2013-004-01-023
23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 14/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi Vlastimilu Pickovi za uvedení návrhu a nyní prosím předsedu výboru pro obranu poslance Davida Kádnera , aby nám navrhl zpravodaje pro prvé čtení .
Poslanec David Kádner
Pane předsedající , dámy a pánové , za výbor obrany k sněmovnímu tisku č . 14 navrhuji pana poslance Seďu . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji , pane předsedo . O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 31 , které jsem zahájil . Ptám se , kdo souhlasí , aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan kolega Antonín Seďa . Kdo je proti ? Děkuji vám . V hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 163 pro 120 , proti nikdo . Pan kolega Antonín Seďa se stal zpravodajem pro prvé čtení a zároveň ho žádám , aby se ujal slova ve své zpravodajské zprávě . Prosím , pane zpravodaji .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane předsedající . Vážený pane ministře , vážení ministři , vážené kolegyně , kolegové , jak řekl pan ministr , hlavním cílem novely návrhu zákona o ozbrojených silách je nahradit vojenské záchranné útvary novým institutem " přidělení útvaru k plnění úkolů civilní obrany " a stanovit , že náčelník Generálního štábu Armády České republiky armádě velí . Dále se v návrhu zavádějí nové pojmy související s vývojem po dobu posledních 13 let při nasazování sil a prostředků ozbrojených sil k plnění mezinárodních závazků České republiky , jako je operační nasazení , úkolové uskupení , a také se upravují některé záležitosti týkající se vojenské techniky a jejího provozování , resp . technických prohlídek zejména u vozidel , jež se vracejí z misí ze zahraničí . Novelou zákona se armáda bude oficiálně podílet také na letecké záchranné službě . Správnou změnou je vrácení inspekce ministra obrany do zákona a opětovné zavedení vojenské přísahy . Dále se zavádí omezení politického práva pořádat politická shromáždění a kampaně ve vojenských objektech , resp . při činnosti ozbrojených sil mimo vojenské objekty . Omezení práv stanovených v článku 17 , resp . 20 Listiny základních práv a svobod je důvodné a přiměřené a respektuje stávající koncepci omezení politických práv v souvislosti s výkonem branné povinnosti . Tolik má stručná zpravodajská zpráva . Zároveň se hlásím do obecné rozpravy . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu , do které nemám žádnou písemnou přihlášku , ale přihlásil se pan zpravodaj , který má zároveň i přednostní právo , takže ho žádám , aby se ujal slova v rozpravě . Nikoho dalšího nevidím . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane předsedající . Vážené poslankyně , vážení poslanci , věcně chci říci , že klíčovým problémem je pro mě navrhovaná změna postavení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky , kdy se navrhuje postavení jako velitele armády . Přitom nikdy za dobu existence českého státu a jeho republikových právních předchůdců tomu tak nebylo . Prostě náčelník Generálního štábu žádným velitelem armády není , být nesmí a nemá . A pokud by náčelník Generálního štábu měl velet armádě , pak by měl být jako velitel koncipován v zákoně . Přestože obě cesty jsou možné , to připouštím , je nutno se rozhodnout , zda půjdeme cestou Spolkové republiky Německo , Velké Británie či Spojených států , nebo cestou Turecka či Barmy . Pro mne osobně je jasné , že navrhované znění zákona se musí upravit do stávajícího znění zákona . Druhým problémem je odstranění vojenských záchranných útvarů ze struktury armády . My jsme o tom dlouhodobě diskutovali nejenom se současným panem ministrem , ale především na výboru pro obranu . Je nutno si uvědomit , že po jejich odstranění ze struktury armády nelze jejich funkce v plném rozsahu přenášet na vojenské útvary a vojenská zařízení . Naše země je vázána Ženevskými úmluvami z roku 1949 řešícími ochranu obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů , a které stanoví podmínky , a co je důležité - aby příslušníci ozbrojených sil a vojenské útvary při plnění humanitních úkolů civilní ochrany používali všech výsad a ochrany mezinárodního práva . Problematika použití vojenských útvarů pro plnění humanitních úkolů civilní ochrany je podle mě řešena chybně a celou věc je nutno upravit . Vládní nařízení zaváděné zákonem je pouhou záplatou tohoto budoucího stavu , pokud ta novela projde . Problematická je i změna názvu civilní ochrana na civilní obranu . Přes mé konkrétní výhrady doporučuji postoupení návrhu zákona do druhého čtení . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name