2013-005-01-002
2. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu kolegovi Adamcovi . Nemám žádnou písemnou přihlášku ani přihlášku z místa . Pokud je tomu tak , tak bych rozpravu uzavřel . Požádal bych zástupce navrhovatele a zpravodaje o závěrečná slova . Nejdřív zástupce navrhovatele pan kolega Farský . Prosím , pane poslanče , vaše závěrečné slovo .
Poslanec Jan Farský
Děkuji . Chtěl bych všem , kteří zde diskutovali , moc poděkovat za to , že věnovali čas diskusi a studiu tohoto návrhu . Doplnil bych jenom pár věcí , které bych nerad , aby zůstaly v éteru a nebyly nějakým způsobem vysvětleny . Nejprve ta osobní . Jsem skutečně sedmým rokem starostou města Semily a všechno zveřejňujeme . A to , co to přináší , je určitě větší důvěra obyvatel ve správu věcí veřejných . Jsem přesvědčený , že to za to stojí . Rozpočet Semil je před přerozdělením někde kolem 135 mil . korun . Je to devítitisícové město trojkového typu . Co se týká samotného legislativního návrhu , tak samozřejmě je možný variantní , byly to i návrhy vlády , které sem přicházely v minulém volebním období , jistě si vzpomenete na zákon o odměňování , ve kterém tyto varianty byly přímo Sněmovně předloženy , toto nevylučuje . Souhlasím s tím , a on to i návrh zákona předpokládá , že bude otevřena diskuse o limitech . Předpokládám též diskusi u limitu objednávek a faktur , protože se domnívám , že stanovovat limity u smluv je ve skutečnosti komplikovanější než zveřejňovat všechny smlouvy . Jak budete určovat , jestli je to za dobu plnění , jestli po určité době fungování smlouvy se přesáhne předpokládaný limit , bude se zpětně schvalovat , zveřejňovat , bude to znamenat , že se bude tímto napravovat stav nebo bude neplatnou ? Může být i samozřejmě diskuse a od toho jsme Poslaneckou sněmovnou a právě proto to dnes nebylo navrženo ke schválení v prvním čtení , aby diskuse v rámci výborů byla možná , v rámci poslaneckých klubů , a jsem jí otevřen . Co jsem zmínil ve své úvodní řeči a co je diskutováno , ale je to tím šémem , tím , co dává funkčnost tomuto zákonu a z pouhých byrokratických obstrukcí z toho vytváří účinný nástroj je právě ta účinnost . Pokud ta by tam nebyla , tak zákon ztrácí smysl a nebavme se prosím v tu chvíli o registru smluv , ale bylo by to skutečně jen další obtěžování , které by efekt nepřineslo . Ze své pozice jak starosty obce s rozšířenou působností , tak i v rámci dalších diskusí se starosty jsem se x - krát s nimi bavil o administrativní náročnosti , o tom , jak ji maximálně snížit . Po debatě jsme vždycky došli k tomu , že to za to stojí . Že pozitiva , která to přinese , jsou i u malých obcí větší než to , co do toho věnují . Já nemusím mluvit o teoretických odhadech času , já můžu uvádět ty praktické , protože se k tomu , ať už příklad Semil , přidaly . Skutečně zveřejnění smlouvy trvá v průměru pět minut , což když jsme propočetli , kolik je z objemu práce , který je vydán úřadem , tak je to jedna třítisícina času , který věnuje čas , je čas který si vyžádá registr smluv . Když to počítali na Libereckém kraji , který v rámci registru smluv funguje zkušebně už rok , a tady upozorňuji na ty některé , tady zazněly námitky k tomu , že snad by nemusel být funkční samotný registr smluv - on už funkční dneska je , už rok jede v provozu , který můžeme nazývat zkušebním , ale zároveň je možné ho okamžitě spustit do ostrého provozu , tak na Libereckém kraji ten čas vyčíslili dokonce jednou desetitisícinou času , kterou věnují jiné správě věcí veřejných . Diskutovali jsme tady nejvíc asi obce . Chtěl bych uvést , že objem financí , který bude zveřejňován v registru smluv , tak z 90 % jsou to finance mimo obce . Celou velkou diskusi , kterou jsme tady vedli , je o deseti procentech financí veřejných prostředků , s kterými nakládají obce . To není malá částka . Zároveň si dovedu si nad tím (představit) diskusi o tom , v jakém objemu to bude , protože to skutečně není to rozhodující . Malé obce nejsou skutečně ty , u kterých by byl zásadní problém . A snad jenom pro ty , pro které Rekonstrukce státu je rudým hadrem : Tento zákon a návrh tohoto zákona je starší než Rekonstrukce státu . Není to tak , že by nějací lobbisté přinesli tento návrh zákona , mimochodem nad jehož zněním pracoval tehdejší náměstek ministra spravedlnosti pan František Korbel a autor občanského zákoníku pan profesor Eliáš . To jsou ti v uvozovkách lobbisti , s kterými jsem na přípravě tohoto návrhu zákona pracoval . Myslím si , že to jsou ti nejlepší z těch , kteří k dispozici v Čechách jsou . Takže to snad jen na doplnění . Ještě jednou moc děkuji všem , kteří v diskusi vystoupili , a těším se , že před samotným schválením zákona mnoho plodných diskusí ještě proběhne .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name