2013-005-01-002
2. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Kádnerovi . Slova se ujme pan poslanec Martin Novotný , připraví se paní kolegyně Helena Válková . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Martin Novotný
Kolegyně a kolegové , pane předsedající , dámy a pánové , já bych možná chtěl upozornit na jakousi vnitřní logiku , v rámci které bychom měli možná v této Sněmovně po mém soudu postupovat v legislativním procesu . Já sám osobně se nechci zabývat detaily toho zákona , ale považoval bych za velmi důležité , kdyby logická následnost kroků vedla tak , že bychom se nejprve skutečně hluboce zamysleli nad zákonem o veřejných zakázkách v České republice , udělali skutečně zjednodušující a ztransparentňující novelu tohoto zákona , a teprve poté , a myslím si , že ta logika té hierarchie jde takto , se zabývali zákony typu třeba registr smluv . Já tady možná zkusím tnout do živého . Aniž bych měl jakékoliv důkazy , tak jsem v poslední době měl celou řadu signálů , zejména ze soukromého sektoru , že ona kombinace komplikovanosti a nepřehlednosti zákona o veřejných zakázkách vede velmi často k jakémusi novému jevu vyděračství , kdy v rámci veřejných soutěží v prostředí zákona , který je tak složitý , že v podstatě není na tomto světě nikdo , žádný veřejný subjekt , žádná obec , aby byla schopna naplnit všechny jeho nuance a vypsat jakékoliv výběrové řízení tak , aby bylo zcela v pořádku a bylo naprosto nenapadnutelné , tak se nám rozmáhá jakýsi nový jev vydírání , kdy se navštěvují zástupci soukromých firem a říkají , že podají případně různé námitky do veřejných výběrových řízení , anebo je nepodají ve chvíli , kdy za to nepodání dostanou zaplaceno . Já si myslím , že každá pyramida by se měla rozplétat skutečně odshora té logiky . Ve chvíli , kdy zaplníme veřejný prostor tisíci kopiemi smluv , tisíci kopiemi faktur a nevyřešíme to skutečně podstatné , nezjednodušíme zákon o veřejných zakázkách a nevytvoříme prostředí , kde každý zadavatel bude rozumět aplikaci tohoto zákona , pak jenom zmnožíme ten prostor pro veřejné vydírání . Zároveň chci říct , že mě v tom návrhu zákona chybí celá řada návazností . Teď se vede jakási diskuse . Já jsem třeba zmínil na naší tiskové konferenci návaznost na krizové situace a vytýkají mi , že návrh zákona upravuje tu záležitost , že když jsou povodně a podobně , že ten vstup v účinnost v tu chvíli není předmětem toho zákona a toho zveřejnění . Kdo zná složitost legislativy v krizových situacích nejrůznějších stavů , které nastávají , jejich jednotlivé stupně - mě by velmi potěšilo , kdyby na tuto návaznost s touto provázaností ten zákon pracoval tak , abychom my jakožto starostové obcí a primátoři skutečně ve chvíli , kdy takové situace řešíme , věděli , kdy jaký stav nastává a kdy máme jaké pravomoci a od jaké chvíle jsme mimo ten režim a od jaké chvíle mimo ten režim nejsme . Ten návrh zákona je tak krátký a tak jednoduchý , že jsem přesvědčen , že nemůže řešit všechny nuance života a že se budeme dostávat velmi často do situací , kdy budou dvojí výklady , kdy budou nejednoznačnosti a kdy to může skutečně ochromit naši akceschopnost . Jeho aplikaci pak v prostředí malých obcí , ať už řešení jakýchkoliv situací , si nedovedu představit v podstatě vůbec a přijde mi , že návrh psal někdo , kdo nemá vůbec žádnou zkušenost s reálným životem , s reálným řízením měst a obcí v České republice .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name