoliv dobře provedených analýz a expertního posouzení , které je samozřejmě někdy platné , ale že přesně tenhle důvod překotného rozhodování a dojmologického posuzování je věc , která v našem systému zaplňuje zákony celou řadou nesprávných věcí . Proto tedy rozhodně budu podporovat to , aby legislativní stopa a řádné odůvodňování pozměňovacích návrhů byly nezbytné . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já též děkuji . Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Kádner . Prosím , pane poslanče .
Poslanec David Kádner
Vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové , jsem velmi rád , že je zde tento návrh předkládán . Na jednáních výborů a komisí bývají často přijímána důležitá rozhodnutí a projednávány složité návrhy zákonů . Čas od času se pak stane , že se v rámci komplexních zákonů propašuje i nějaká ta nekalost . Přesto činnost těchto orgánů není dostatečně kontrolovaná . K jednání komisí bych měl ještě jeden návrh . V minulém volebním období jsem byl spolupředkladatelem sněmovního tisku 835 , pod kterým byla podepsána velká skupina poslanců . Jednalo se o návrh na změnu jednacího řádu Poslanecké sněmovny , který by umožnil , aby se členy vyšetřovacích komisí mohli stát nejen poslanci , ale i jiné veřejně respektované osobnosti . Nyní totiž paradoxně dochází k tomu , že ve vyšetřovacích komisích vyšetřují politici politiky . Pokud by zde byl přítomen nějaký občan nezávislý na parlamentu , mělo by takové vyšetřování mnohem větší váhu . Zároveň by takový člen znamenal garanci skutečně nezávislého vyšetřování . Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Dalším přihlášeným do rozpravy je paní poslankyně Válková .
Poslankyně Helena Válková
Vážená paní místopředsedkyně , vážené dámy , vážení pánové , v podstatě mi můj předřečník vzal slovo ve smyslu obsahovém , protože bych tady chtěla upozornit na § 48 odst . 1 . Jde skutečně o návrh , který tady zazněl , jak jsem slyšela , byl přednesen a snad byl dokonce v minulém volebním období projednáván . Jde o vypuštění druhé věty § 48 odst . 1 , která stanoví , že členy vyšetřovací komise mohou být pouze poslanci . Já jsem byla členkou vyšetřovací komise pro zjištění okolností úmrtí Pavla Wonky začátkem devadesátých let a dobře vím - poslankyně jsem samozřejmě nebyla - , že je někdy důležité , aby ve vyšetřovací komisi byli odborníci , kteří pomohou poslancům tam , kde je třeba nějakých odborných znalostí , třeba tehdejšího trestního práva procesního . Myslím si , že v demokratických zemích vyšetřovací parlamentní komise právě proto mají své úspěchy . Vezměme si třeba vyšetřovací komisi Senátu Kongresu USA při vyšetření kauzy Watergate , nebo ve Velké Británii , když se rozkrývala kauza mediálního magnáta Murdocha . U nás víme , že vyšetřovací komise nějaké velké úspěchy neslaví a jejich výsledky se většinou rozplynou , nevíme , jak to dopadlo , resp . se to uzavírá s pochybným výsledkem , že možná to bylo tak , možná to bylo jinak . Čili jednoznačně , když to shrnu , se přimlouvám za to , abychom se vrátili k tomu návrhu , resp . zakomponovali ho do současného návrhu novely jednacího řádu Poslanecké sněmovny a v § 48 odst . 1 ve větě druhé vypustili podmínku , že členy vyšetřovací komise mohou být jen poslanci . Když už mám slovo , tak mi dovolte , abych se vyjádřila ještě obecně k návrhu této novely . Myslím si , že je velice užitečný . Praxe ukáže , jestli je také praktický . Já nemám zkušenosti , o kterých tady hovořil třeba kolega Tejc , nicméně se stejně jako řada jiných obávám , zda zde nejsou skryta určitá nebezpečí . Jako příklad bych uvedla právě povinný seznam všech , kteří se zúčastní na přípravě zákonů . Sama mám zkušenost , protože jsem se v minulosti zúčastnila přípravy několika desítek zákonů jako odborník v určité oblasti , že někdy bych chtěla být uvedena v tom seznamu , jindy ne . Důvody pro to nebyly určitě lobbing , ale byly rázu takového , že jsem v průběhu debat sama měnila názor . Byly to odborné semináře , publikovaly se příspěvky a názor na výslednou podobu zákona se měnil , vyvíjel , a nevím , jestli bych potom , protože se někdy vyvinul proti mému očekávání jiným směrem , než který jsem původně chtěla prosadit , byla ráda , abych tam byla uvedena jako ten , který se zúčastnil přípravy konkrétního zákona . Čili na jedné straně naprosto chápu , že by zde měla být ochrana před nedovoleným lobbingem právě v transparentnosti , která bude zajištěna , nebo by měla být zajištěna tím seznamem . Na druhé straně varuji před nebezpečím , že znám mnoho kolegů z odborné , třeba akademické oblasti , ale mohou to být i odborníci z oblasti advokacie , soudci , kteří nebudou chtít být uvedeni . A co potom , když neuvedeme toho soudce , který s námi velmi erudovaně prodiskutuje určitou konkrétní otázku a teď si nebude přát , aby byl na tom seznamu uveden , protože přece jenom nestrannost justice musí být chráněna téměř za každou cenu ? A my ho tam neuvedeme , protože příště už s námi o ničem diskutovat nebude . Jak to dopadne ? Budu potom nějakým způsobem postižitelná , nebo je to jenom nějaký řekněme prohřešek proti politické kultuře ? A konečně poslední moje poznámka . Bez ohledu na to , že zde zřejmě brzy vznikne koaliční vláda , která prosazuje určité své zájmy , tak si myslím , že bychom měli usilovat o takovou politickou kulturu , aby byly vyvážené zájmy koalice a opozice po formální stránce . A k tomu určitě patří stejná oprávnění a stejné kompetence právě i v oblasti jednacího řádu , který je páteřním procesním předpisem pro naši práci . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name