|

2013-054-03-201

201. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Dohoda o strategickém partnerství mezi Evropskou unií a jejími členskými státy na jedné straně a Kanadou na straně druhé podepsaná v Bruselu dne 30. října 2016 /sněmovní tisk 996/ - prvé čtení

Date2017-01-12
Meeting2013/054
Agenda Item2013/054/201
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/bqbs/b10720101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Nyní prosím, aby se ujala slova zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Hana Aulická Jírovcová děkuji za slovo, pane předsedající. Musím říci, vážené kolegyně, vážení kolegové, že pan ministr se snažil tady vše vysvětlit, a dovolte mi, abych k tomu přednesla i své podněty. Vláda České republiky předkládá pod sněmovním tiskem 996 vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Dohoda o strategickém partnerství mezi Evropskou unií a jejími členskými státy na jedné straně a Kanadou na druhé straně, podepsaná v Bruselu 30. října 2016. Předkládaná dohoda se zaměřuje na rozvoj strategického partnerství s Kanadou ve dvou základních směrech - mezinárodní spolupráce a politickém dialogu. Část obchodní a ekonomické spolupráce je předmětem samostatné liberalizační dohody CETA, která byla na summitu podepsána současně a v našem systému se nachází pod sněmovním tiskem 1000, musím říci pod bodem 202, který následuje. Zde bych trošku opravila pana ministra, že opravdu na sebe úzce navazují. Dohoda upravuje spolupráci v následujících oblastech: demokracie, dodržování lidských práv a základních svobod a principů právního státu, mezinárodní mír a bezpečnost a účinný multilateralismus, boj proti terorismu, spolupráce v mnohostranných, regionálních a mezinárodních fórech a organizacích, včetně Mezinárodního trestního soudu, hospodářský a udržitelný rozvoj, prosazování volného obchodu a zvyšování investic, spolupráce v oblasti zdanění, podpora udržitelného rozvoje, spolupráce v oblasti znalostí, výzkumu, inovací a komunikačních technologií, podpora rozmanitosti kulturních projevů, vzdělávání a spolupráce, spolupráce v boji s nedovolenými drogami, spolupráce v oblasti prosazování práva a boj proti organizované trestné činnosti a korupci, praní peněz a financování terorismu, kyberkriminalitám, migrace, azyl a správa hranic, konzulární ochrana a ochrana osobních údajů. Co se týče právní povahy dohody, jedná se o tzv. smíšenou smlouvu. Některé její části spadají do pravomoci členských států a některé do pravomocí EU. Rozhodnutí Rady o uzavření dohody za EU bude přijato teprve poté, co s dohodou vysloví souhlas Evropský parlament a bude ratifikována ve všech státech EU. Sjednává se na dobu neurčitou s případnou šestiměsíční výpovědní lhůtou. Předkládaný text je obecnou dohodou o spolupráci. Nejedná se, jak tady bylo zmíněno, o smlouvu CETA, jak jsem již výše také zmínila. Jde o jiný druh mezinárodní smlouvy. CETA byla jen podepsána společně s tímto dokumentem na summitu Evropská unie - Kanada, ale tato dohoda na ni politicky úzce navazuje. Jedná se o dokument s velice obecnými formulacemi, které mohou být interpretovány dle aktuálního politického rozložení sil různě. Zejména problematické části vidím v čl. 7 odst. b), ve kterém se hovoří o operacích a misiích Unie v souvislosti s mezinárodní bezpečností. Tato formulace otevírá možnost pro vojenské intervence v zahraničí, ačkoli se obě strany hlásí k dodržování rezoluce Rady bezpečnosti OSN a mezinárodního práva. Další článek, 9, preambule hovoří o tom, že udržitelná globalizace je možná jen na základě - prostřednictvím otevřeného světového hospodářství založeného na tržních zásadách. Není zde jasné, co všechno jsou tržní zásady. Regulace je zmíněna, stejně jako silné instituce, ale opět další definice. Může to vést k obhajobě statu quo. Článek 10, nejvíce problematický článek, protože deklaruje prosazování volného obchodu. To je protikladem udržitelnosti a je naopak zdrojem nerovností, krizí, válek, ekonomické devastace a migrace. Dále - zajímavé je také nahrazení transatlantického dialogu smíšeným ministerským výborem. (V sále je silný hluk.)Jako zpravodaje tohoto tisku velice udivuje, že naše vláda předložila tuto dohodu a i dále následující pod sněmovním tiskem 1000 s takovou rychlostí, když v Evropském parlamentu se bude o těchto dokumentech hlasovat 1. února 2017. Navíc zde jsou známa usnesení ze dvou výborů. Výbor pro zaměstnanost nedoporučil tyto dohody na půdě Evropského parlamentu schválit. V důvodové zprávě je také uvedeno, že uzavření dohody je plně v souladu se zahraničněpolitickými zájmy České republiky. Dohoda je v souladu s ústavním pořádkem i ostatními součástmi právního řádu České republiky, se závazky vyplývajícími z členství v EU, jakož i se závazky převzatými v rámci jiných platných smluv a s obecně uznávanými zásadami mezinárodní smlouvy, práva. jsem však přesvědčena, že tato dohoda není v souladu se zájmy České republiky ve všech oblastech zmíněných v této smlouvě.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name