2013-005-01-002
2. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Fischerové . Slova se ujme paní poslankyně Jana Černochová . Připraví se pan kolega Antonín Seďa . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jana Černochová
Dobré odpoledne , dámy a pánové . Já volně navážu na to , co tady říkala moje kolegyně Jana Fischerová , která byla starostkou přibližně ve stejně velkém městě , v jakém jsem uvnitř hlavního města Prahy , v městské části Praha 2 , starostkou já , takže i já mám samozřejmě celou řadu připomínek k návrhu zákona o registru smluv . O účinnosti smlouvy , která je vázána na její uveřejňování a neplatnost smlouvy při neuveřejnění už tady byla řeč . Já bych možná jenom ještě zmínila to , že skutečně může dojít ke zneplatnění smlouvy v případě , že při uveřejnění smlouvy dojde k neúmyslnému nesplnění některých obsahových nebo čistě formálních náležitostí . Může tak dojít k negativnímu jevu , kterým je řetězení absolutních neplatností smluv , což popírá princip právní jistoty a ochranu dobré víry třetích osob . Ustanovení o neplatnosti smlouvy umožňuje také situaci , kdy jedna strana úmyslně uveřejní smlouvu skrytě nesprávným způsobem , druhá strana nicméně smlouvu dodržuje a v dobré víře poskytuje plnění . Teprve později zjistí , že smlouva není kvůli nesprávnému uveřejnění účinná , čímž jí samozřejmě vznikne ekonomická škoda . Myslím si , že si všichni vzpomeneme i na debatu z konce roku 2013 , kdy jsme diskutovali rozsáhlou novelu , kodifikaci , občanského zákoníku a víme , že nové pojetí soukromého práva , právě kodifikované v novém občanském zákoníku , se odklání od institutu absolutní neplatnosti právního úkonu . Navrhované vázání vzniku smlouvy na její uveřejnění jde zcela proti novým tendencím v právu soukromém . Zákon , tak jak je navržený , vnáší další nejistotu do platnosti již podepsaných smluv . Vzpomeňme si na poměrně aktuální a stále mediální prostor zaplňující spor Magistrátu hlavního města Prahy s Metrostavem o dostavbu tunelu Blanka . Podobných případů by se zavedením registru smluv mohlo objevit více . Kvůli drobným formálním nedostatkům může nastat , že špatně uveřejněné smlouvy pozbudou platnosti . Nesystémově určený okruh povinných osob také zde byl zmiňován . Já bych možná připomněla - o zdravotních pojišťovnách už mluvila kolegyně - příspěvkové organizace , které jsou zřízeny zákonem . Na ty se to vztahuje , ale existují , a víme to všichni , i příspěvkové organizace , které zákonem zřízeny nejsou , nicméně hospodaří s příspěvkem ze státního rozpočtu a jejich zvýšená kontrola je tudíž , asi se shodneme , namístě . Jenom v resortu kultury je to zhruba nějakých 27 příspěvkových organizací . O rozporu návrhu zákona se zákonem o ochraně osobních údajů už tady také byla řeč . Ke zveřejňování smluv - to tady možná ještě nezaznělo - bych chtěla apelovat na všechny kolegyně a kolegy , kterým není lhostejné , jaké podnikatelské prostředí tady tato Sněmovna a jaké normy tato Sněmovna bude vytvářet , protože je tady i celá řada lidí , kteří z podnikatelského prostředí pocházejí . Moje připomínka je , že informace z uveřejněných smluv přece mohou být využity i k řadě nekalých praktik . V nejkrajnější variantě může například dojít k úmyslnému blokování dodavatelů povinné osoby , kdy její konkurence vykoupí potřebnou výrobní kapacitu dodavatele . Mohu uvést za všechny národní podnik Budvar . Všichni určitě máme kladný vztah k českým podnikům . Národní podnik Budvar působí na mimořádně rozvinutém domácím i zahraničním konkurenčním trhu - nechceme mu rozhodně škodit - a podle návrhu zákona by byl nucen uveřejnit veškeré smlouvy , tedy i smlouvy na dodávky piva do restaurací , smlouvy se zahraničními odběrateli , a to by samozřejmě mohlo narušit dodavatelsko - odběratelské vztahy a zhoršit tak jeho konkurenceschopnost . Myslím si , že o to nestojíme . Vysoký objem zveřejněných informací může bohužel paradoxně vést též k nižší efektivitě veřejné kontroly . Zahltíme naše úřední desky - teď mluvím jako starostka - různými informacemi a ani nevíme , do jaké míry ty informace budou přehledné , jak bude fungovat software , který bude vlastně umožňovat zájemcům , kteří si ty smlouvy budou chtít prohlédnout , aby tak mohli činit snadno a nemuseli se z nich stát na půl roku ajťáci , kteří se budou velmi složitým způsobem tento software učit ovládat . Stejně to platí samozřejmě i pro ty , kteří budou ta data pořizovat , nejenom pro ty , kteří je budou využívat . Nedostatečné vyčíslení přínosu návrhu s ohledem na náklady pro stát , to znamená , kolik nás to bude stát a co eventuálně v následujících letech ušetříme . Tak tady , pokud jde o vyčíslení přínosů navrhované úpravy , předkladatelé pouze v obecné rovině konstatují pozitivní roli veřejné kontroly , ale bohužel se nezabývají otázkou , zda se v důsledku přijetí navrhované úpravy předpokládá rovněž úprava prostředků vynakládaných z veřejných rozpočtů , což je taková standardní záležitost , kterou obsahují všechny důvodové zprávy , všechny návrhy . Velmi mě mrzí to , že nám tuto normu nepředkládá vláda , protože to jsou přesně ty záležitosti , které jsem zmínila , které by pravděpodobně byly vysvětleny už v důvodové zprávě a nemusela bych je tady takto přednášet . Když je předkládán nějaký vládní návrh , tak je přece zřejmé , že vzniká na základě širokého konsensu , a to nejenom mezi nevládními organizacemi a politickými stranami , ale také mezi různými organizacemi , kterých se bude registr smluv týkat . To , že to projednáváme ještě ve zrychleném připomínkovém řízení , to je samozřejmě také úplně špatně . Víme i to , že polovina všech našich ústředních orgánů státní správy , tedy ministerstev , vyslovila ve zkráceném meziresortním připomínkovém řízení názor , že by bylo vhodné návrh předložit jako vládní návrh , ke kterému by proběhlo opravdu to standardní meziresortní připomínkové řízení . A to mi chybí . Chybí , a to je asi pro vás všechny velmi důležité a na to bych chtěla zástupce předkladatelů upozornit , chybí prováděcí předpis definující postup vkládání smluv do registru a další náležitosti . Faktická funkčnost registru smluv je vázána na nařízení vlády . Navrhovatel tudíž měl podle § 86 odst . 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny předložit návrh prováděcího právního předpisu , pokud má tento předpis nabýt účinnosti současně se zákonem . K tomu bohužel v tuto chvíli nedošlo nebo alespoň já o tom , že by k tomu došlo , nevím , a návrh tohoto nařízení předložen nebyl . A v případě , že zákon nabude účinnosti před zprovozněním samotného registru smluv , může tak paradoxně dojít k situaci , kdy uzavřené smlouvy nebudou moci nabýt účinnosti , což ohrožuje právní jistotu účastníků tohoto právního vztahu . Byla by tedy vhodná výrazně delší než navrhovaná i legisvakance tak , aby bylo možné vše zkoordinovat a připravit . Já sama za sebe a priori registr smluv neodmítám . Trošku mi jenom vadí to , že při čtení důvodové zprávy k tomuto tisku , té krátké důvodové zprávy k tomuto tisku , téměř nezůstává oko suché , kolik dobra se tímto registrem napáchá a kolik úspor přinese do státního rozpočtu , ale bohužel po podrobnějším prostudování tohoto návrhu i po tom , co tady zaznívá za připomínky je vám jasné , že to tak v praxi bohužel platit nebude . A ještě na závěr moje jedna připomínka . Nelíbí se mi to , že činíme politiku transparentní na základě nějakých prázdných hesel na transparentech a možná tím , že někdo vyjde do ulic , i když i to je součástí demokratického zřízení . Na druhou stranu máme tady velmi početnou samosprávu na poměry v Evropské unii , jsme jedna ze zemí , která má vůbec největší počet obcí , obecních samospráv , které se nám ještě další geometrickou řadou rozrůstají po různém rušení či slučování různých vojenských újezdů , takže se možná časem můžeme dopracovat k tomu , že těch obcí budeme mít něco k šesti a půl tisícům . Mrzí mě na tom , že skutečně se tady nemyslí na malé obce , kde je jedna úřednice na tři hodiny , starosta je neuvolněný , tedy neplacený , který nemá ani počítač a těžko bude zvládat administraci tohoto procesu . Mrzí mě , že jsou někde definovány výjimky , které podle mého názoru jsou neopodstatněné . Už tady byla zmíněna ta zdravotní pojišťovna - proč tedy jedna pojišťovna ano , Všeobecná zdravotní , a proč ostatní ne , když vlastně i ony jsou něco , můžeme je nazvat jakýmsi modelem veřejnoprávních korporací . Já se domnívám , že v naší české zastupitelské demokracii , do které stále , věřím , ještě patříme , jsou nastaveny kontrolní mechanismy . Opozici jsou svěřovány komise kontrolní a finanční , takto to funguje i na slušných radnicích , mezi které řadím i Prahu 2 . Občané mají právo na informace , které již jsou uzákoněny , existuje tady zákon 106 o svobodném přístupu k informacím . Máme velmi přísný zákon o zadávání veřejných zakázek . Na Praze 2 na téměř všechny zakázky děláme veřejné aukce , volné byty za smluvní nájemné také dražíme v aukcích . To vše probíhá pod drobnohledem našich občanů . A já se domnívám , že tento návrh zákona to , co je podstatné , aby v České republice veřejná správa byla transparentní , bohužel neřeší , ale řeší věci nepodstatné a přidělává práci ne samosprávám - ty jsou od toho , aby pracovaly , aby pracovaly pro občany této země - , ale nakládá jim na bedra úkoly , které jenom obtížně budou moci splnit . A to by mě mrzelo . Myslím , že přístup Občanské demokratické strany k tomuto návrhu je konstruktivní v tom , že jsme připraveni se bavit o těch věcech v rámci druhého čtení , ale budeme klást velký důraz na to , aby tento zákon neohrozil a neomezil právě práva těch samospráv , které , jak všichni víte , jsou vzniklé z Ústavy České republiky a které jsou tím prvním článkem v tom systému , na které se obrací naše veřejnost . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name