|

2013-004-01-023

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 14/ - prvé čtení

Date2013-12-10
Meeting2013/004
Agenda Item2013/004/023
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/004schuz/bqbs/b01302301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi Vlastimilu Pickovi za uvedení návrhu a nyní prosím předsedu výboru pro obranu poslance Davida Kádnera, aby nám navrhl zpravodaje pro prvé čtení. Poslanec David Kádner Pane předsedající, dámy a pánové, za výbor obrany k sněmovnímu tisku č. 14 navrhuji pana poslance Seďu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji, pane předsedo. O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 31, které jsem zahájil. Ptám se, kdo souhlasí, aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan kolega Antonín Seďa. Kdo je proti? Děkuji vám. V hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 163 pro 120, proti nikdo. Pan kolega Antonín Seďa se stal zpravodajem pro prvé čtení a zároveň ho žádám, aby se ujal slova ve své zpravodajské zprávě. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Antonín Seďa Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení ministři, vážené kolegyně, kolegové, jak řekl pan ministr, hlavním cílem novely návrhu zákona o ozbrojených silách je nahradit vojenské záchranné útvary novým institutem "přidělení útvaru k plnění úkolů civilní obrany" a stanovit, že náčelník Generálního štábu Armády České republiky armádě velí. Dále se v návrhu zavádějí nové pojmy související s vývojem po dobu posledních 13 let při nasazování sil a prostředků ozbrojených sil k plnění mezinárodních závazků České republiky, jako je operační nasazení, úkolové uskupení, a také se upravují některé záležitosti týkající se vojenské techniky a jejího provozování, resp. technických prohlídek zejména u vozidel, jež se vracejí z misí ze zahraničí. Novelou zákona se armáda bude oficiálně podílet také na letecké záchranné službě. Správnou změnou je vrácení inspekce ministra obrany do zákona a opětovné zavedení vojenské přísahy. Dále se zavádí omezení politického práva pořádat politická shromáždění a kampaně ve vojenských objektech, resp. při činnosti ozbrojených sil mimo vojenské objekty. Omezení práv stanovených v článku 17, resp. 20 Listiny základních práv a svobod je důvodné a přiměřené a respektuje stávající koncepci omezení politických práv v souvislosti s výkonem branné povinnosti. Tolik stručná zpravodajská zpráva. Zároveň se hlásím do obecné rozpravy. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale přihlásil se pan zpravodaj, který zároveň i přednostní právo, takže ho žádám, aby se ujal slova v rozpravě. Nikoho dalšího nevidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Antonín Seďa Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, věcně chci říci, že klíčovým problémem je pro navrhovaná změna postavení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, kdy se navrhuje postavení jako velitele armády. Přitom nikdy za dobu existence českého státu a jeho republikových právních předchůdců tomu tak nebylo. Prostě náčelník Generálního štábu žádným velitelem armády není, být nesmí a nemá. A pokud by náčelník Generálního štábu měl velet armádě, pak by měl být jako velitel koncipován v zákoně. Přestože obě cesty jsou možné, to připouštím, je nutno se rozhodnout, zda půjdeme cestou Spolkové republiky Německo, Velké Británie či Spojených států, nebo cestou Turecka či Barmy. Pro mne osobně je jasné, že navrhované znění zákona se musí upravit do stávajícího znění zákona. Druhým problémem je odstranění vojenských záchranných útvarů ze struktury armády. My jsme o tom dlouhodobě diskutovali nejenom se současným panem ministrem, ale především na výboru pro obranu. Je nutno si uvědomit, že po jejich odstranění ze struktury armády nelze jejich funkce v plném rozsahu přenášet na vojenské útvary a vojenská zařízení. Naše země je vázána Ženevskými úmluvami z roku 1949 řešícími ochranu obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, a které stanoví podmínky, a co je důležité - aby příslušníci ozbrojených sil a vojenské útvary při plnění humanitních úkolů civilní ochrany používali všech výsad a ochrany mezinárodního práva. Problematika použití vojenských útvarů pro plnění humanitních úkolů civilní ochrany je podle řešena chybně a celou věc je nutno upravit. Vládní nařízení zaváděné zákonem je pouhou záplatou tohoto budoucího stavu, pokud ta novela projde. Problematická je i změna názvu civilní ochrana na civilní obranu. Přes konkrétní výhrady doporučuji postoupení návrhu zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name