|

2013-059-02-024b

24. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 998/ - druhé čtení

Date2017-06-28
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/024
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b05802406.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   009 < Page 010 > 011

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Řádně přihlášený pan poslanec Jan Skopeček. Prosím, máte slovo. Poslanec Jan Skopeček Děkuji pěkně za slovo. Ono toho bylo řečeno tolik, že bych se opakoval. Skutečně budu krátký. překvapuje, resp. mám radost z toho, jak se napříč politickým spektrem shodujeme. si skutečně myslím, že cesta, jak sladit život firem podnikajících v rámci sdílené ekonomiky a těch standardních, dneska se to zejména týká taxislužeb nebo služeb dopravy, tak je cesta nikoliv zvyšovat regulaci v tom segmentu sdílené ekonomiky, ale naopak se podívat na ta přeregulovaná standardní odvětví. Když se podíváte, tak skutečně sektor sdílené ekonomiky narůstá, a byť by tady zvítězila, tak jako obvykle, nějaká snaha po větší regulaci, tak ten život si stejně cestičky najde a vždycky stát bude několik kroků pozadu za těmi, kdo ty technologie zavádějí. Čili velmi pléduji za to a podpořím jakýkoliv pozměňující návrh, bude od jakékoli strany, který povede k tomu, že ta standardní odvětví deregulujeme a vytvoříme srovnatelné podmínky jak pro firmy podnikající v tzv. sdílené ekonomice, tak ty firmy standardní. rozumím dnes povzdechu nebo kritice ze strany standardních taxislužeb, že je pro složité konkurovat Uberu a podobným aplikacím nebo podobným firmám. Rozumím tomu, nicméně cesta není regulovat Uber na stejnou podmínku, jako mají dneska standardní taxislužby, ale zamyslet se nad tím, jestli v tomto století musí řidiči taxi aut používat GPS nebo taxametr. Myslím si, že ta technologie šla tak dopředu, že lpět např. na taxametru je dneska skutečně opravdu z minulého století a dávno ta doba je jinde. Čili zamýšlejme se nad tím, jak zjednodušit a ulehčit život standardním provozovatelům taxislužeb, a nesnažme se komplikovat život podnikatelům a firmám, které podnikají v rámci sdílené ekonomiky. Stejně se ten vývoj nezastaví, a byť by tady byla snaha regulacemi ho zastavit, tak on si tu cestičku najde. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Také děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu a táži se pana navrhovatele na závěrečné slovo. Je tomu tak, prosím, máte závěrečné slovo před otevřením podrobné rozpravy. Prosím. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem původně nechtěl, ale na některé z těch věcí, které tady padly, bych chtěl zareagovat. Předně bych chtěl říct, motivací Ministerstva dopravy pro otevření silničního zákona nebyla probůh vůbec taxislužba. Naší motivací byla změna v evropských předpisech a její transpozice v tomto zákoně. Taxislužba se nám tam prostě objevila, protože je to téma, je to problém. tady prostřednictvím pana předsedajícího musím říct, že úplně nesouhlasím s tím, co říkal pan Kučera. Za prvé, my jsme se ničím neproignorovali, to bych se velmi ohradil. A za druhé, prostě ani svět, ani Evropa moc nevědí, co s těmi sdílenými ekonomikami v oblasti dopravy. Jedna možnost je samozřejmě, že bychom všechno úplně liberalizovali. Pak bych rád věděl, jak bychom se dostali do taxikařiny 90. let v České republice. Anebo budeme dodržovat aspoň některá pravidla. bych jenom chtěl říct, že když tady byl skloňován Uber, je česká aplikace Liftago, která stejné charakteristiky, jenom prostě dodržuje zákon. A ten problém, který vidím s Uberem v tomto momentu, a proti němu nic nemám a myslím si, že je to dobrá služba, tak její problém je samozřejmě v tom, že přestože tady bylo řečeno, že vidíte, kdo vás poveze, a můžete si ho vybrat, není to úplně pravda. Vy nevíte, kdo vás veze, a vy nevíte tu základní věc: Jestli to svoje auto pojištěné. A teď si představte, že se s vámi někde vybourá, nebude mít pojištěné auto, bude to soukromník, který dělá sdílenou ekonomiku, nemá peníze a vy zůstanete státu na krku se zraněním nebo s invaliditou. A tyto věci vůbec nejsou řešeny. si myslím, že tam je spousta aspektů, a to nemluvím o aspektu, jakým způsobem jsou tyto služby zdaněny. Takže si myslím, že to je velký problém. Jenom bych tady chtěl říct, že meziresortní skupina je, není resortní, takže sdílenou ekonomiku řeší vládní meziresortní skupina a její součástí je taky doprava a způsob, jakým to bude uděláno. A jenom jednu poznámku. Tady bylo řečeno, že Uber je reakce, nebo vůbec tady ty nové taxislužby jsou reakce na to, že v České republice pořád všechno regulujeme a regulujeme víc. Za sebe musím říct, že za nás to pravda není. Ale pokud by to byla pravda, tak to je stejné ve Spojených státech, protože Uber vznikl ve Spojených státech, a nevím, jakou tam mají míru regulace. Notabene v těch Spojených státech taky nevědí, jak se k tomu Uberu postavit, a je tam v podstatě mimo zákon. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name