2013-005-01-001
1. Návrh poslanců Věry Jourové, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 26/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
S faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura . Je faktická ? ptám se . Dobře .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Ani nevyužiji určitě dvou minut . Chtěl bych poprosit pana poslance Komárka prostřednictvím paní předsedkyně , aby si nezahrávali s tím , že omezí možnosti opozice vystupovat . Taková myšlenka , že omezíme přednostní právo . . . My jsme v minulém volebním období jako většinová koalice vyhověli návrhu opozice , která chtěla rozšířit počet přednostně vystupujících řečníků , z logických důvodů , protože mají to všichni ministři . To ve vašem případě bude 17 ministrů . Má to vedení Sněmovny , což většinou je většina té koalice . A pak to měli pouze předsedové poslaneckých klubů . Přišla tehdejší opozice , dnes váš koaliční partner , s návrhem , aby to byli i předsedové politických stran . My jsme to podpořili , protože ten návrh byl logický . I tak bude mít koalice mnohem víc přednostních řečníků než opozice . Já vím , že vám to může připadat nepříjemné . Zkuste si představit tu roli naopak . To by bylo křiku , že občanští demokraté chtějí omezit opozici atd . Už vidím ty titulky . Nic takového tam není kromě toho u programu . Navíc , já se omlouvám paní kolegyni Putnové , k návrhu programu mohou vystupovat se svými návrhy jednotliví poslanci . Nemohou jakoby reagovat a komentovat , ale každý poslanec může do 30 minut po zahájení každého dne projednávání schůze přednést svůj návrh na změnu či doplnění programu . Já jsem jenom říkal , že to je drobné omezení zejména opozice , protože funguje to tak , že většinou má protinávrhy opozice . Je to naprosto přirozené . A chtěl jsem poprosit , abyste si s tím nezahrávali . Můžeme o tom tak nezávazně konverzovat , ale byl bych rád , kdybyste to nenavrhovali a abyste to neschvalovali .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Tejc . - Omlouvám se , ještě je tady faktická od paní poslankyně Putnové na poslední chvíli .
Poslankyně Anna Putnová
Já chci jenom zareagovat na pana kolegu Stanjuru . Já jsem mluvila o rozpravě , ne o možnosti poslanců vystoupit . Ale o rozpravě , regulovat rozpravu . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Poprosím pana poslance Tejce .
Poslanec Jeroným Tejc
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , stál jsem na tomto místě před několika měsíci a sváděl jsem tehdy tvrdý boj tehdy jako poziční poslanec s tehdejšími vládními poslanci o to , aby nebyla omezována změnou jednacího řádu práva opozice . A protože si ještě pamatuji , není to tak dávno , tak bych skutečně doporučoval , abychom opozici , byť teď jsem součástí koaliční většiny v této Sněmovně , žádná práva nekrátili , protože se to dlouhodobě nevyplácí nikomu . Každý většinou , kdo je koalicí , tak téměř s jistotou se stane opozicí . Naopak to úplně vždy nemusí platit , ale důležité je , abychom si pamatovali ty chvíle mnohdy křivd , které jsme tady jako pozice v té době zažívali , a abychom se je nesnažili činit jiným . Takže v tomto smyslu budu hlasovat pro to , aby návrh postoupil do druhého čtení , ale abychom jej upravili . Docela mě mrzí , že ta iniciativa vzešla bez debaty mezi poslaneckými kluby a byla připodepsána na základě požadavku Rekonstrukce státu , která vůbec žádnou zkušenosti s parlamentní prací většinou nemá . A tam si myslím , že se také odráží možná dobrý záměr , ale ne vždy úplně ideální provedení návrhu zákona . Podpořím tuto novelu proto , že je poslanecká , a proto , že si také jako kolega Stanjura nemyslím , že bychom měli čekat na vládní návrh zákona o jednacím řádu Sněmovny . To by byla skutečně chyba . Chtěl bych ale upozornit na možná negativa . První je v tom , že si dáváme velké požadavky a chceme nově zavést velké požadavky na zpracování odůvodnění jednotlivých pozměňovacích návrhů . Chtěl bych upozornit na to , že v praxi budou mít s tímto ustanovením problémy i jednotlivá ministerstva , ale především to omezí práva jednotlivých poslanců , a to především opozičních , protože ti nebudou mít k dispozici aparát ministerstev , několik desítek úředníků , kteří budou pracovat například právě na tom zhodnocení korupčních rizik . To vidím jako praktický důsledek , který nastane . A dostaneme se do situace , že místo toho , abychom alespoň částečně zamezili výhradám , které zaznívaly na adresu způsobu projednávání zákonů , je budeme formálně plnit , ale fakticky je nebudeme plnit vůbec . To je problém , který nastane , a bude to obdobné , jako když teď do zákona má být vždy aplikována otázka finančních nároků , které ten zákon přinese , v rámci důvodové zprávy a ta plněna není . Chtěl bych připomenout , že jsme se dozvěděli v rámci tehdy předkládaného vládního návrhu zákona , respektive občanského zákoníku , že nám nepřinese žádné náklady jako státu . Všichni víme , že přinese , a nepochybně to budou náklady ve stovkách milionů na postupnou aplikaci tohoto zákona . Ale to jsou věci , které samozřejmě můžeme řešit při jednání ve výborech . Já bych skutečně chtěl upozornit na to , že novelu podpořím zejména s ohledem na zavedení prodloužení lhůty mezi druhým a třetím čtením . Fakticky to bude znamenat , že zákony budou projednávány na jedné schůzi v prvním čtení , na další ve druhém čtení a na další schůzi Poslanecké sněmovny ve čtení třetím . To znamená , že prodloužíme legislativní proces přibližně o čtyři až osm týdnů , to je minimum . Druhá věc , kterou bych chtěl podtrhnout , je to , že se mi nezdá vhodné - už to tady padlo - , aby tady byl kladen rozdíl mezi vládní návrhy a návrhy poslanecké , to znamená , aby tady koaliční většina měla možnost zkracovat lhůtu na 48 hodin , protože každá koaliční většina jednou podlehne snaze všechno urychlit , a následně tedy ten hlavní bonus , možnost posoudit pozměňovací návrhy ať už ministerstvy , nebo jednotlivými poslaneckými kluby , bude zkracován a smysl zákona nakonec přijde vniveč . Proto si myslím , že bychom o této věci jednat měli . Lhůta musí být prodloužena . A já bych se přimlouval za to , aby zkrácena mohla být , aby tam existoval mechanismus jejího zkrácení , ale například třípětinovou většinou v této Sněmovně , případně tak , jak je to konstruováno mnohdy právem veta jednotlivých klubů . Bavme se o tom , jestli to mají být kluby dva , nebo tři , protože počet poslaneckých klubů v této Sněmovně závratným způsobem stoupá . Tolik tedy ode mě . Není to žádný bianco šek k tomuto návrhu . Myslím si , že je zralý na změny , ale není důvod , abychom jej zamítali . Proto jej podpořím , tak aby postoupil do druhého čtení . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name