2013-044-01-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 677/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Romanu Váňovi jako zpravodaji výboru pro bezpečnost . A nyní žádám pana poslance Bronislava Schwarze , který je zpravodajem ústavněprávního výboru , aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Bronislav Schwarz
Dobrý podvečer , pane místopředsedo , kolegyně , kolegové . Ústavněprávní výbor taktéž projednal , a to 17 . března , zmíněný zákon . Řádně projednal , probrali jsme jej a bez pozměňovacích návrhů jej Poslanecké sněmovně doporučujeme schválit .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji a nyní žádám zpravodaje výboru pro obranu pana poslance Antonína Seďu , aby nás také informoval o jednání výboru . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane předsedající , vážený pane ministře . Chtěl bych vás seznámit s usnesením č . 149 výboru pro obranu z 29 . schůze dne 31 . března 2016 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon o střelných zbraních a střelivu , sněmovní tisk č . 677 . Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení prvního náměstka ministra vnitra pro řízení sekce vnitřní bezpečnosti pana doktora Jiřího Nováčka , zpravodajské zprávě poslance Antonína Sedi a po rozpravě I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 119 / 2002 Sb . , o střelných zbraních a střelivu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , sněmovní tisk č . 677 , schválila ve znění těchto pozměňujících návrhů . - Je to pět pozměňujících návrhů . Návrhy , které jsou uvedeny v usnesení č . 149 pod body 1 , 2 , 3 , 4 , 5 . Já je nebudu tady opakovat . II . Výbor pro obranu pověřuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . III . Výbor pro obranu ukládá předsedovi výboru , aby předložil usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky . Tolik ke zpravodajské zprávě .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji , pane zpravodaji . Tím jsme vyčerpali zpravodajské zprávy . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášeného pana poslance Ivana Gabala . Fakticky se hlásí pan poslanec Brázdil , ale samozřejmě až v průběhu rozpravy , protože není fakticky na co . Prosím , pan poslanec Gabal jako první přihlášený do obecné rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ivan Gabal
Děkuji , vážený pane předsedající . Dámy , pánové , vládo , já jsem se poměrně dost dlouho a v diskusi s kolegou Marianem Jurečkou zabýval věcí , kterou bych vám rád dal k úvaze , a to je otázka zařazení regulérních psychologických testů jako pevné součásti zdravotního posouzení uchazeče o držení zbraně . Nakonec jsme se rozhodli i pod vlivem mezinárodní evropské komparace , kterou nám zpracoval Parlamentní institut , takový pozměňovací návrh připravit . Já se pak k němu přihlásím v podrobné rozpravě , ale přece jenom tady bych řekl pár slov na objasnění nebo výklad k vašemu zvážení . Mimochodem potom ta komparace zpracovaná Parlamentním institutem je součástí toho pozměňovacího návrhu , takže k podrobnějšímu studiu si ji můžete prohlédnout . Myslím si , že je tady zhruba čtyři , pět vážných argumentů . Za prvé , psychologickou způsobilost nebo psychickou lze považovat pro držení zbraně za nejvýznamnější součást zdravotní způsobilosti . Je to patrné jak v mezinárodním srovnání zejména , kde podle aktuální studie zmíněného Parlamentního institutu vyžaduje řada evropských zemí psychologický test . Finsko , Francie , Portugalsko , Rakousko , Lotyšsko , Litva , Slovinsko , Slovensko , Španělsko a ze všech nejdůrazněji a nejpravidelněji pak Stát Izrael . Za druhé , psychologickou způsobilost ověřujeme u řady profesí , v oblasti dopravy , bezpečnosti , obrany a podobně , to znamená , měla by logicky patřit i do způsobilosti držet zbraň , natožpak ji použít . Za třetí , samozřejmě nelze odhlížet od tragických událostí u nás z posledních let , které naznačují , že preciznější vyšetření zahrnující psychologickou způsobilost je žádoucí , resp . mohlo by splnit roli nutné prevence . Psychologické vyšetření požadované pouze v ad hoc případech naopak může rizikovou situaci vyostřit . Za čtvrté , náklady na psychologické vyšetření jsou na základě zevrubného ověření odhadovány kamsi v úrovni částky 1 500 až 2 000 korun . To znamená , nejsou s ohledem na ochranu životů občanů a rizika plynoucího ze stavu , kdy plošně psychologická způsobilost nebyla nebo se neposuzovala , nejsou extrémní a přehnané . Za páté , povinnost prokázat psychologickou způsobilost držení zbraně u stávajících držitelů se kvůli právní jistotě navrhuje v přechodných ustanoveních uložit teprve v momentě uplynutí lhůty platnosti stávajícího zbrojního průkazu . Tolik . . . co jsme s Marianem Jurečkou argumentovali . Já se pak k tomu přihlásím . Pak ještě jeden pozměňovací návrh , kde zastoupím kolegu Jurečku , se týká povinnosti lékařů prověřovat pacienta , u kterého zjistí závaznou poruchu nebo důvodné podezření , zda je , nebo není držitelem oprávnění nebo zbrojního průkazu . To také učiním v podrobné rozpravě . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name