2013-059-08-121
121. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 998/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
121 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1994 Sb . , o silniční dopravě , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 998 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal své místo opět pan ministr dopravy Dan Ťok a zpravodaj garančního výboru , kterým je hospodářský výbor , pan poslanec Karel Šidlo . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 998 / 3 , který byl doručen dne 29 . června 2017 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 998 / 4 . Ptám se pana ministra , zda má jako navrhovatel zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Není tomu tak . Otevírám rozpravu k tomuto bodu , do které eviduji v tuto chvíli přihlášku pana poslance Václava Zemka , kterému dávám slovo .
Poslanec Václav Zemek
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , hezké ještě dopoledne . Já jsem ani nechtěl vystupovat , ale nedávno jsem se o sobě dočetl , že jsem nějaký agent cizích firem , a dokonce jsem se o sobě dočetl , myslím , že ve středu to bylo v nějakém jednom deníku , že jsem proslul podáním jakéhosi pozměňovacího návrhu . Upřímně řečeno jsem netušil , že stačí proslout podáním jednoho návrhu . Ale dobře , budiž . Jak již víte , celá věc nebo celá debata kolem této novely se poněkud smrskla a točí se kolem společnosti Uber . Je to určitý fenomén v našem prostředí . Není divu , je to populární , i když poněkud kontroverzní záležitost , nicméně je tam asi 150 tisíc registrovaných uživatelů u nás , takž asi nemůžeme úplně toto ignorovat . Já jsem svým pozměňovacím návrhem chtěl rozproudit určitou debatu , což se podařilo , nicméně , a to ani nezaregistroval ten hodný hoch , ten pisatel , který psal v tom deníku svůj článek , že pozměňovák , o kterém se tam zmiňoval , tak já jsem se k němu nepřihlásil a podal jsem jiný , méně kontroverzní pozměňovací návrh . A možná protože se rozproudily různé pověsti , nepravdy a spekulace , tak bych to možná rád uvedl v tuto chvíli na pravou míru . Budu tam i navrhovat v rámci procedury hlasování určitou úpravu , tak i z tohoto důvodu bych to chtěl trošku objasnit . Můj návrh se týká vlastně dvou věcí . Jedna část se dotýká všech taxikářů , všech přepravců bez rozdílu a pokládám to za určité zjednodušení . Je to ta část návrhů B 7 až B 9 , která řeší to , aby taxikáři a smluvní přepravci nemuseli dělat psychotesty . Já nevím , k čemu to prospěje . Jestli necháme dělat psychotesty i všem ostatním řidičům . Nebo aby nemuseli skládat zkoušku z místopisu a funkce taxametru . Dámy a pánové , přiznejme si to , kdo z vás používá navigaci v autě . Já myslím , že skoro každý . A to samé i ti přepravci používají satelitní navigaci . Tak proč v této době , jsme v 21 . století , vyžadovat zkoušku z místopisu . Já myslím , že to je zbytečná administrativní překážka a zbytečná šikana . Ale budiž . Další věc , která tam je , je B 9 . Proč nařizovat přepravcům , jak má auto vypadat , když tam mají to označení , proč ještě nařizovat , jakou má mít barvu , jaký má být typ , jaký má mít výkon . To je obrovský prostor pro korupci . Tam se někdo dohodne s někým : já vám tady povolím to provozování taxislužby , když tady si odeberete auta od mého strýčka třeba . Tak to já navrhuji právě v tom bloku věcí , které se týkají všech - podotýkám všech - taxikářů a provozovatelů smluvní přepravy . A teď ta druhá část . Víte , mně je upřímně jedno , jestli mě tady poveze Franta , Lojza nebo Máňa , s odpuštěním . Mně záleží z pohledu zákazníka na tom , abych byl já spokojen . Je mi jedno , kolik ten přepravce vydělá , nebo nevydělá . Já chci být jako klient prostě spokojen . A to si nejsem jist , jestli dneska úplně je splněno a jestli to řeší i tato novela . Můj návrh spočíval v tom - když to vztáhnu k dnešnímu stavu , tak vy vlastně máte dvě možnosti . Buďto máte klasického taxíka s taxametrem , anebo máte tzv . smluvní přepravu , kde taxametr nahrazuje písemná smlouva . Já ve svém pozměňovacím návrhu dávám alternativu elektronické podoby . To znamená , že ten dotyčný má nějakou aplikaci , prostřednictvím které on se do toho přihlásí a kliknutím vlastně stvrzuje tu smlouvu . To , že se zavazuje k té přepravě , a naopak ten klient k tomu , že bude odvezen . Opět , jsme v 21 . století . Uvědomme si , nakupujeme přes e - shopy , provádíme platby přes telefon . Co je na tom jiného ? Proč to blokovat ? Navíc já tam dávám možnost ministerstvu , aby podzákonnou normou stanovila jasná pravidla . Ve vztahu k EET je to úplně bezproblémové . Ta aplikace vám pošle fakturu , která má IČO , která má jasné parametry . Je bezproblémové z toho dát i tu účtenku o EET . Takže tady vidím obrovský pokrok , a my tady se snažíme možná něco trochu zabrzdit . Já si myslím , že nás to stejně do budoucna převálcuje , jak už to bylo hodněkrát v minulosti . Když to řeknu ze svého pohledu . Já jsem během posledních tří let , a využívám i taxislužbu , použil různé typy dopravy . A abych tomu trochu porozuměl , tak jsem si samozřejmě stáhl i tu aplikaci Uber , takže mohu to porovnat . Když to vezmeme , máme tady asi takové tři typy . Máme klasickou taxislužbu , když si mávnete na ulici . Máme tady radiotaxi , kde si dáváte nějakou objednávku dopředu , a pak tady máte ty nové aplikace typu Uber . Můžu říct , že jediný problém jsem měl s klasickou taxislužbou . Tím nechci říct , že jsou taxikáři všichni stejní . To určitě ne . Já myslím , že většina je poctivých , dobrých . Ale jsou tam prostě výjimky . Mně se stalo několikrát , že jednak mi na ulici nezastavil . Já jako klient chci , když se chci někam přepravit , aby mě ten přepravce odvezl , a ne aby si vybíral , jestli mě odveze , nebo ne . Třikrát se mi za poslední půlrok stalo , a to bylo ještě před projednáváním tohoto zákona , podotýkám , že mně prostě ráno nezastavil . Měl normálně to označení taxi , byl rozsvícen . To znamená , že pro nikoho nejel . Jel prostě dál , bez povšimnutí . Dobře , OK . Také se mi stalo to , kupodivu , i když se říká , že už to nefunguje , že ten taxikář měl tzv . turbo . Nebo resp . , že měl upravený taxametr . Jak je možné , že vám na stejně dlouhý úsek účtují poměrně rozdílné velké částky ? Musí to mít nějakým způsobem upravené . To se mi také stalo . Toto všechno odpadá u těch zbývajících dvou . U toho radiotaxi a u Uberu . V jednom případě vám dopředu řeknou částku , kterou vás to bude stát . V druhém případě máte možnost přímé kontroly prostřednictvím GPS , která vám ukáže , kolik jste skutečně ujeli . Tam neexistuje , že by vás ten člověk prostě vozil po ulicích , aby najel kilometry nebo aby tam měl upravený taxametr . A o tom je ten spor . Tam my trváme na zachování toho zařízení , toho taxametru striktně . A pak je tady alternativa , kterou nedokáže žádný taxikář podle mě ovlivnit , a to je ta kontrola prostřednictvím GPS , což je obrovská výhoda tady těch aplikací . V tom já vidím ten zásadní komfort pro klienta , který si může během jízdy kontrolovat , kam jede . Navíc je to výhodné i pro toho přepravce , protože on vidí , vy jste v té aplikaci registrováni , s kým jedete , a naopak on vidí , koho veze . To znamená , takové ty věci , jako že někdo třeba zavraždil čtyři taxikáře před časem . . . Ten taxikář ví , koho poveze . Tady mu to zobrazí . A naopak , i vy tam máte zpětnou vazbu . Tady je nutno přiznat , že toto funguje částečně i u služby třeba Liftago , což je takový přechod , protože Liftago používá klasický taxametr a tam je ten zásadní rozdíl . Já se prostě domnívám , že nemůžeme úplně zavírat oči před tím , že tady vzniká něco nového . V tuto chvíli je to na hraně zákona . Já jsem měl takovou ambici rozproudit tu debatu , aby se s tím něco udělalo prostě proto , že to tady je a že to má 150 tis . uživatelů . A před tím prostě zavírat oči nemůžeme . Abych nekončil úplně vážně . Je samozřejmě na vás , do jaké míry ty pozměňovací návrhy podpoříte , nebo nepodpoříte . Ale abych to trochu odlehčil . Kdyby naši předchůdci v dobách , kdy vznikaly mobilní telefony , a koukám , každý si tady hraje s mobilním chytrým telefonem , kdyby tady měli stejný přístup , jako byl přístup na hospodářském výboru , pak bychom asi tady nikdo ten mobilní telefon neměli . Chodili bychom na chodbu do budky telefonovat , protože v té době byste řekli jo , mobilní telefon , vždyť to je vlastně nekalá konkurence těm našim pevným linkám . Proč to tady zavádět ? Dokonce v tom se nechají posílat esemesky . To je přece konkurence naší pošty . Přece nebudeme tady tolerovat , že si tady někdo posílá esemesky . Tak na tomto chci jen ukázat , že kdyby tady byl stejný přístup v minulosti , asi bychom se nikam neposunuli dál . Tím samozřejmě vás nechci tady nutit k nějakému hlasování . Ale zvažte prosím , je tady určitá nová věc . Můžeme ji tady zamáznout v zárodku , anebo to podpořit . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name