2013-057-08-051
51. Návrh poslanců Vladislava Vilímce, Jany Černochové, Radka Vondráčka, Jiřího Junka a Jany Hnykové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 212/2009 Sb., kterým se zmírňují majetkové křivdy občanům České republiky za nemovitý majetek, který zanechali na území Podkarpatské Rusi v souvislosti s jejím smluvním postoupením Svazu sovětských socialistických republik, ve znění zákona č. 121/2012 Sb. /sněmovní tisk 403/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Také vám děkuji . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru . Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 403 / 2 až 5 a 403 / 7 . Rozpočtový výbor přijal zprávu o projednání , která byla doručena jako sněmovní tisk 403 / 6 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec René Číp , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Pan poslanec René Číp je omluven a já požádám tedy někoho jiného , člena rozpočtového výboru , aby přednesl zprávu rozpočtového výboru . Prosím .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Rozpočtový výbor se tímto návrhem zákona zabýval na své 43 . schůzi 9 . 6 . 2016 , tak jsme těsně stihli do limitu jeden rok . Mám to v živé paměti , tu bohatou diskusi . A nepřijali jsme k tomu usnesení .
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji . A nyní prosím zpravodaje ústavněprávního výboru poslance Jeronýma Tejce , aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil . Prosím .
Poslanec Jeroným Tejc
Děkuji za slovo . Dočkal jsem se . Tentokrát už nejsem náhradním zpravodajem . Tentokrát jsem opravdu zpravodajem Sněmovny k tomuto tisku za ústavněprávní výbor . Já bych pouze konstatoval , že ústavněprávní výbor tento tisk projednal , a to usnesením číslo 234 ze dne 9 . června 2016 s tím , že jsme přijali pozměňovací návrh , který podle mého názoru , ale to je názor subjektivní , mírně zužuje okruh těch , kterým by se odškodnění dostalo . Debata jistě může proběhnout ve třetím čtení o tom , který ten pozměňovací návrh je nebo není vhodný . Tolik tedy zpráva zpravodaje . Jen avizuji , že se hlásím do podrobné rozpravy , neboť je třeba v tomto návrhu upravit datum s ohledem na to , že tisk je projednáván velmi dlouho , a tedy lhůty by v zásadě už byly propadlé .
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji . Poté se tedy přihlaste do podrobné rozpravy , pane poslanče . Já otevírám obecnou rozpravu . Nejprve tedy pan navrhovatel . Prosím .
Poslanec Vladislav Vilímec
Děkuji , pane místopředsedo . Já bych chtěl odůvodnit pozměňovací návrh , který pak předložím v podrobné rozpravě . My jsme v rámci vytvoření podkladů pro jednání ve výborech skutečně věnovali hodně času a hodně úsilí o nalezení nějakého kompromisního znění tohoto zákona , které by na jedné straně ošetřilo určitá rizika spojená s tím , že již proběhla lhůta k uplatňování žádostí , nám to proběhlo k 31 . prosinci 2013 , ale na druhé straně měl zákon faktický smysl a přinesl žádoucí posun s ohledem na skutečnost , že původní vlastníci dnes již nežijí a mnohdy nežijí ani děti . Na ústavněprávním výboru byl nakonec přijat pozměňovací návrh , o kterém mluvil pan kolega Tejc , který je takzvanou - já to tak charakterizuji - minimalistickou variantou a řeší pouze případy těch oprávněných osob , které zemřely poté , co již uplatnily dle zákona oprávněný nárok . Takových případů je asi kolem dvaceti pěti . Pro děti těchto oprávněných osob je to sice také důležité , ale neřeší případy těch oprávněných osob , které se nedožily ani možnosti vlastně tu žádost podat . V rámci tedy komplexní úpravy , kterou jsme předložili na výborech a teď předkládáme v pozměněné verzi i v Poslanecké sněmovně , jsme se snažili opakovaně zapracovat připomínky Ministerstva vnitra i Ministerstva financí . Především jsme vyloučili legislativně možnost , aby o odškodnění mohla nově žádat oprávněná osoba v situaci , když v uplynulé lhůtě tuto možnost dříve využila jiná oprávněná osoba a byla jí vyplacena částka do výše dvou milionů korun . Stejně jsme vyloučili tuto možnost i pro oprávněné osoby , pokud mohly dříve podle tohoto zákona podat žádost , ale z různých důvodů tuto možnost nevyužily . Na základě připomínek jsme také zkrátili původně navrhovanou dobu pro podání žádosti o půl roku . Na základě určitých výhrad a po projednání ve výborech jsme připravili skutečně návrh s panem kolegou Jiřím Junkem , který by dále nepočítal s tzv . závěťními dědici coby oprávněnými osobami a vlastně omezil , redukoval počet oprávněných osob pouze na vnuky původních majitelů . Samozřejmě ve výborech docházelo a dochází k obtížné diskusi , pokud se to rozšíří o ty vnuky , kolik takových oprávněných osob vlastně existuje . Já možná bych uvedl určitou statistiku , že k 31 . lednu 2017 bylo odškodněno asi zhruba 450 nebo 500 případů a bylo vyplaceno asi 340 milionů korun . Je to tedy mnohem méně , než kolik se v roce 2009 , potažmo v roce 2012 uvažovalo . Tady samozřejmě ta statistika se trochu liší . Liší se údaje spolku Podkarpatská Rus na jedné straně a Ministerstva vnitra na straně druhé . Já jsem přesvědčen i s ohledem na to , jak to probíhá od roku 2009 , že těch oprávněných osob , pokud by se to rozšířilo o vnuky , zase až tolik nebude a že nějaké dramatické úvahy o tom , že by to stálo státní rozpočet dvě miliardy korun , by se nenaplnily . Chtěl bych tedy říci , že možná ještě Ministerstvo financí v 60 . letech vyplatilo některým oprávněným osobám zhruba 13 milionů korun na základě předchozích úprav , byť Československá republika tehdy od Sovětského svazu formou odškodnění dostala v přepočtu asi 920 milionů korun československých . Chtěl bych tedy zdůraznit , že mnohé osudy původních vlastníků byly velmi dramatické a tyto křivdy se v současné době ani s časovým odstupem pominout nedají . Náš i tak velmi redukovaný , návrh , který jsme podali s panem poslancem Junkem , by měl vytvořit podle mého soudu smysluplnou koncovku k restitučnímu příběhu uznání těchto křivd v alespoň částečném naplnění legitimního očekávání oprávněných osob a především vnuků původních vlastníků . Pozměňovací návrh , tak jak jej předložíme , je navíc zpracován tak , aby byl formálně kompatibilní s návrhem ústavněprávního výboru a mohli jsme skutečně v tom třetím čtení rozhodnout , zda chceme přijmout pouze minimalistickou variantu , anebo to odškodnění otevřít i vnukům oprávněných osob v situaci , kdy nežijí ani původní vlastníci , ani děti těch původních vlastníků . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name