2013-036-02-100
100. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb. /sněmovní tisk 425/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
100 . Návrh poslanců Petra Fialy , Zbyňka Stanjury , Pavla Blažka , Jany Černochové a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 96 / 1993 Sb . , o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění zákona České národní rady č . 35 / 1993 Sb . / sněmovní tisk 425 / - prvé čtení Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 425 / 1 . Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Petr Fiala . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Fiala
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , Občanská demokratická strana navrhuje v tomto případě změnu ustanovení § 5 odst . 12 zákona o stavebním spoření . Cíl navrhované změny je velmi jednoduchý . Jde o to , aby se akt ukončení smlouvy o stavebním spoření dítěte zařadil mezi běžné záležitosti správy majetku , k čemuž není potřeba rozhodnutí soudu . Ta změna je fakticky úplně jednoduchá . Spočívá ve vložení jednoho slova , a to slova " ukončení " , mezi činnosti , které se považují za běžnou správu majetku dětí . Za tyto běžné záležitosti považuje zákon o stavebním spoření třeba založení a změnu smlouvy . Problém , který tady řešíme , se objevil poprvé v roce 2014 , kdy dnes již mezitím zletilý v důsledku přiznání náhrady škody na státu , rodičích a spořitelně se domohl náhrady za rodiči prohospodařené spoření , které v době jeho zletilosti už neexistovalo . Toto precedentní rozhodnutí bylo také důvodem následného postupu stavebních spořitelen , které odmítají bez souhlasu soudu i přes oboustranný souhlas rodičů vyplácet zůstatky s tím , že nechtějí být spoluzodpovědné za výsledek , jakým bylo se zůstatkem naloženo . Náš návrh má tu nutnost , aby rozhodovaly soudy namísto rodičů , naše úprava má tuto nutnost odstranit . Já bych tady přinesl několik argumentů , proč je ta stávající praxe , kterou jsme legislativně nezpůsobili , ale kterou můžeme legislativně napravit , proč je špatná . Nutnost souhlasu opatrovnického soudu s ukončením stavebního spoření založeného na jméno nezletilé osoby má zhruba tři následující negativní důsledky na práva a na svobodný život . Zaprvé zasahuje do svobody rozhodování a autonomie rodinného života a jde proti potřebám dítěte , které nejlépe dokáže posoudit rodina . Neexistuje žádný důvod , proč mají aktuální potřeby dítěte , což je třeba rekonstrukce pokoje , pořízení nového vybavení místnosti , ve které dítě žije , a tak dál - .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , je mi to líto , že vás přerušuji , ale hluk je tady opravdu velký a já si myslím , že by bylo od kolegů ohleduplné , aby si svoje věci řešili v předsálí a ne nahlas tady přímo v sále .
Poslanec Petr Fiala
Děkuji . Tedy neexistuje jediný důvod , proč bychom měli předpokládat , že soud zná tyto potřeby dítěte lépe než jeho rodiče . Navíc není výjimkou , že rozhodnutí soudu trvá rok , v některých případech i dva roky . Soud tedy má , nebo dokonce musí rozhodovat o chodu rodiny , rozhoduje o tom , kdy si rodina smí nebo nesmí plánovat rekonstrukci místa pro život , pro studium dítěte , prostě věci , které z logiky věci mají rozhodovat rodiče a nemá je rozhodovat stát prostřednictvím soudu . Druhý důvod je , že stávající stav nepřímo nutí měnit vlastnické vztahy v rodině . Při zdůvodnění žádosti k soudu totiž zpravidla nestačí obecná formulace o potřebě investice do nemovitosti rodičů , ale kladnému vyjádření soudu , jak ukazuje praxe , nahrává například to , že dítě má na té nemovitosti alespoň minimální podíl . Ale ani tady není důvod , abychom tímto způsobem rozhodovali o tom , jaká je struktura vlastnických vztahů v jednotlivých rodinách . A ten třetí důvod , ten také není zanedbatelný . Toto opatření , nebo ta současná praxe je další byrokratickou zátěží a může samozřejmě rodiče od tohoto druhu spoření odradit a to určitě není něco , co by společnost nebo stát měly chtít . Rodiče , kteří potřebují ukončit smlouvu nezletilého dítěte , tak musí sepsat návrh , přiložit kopii smlouvy o stavebním spoření , předložit oddací list , kopii rodného listu dítěte , zároveň se musí písemně vyjádřit k tomu , na co budou finanční prostředky dítěte použity . To všechno ukazuje , že s tou žádostí je spojena poměrně velká a nesmyslná míra administrativy a byrokracie , která je úplně zbytečná . A to jistě uznáte , že takováto byrokratická zátěž a vlastně i jakási apriorní nedůvěra ze strany státu může ovlivnit rodiče , negativně motivovat ty , kteří chtějí pravidelně spořit , kteří chtějí investovat do budoucnosti svého dítěte a takto se cítí určitým způsobem demotivováni . Jsou to tyto tři hlavní důvody , které nás vedou k tomu , abychom zákon o stavebním spoření přidáním jednoho slova upravili a umožnili návrat k zdravému rozumu a k normální praxi , kdy o tom , co se stane s penězi nezletilého dítěte , které našetřili rodiče , rozhodují rodiče a nezasahují do toho opatrovnické soudy . Dámy a pánové , jak všichni víte , stavební spoření je osvědčený , hodně využívaný produkt , který motivuje lidi , aby si spořili , a usnadňuje jim cestu k bydlení . Když se podíváte na statistiku , tak téměř každá šestá smlouva o stavebním spoření v České republice se zakládá na jméno nezletilé osoby . Z tohoto údaje můžeme odhadnout , že ta povinnost soudního rozhodnutí o ukončení stavebního spoření se v podstatě dotýká nějakých 650 tisíc smluv . Takže pokud bychom v 650 tisících případech mohli pomoci rodičům a rodinám k tomu , aby se stavebním spořením mohli nakládat jednodušeji , tak tato úprava určitě stojí za to . Občanská demokratická strana je toho názoru , že novela , která zařadí ukončení smlouvy o stavebním spoření dítěte mezi běžné záležitosti správy majetku , k čemuž není nutné rozhodnutí soudu , je návratem k zdravému rozumu a především je krokem , který podporuje rozvoj rodiny . Z tohoto hlediska vás žádám nejenom o to , abyste projednávání tohoto bodu věnovali náležitou pozornost právě proto , že se dotýká 650 tisíc rodin , ale abyste také náš návrh bez ohledu na stranickou příslušnost podpořili , protože je to návrh rozumný , který pomůže mnoha rodinám v České republice .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name