|

2013-049-04-035

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 739/ - druhé čtení

Date2016-09-09
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/035
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b15603502.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 739/ - druhé čtení Než z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr životního prostředí Richard Brabec, požádám pana poslance Robina Böhnische, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Pane ministře, máte slovo. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji vám za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom krátce zopakuji důvody této poměrně velmi subtilní právní úpravy, jejímž cílem je odstranit nesystémovost a nelogičnost současné právní úpravy a vyloučit nárok na náhradu újmy za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření na pozemcích ve vlastnictví státu. Vlastníkem pozemků, jichž se navrhovaná právní úprava dotýká, je stát, Česká republika. A tím, že bude ze zákona vyloučen vznik nároku na újmu vzniklou či trvající na pozemcích ve vlastnictví státu, omezuje stát výhradně své vlastnické právo, nikoliv vlastnické právo jiných subjektů. Tolik k první výtce nebo námitce, která se objevila při diskusi ve výborech. Navržený princip, kdy je vlastnické právo omezeno se souhlasem vlastníka, je principem ústavně konformním. Omezení vlastnického práva je odůvodněné skutečností, že příjemci újmy za omezení hospodaření na pozemcích ve vlastnictví státu jsou výlučně subjekty, tedy státní podniky, které byly státem zřízeny za účelem zajišťování veřejného zájmu, a je tedy zcela proti zájmům státu jako vlastníka, aby jím zřízeným subjektům zároveň vyplácel újmu za omezení, jež z titulu ochrany přírody sám stanovil. Vytváří to pak nelogickou situaci, kdy vlastně, když to řeknu laicky, stát si bere peníze z jedné kapsy a dává je do druhé. My se tímto modelem snažíme jít podobnou cestou, jako např. Slovensko, které rovněž vlastně vyloučilo náhradu újmy vyplácenou státním organizacím. Náhrada tedy nebude vyplácena za újmu vzniklou nebo trvající na pozemcích ve vlastnictví státu. Pokud jde o finanční přínos, tak po přijetí novel dojde ke snížení administrativní zátěže státních organizací, které nebudou žádat o náhradu újmy, což je přibližně milion korun za rok, a následně u orgánů pověřených administrací žádostí o újmu, což jsou téměř čtyři miliony korun za rok. Toť vše k úvodu a samozřejmě jsem připraven se vyjádřit v případné diskusi. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi životního prostředí Richardu Brabcovi a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán zemědělskému výboru. Usnesení výborů vám byla doručena jako sněmovní tisky 739/1 3. Nejprve požádám zpravodaje výboru pro životní prostředí Robina Böhnische, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil. Poté požádám pana kolegu Šenfelda za zemědělský výbor. Nejdřív tedy pan kolega Böhnisch se svou zpravodajskou zprávou. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name