2013-057-01-002
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 855/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji paní poslankyni Lorencové . Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslance Bohuslav Chalupa . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Chalupa
Dobrý den , vážené kolegyně , kolegové . Děkuji za slovo . Protože bych to nestihl ve faktické poznámce , tak jsem se přihlásil do obecné rozpravy s tím , že bych chtěl zareagovat a dopředu vysvětlit věci , které se týkají jednoho z pozměňovacích návrhů , který navrhuje zrušit v § 5 odst . 3 zákona o zpravodajských službách slovo " bezpečnost " . V původním zákoně v § 5 odst . 3 písm . a ) je napsáno : Vojenské zpravodajství zabezpečuje informace a ) mající původ v zahraničí důležité pro obranu a bezpečnost České republiky . - To slovo " bezpečnost " ten pozměňovací návrh chce vyřadit . Takže si teď dovolím vysvětlit vám několik základních pojmů a systémové uchopení pojmu bezpečnost . Vnější bezpečnost , nikoliv tedy obrana , národního státu byla až do konce studené války vnímána především ve vztahu k vojenské bezpečnosti , protože vojenský útok na stát řádnou armádou jiného státu byl dominantní vnější hrozbou . Po jeho eliminaci státy nejenom budovaly a udržovaly vlastní vojenské síly , ale uzavíraly i spojenectví s jinými státy , realizovaly mírovou diplomacii , snažily se vzájemnými akty důvěry zmírňovat napětí nebo získat časovou výhodu pro své vlastní vyzbrojení . Podle pana Františka Škvrndy , který se touto věcí zabývá , se za národní bezpečnost považuje stav bez existence hrozeb vůči teritoriální integritě , tedy i obranný aspekt zajištění bezpečnostní integrity státu , a vůči kvalitě života jeho občanů . K identifikaci možných hrozeb , tedy informací důležitých pro obranu a bezpečnost , protože pojem bezpečnost v sobě zahrnuje i pojem obrana , které mohou mít svůj původ i v zahraničí , musíme - nikoliv můžeme - využít i služeb zpravodajských služeb , které má Česká republika k dispozici . V opačném případě bychom v podstatě rezignovali na zajišťování národní bezpečnosti a realizaci vytčených cílů a úlohy při co nejmenším ohrožení našich národních zájmů , což by byl důsledek schválení navrženého pozměňovacího návrhu . Odpovědnost za tuto situaci padne na hlavu těch , kteří pro tento pozměňovací návrh zvednou ruku . Za základní oblasti národní bezpečnosti se považují vojenská bezpečnost , tedy obrana vnější , dále zdrojová a environmentální bezpečnost a konečně politická a kulturní bezpečnost . Pojem národní bezpečnost jako definiční pojmová kategorie představuje souhrnný , tedy komplexní systémový pohled na bezpečnost a obranu , který vychází z národních zájmů , předpokládá vytváření optimálních podmínek pro fungování a rozvoj státu a připravuje v případě potřeby použití ozbrojených sil a jiných silových prostředků . Národní bezpečnost České republiky není v ústavním zákoně č . 110 / 1998 Sb . , o bezpečnosti České republiky , v platném znění , přímo definovaná . Její vymezení však lze dovodit z vymezení základní povinnosti státu v článku 1 , který říká , že zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky , ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů , zdraví a majetkových hodnot je základní povinnosti státu . A z výčtu podmínek pro vyhlášení nouzového stavu , stavu ohrožení státu nebo válečného stavu v článku 2 se píše : Je - li bezprostředně ohrožena svrchovanost , územní celistvost , demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní pořádek , bezpečnost , životy , zdraví , majetkové hodnoty nebo životní prostředí , nebo je - li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně , tedy i spolupráce zpravodajských služeb v rámci kolektivní obrany , může se vyhlásit podle intenzity územního rozsahu charakteru situace nouzový stav , stav ohrožení státu nebo válečný stav . Vnější bezpečnost , tedy i související s obranou , je politický stav , v němž stát , skupina států nebo aliance států je dalekosáhle prosta bezprostředního ohrožení jejich teritoria , obyvatelstva a politické volnosti k jednání . K identifikaci možných hrozeb , tedy informací důležitých pro obranu a bezpečnost , které mohou mít svůj původ i v zahraničí , musíme - znovu říkám musíme , nikoliv můžeme - využít i služeb zpravodajských služeb . Proto vás , vážené kolegyně , kolegové , žádám , abyste pozměňovací návrh , ve kterém je navrženo vyškrtnutí slova " bezpečnost " , neschválili . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name