|

2013-044-01-010

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 677/ - druhé čtení

Date2016-04-12
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/010
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b01701002.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Romanu Váňovi jako zpravodaji výboru pro bezpečnost. A nyní žádám pana poslance Bronislava Schwarze, který je zpravodajem ústavněprávního výboru, aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Bronislav Schwarz Dobrý podvečer, pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Ústavněprávní výbor taktéž projednal, a to 17. března, zmíněný zákon. Řádně projednal, probrali jsme jej a bez pozměňovacích návrhů jej Poslanecké sněmovně doporučujeme schválit. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji a nyní žádám zpravodaje výboru pro obranu pana poslance Antonína Seďu, aby nás také informoval o jednání výboru. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Antonín Seďa Děkuji, pane předsedající, vážený pane ministře. Chtěl bych vás seznámit s usnesením č. 149 výboru pro obranu z 29. schůze dne 31. března 2016 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o střelných zbraních a střelivu, sněmovní tisk č. 677. Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení prvního náměstka ministra vnitra pro řízení sekce vnitřní bezpečnosti pana doktora Jiřího Nováčka, zpravodajské zprávě poslance Antonína Sedi a po rozpravě I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk č. 677, schválila ve znění těchto pozměňujících návrhů. - Je to pět pozměňujících návrhů. Návrhy, které jsou uvedeny v usnesení č. 149 pod body 1, 2, 3, 4, 5. je nebudu tady opakovat. II. Výbor pro obranu pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky. III. Výbor pro obranu ukládá předsedovi výboru, aby předložil usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Tolik ke zpravodajské zprávě. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji, pane zpravodaji. Tím jsme vyčerpali zpravodajské zprávy. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana poslance Ivana Gabala. Fakticky se hlásí pan poslanec Brázdil, ale samozřejmě v průběhu rozpravy, protože není fakticky na co. Prosím, pan poslanec Gabal jako první přihlášený do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan Gabal Děkuji, vážený pane předsedající. Dámy, pánové, vládo, jsem se poměrně dost dlouho a v diskusi s kolegou Marianem Jurečkou zabýval věcí, kterou bych vám rád dal k úvaze, a to je otázka zařazení regulérních psychologických testů jako pevné součásti zdravotního posouzení uchazeče o držení zbraně. Nakonec jsme se rozhodli i pod vlivem mezinárodní evropské komparace, kterou nám zpracoval Parlamentní institut, takový pozměňovací návrh připravit. se pak k němu přihlásím v podrobné rozpravě, ale přece jenom tady bych řekl pár slov na objasnění nebo výklad k vašemu zvážení. Mimochodem potom ta komparace zpracovaná Parlamentním institutem je součástí toho pozměňovacího návrhu, takže k podrobnějšímu studiu si ji můžete prohlédnout. Myslím si, že je tady zhruba čtyři, pět vážných argumentů. Za prvé, psychologickou způsobilost nebo psychickou lze považovat pro držení zbraně za nejvýznamnější součást zdravotní způsobilosti. Je to patrné jak v mezinárodním srovnání zejména, kde podle aktuální studie zmíněného Parlamentního institutu vyžaduje řada evropských zemí psychologický test. Finsko, Francie, Portugalsko, Rakousko, Lotyšsko, Litva, Slovinsko, Slovensko, Španělsko a ze všech nejdůrazněji a nejpravidelněji pak Stát Izrael. Za druhé, psychologickou způsobilost ověřujeme u řady profesí, v oblasti dopravy, bezpečnosti, obrany a podobně, to znamená, měla by logicky patřit i do způsobilosti držet zbraň, natožpak ji použít. Za třetí, samozřejmě nelze odhlížet od tragických událostí u nás z posledních let, které naznačují, že preciznější vyšetření zahrnující psychologickou způsobilost je žádoucí, resp. mohlo by splnit roli nutné prevence. Psychologické vyšetření požadované pouze v ad hoc případech naopak může rizikovou situaci vyostřit. Za čtvrté, náklady na psychologické vyšetření jsou na základě zevrubného ověření odhadovány kamsi v úrovni částky 1 500 2 000 korun. To znamená, nejsou s ohledem na ochranu životů občanů a rizika plynoucího ze stavu, kdy plošně psychologická způsobilost nebyla nebo se neposuzovala, nejsou extrémní a přehnané. Za páté, povinnost prokázat psychologickou způsobilost držení zbraně u stávajících držitelů se kvůli právní jistotě navrhuje v přechodných ustanoveních uložit teprve v momentě uplynutí lhůty platnosti stávajícího zbrojního průkazu. Tolik... co jsme s Marianem Jurečkou argumentovali. se pak k tomu přihlásím. Pak ještě jeden pozměňovací návrh, kde zastoupím kolegu Jurečku, se týká povinnosti lékařů prověřovat pacienta, u kterého zjistí závaznou poruchu nebo důvodné podezření, zda je, nebo není držitelem oprávnění nebo zbrojního průkazu. To také učiním v podrobné rozpravě. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name